فعالان دگرباش از کشورهای عرب زبان در خاورمیانه و شمال آفریقا با صحبت درباره تجربیاتشان از سرکوب و ننگ اجتماعی که از طرف دولت حمایت میشود، دادخواهی میکنند.

 بنیاد آزادی و برابری عرب و دیدبان حقوق بشر مجموعه ای از ویدئوهایی را منتشر کرده اند که فعالان دگرباش عرب زبان، سیر پذیرش خود را توصیف میکنند.

 دیدبان حقوق بشر گفت :”این کلیپ ها، پیامهای حمایت و تشویق برای افراد دگرباش در جامعه عرب زبان بوده و هدف آنها مقابله با اسطوره ها و بی اثر کردن انزوای افراد دگرباش در این منطقه است.”

 این ویدئوها همراه با انتشار گزارش ٧۵ صفحه ای “جسارت در فلاکت : فعالیت دگرباشان در خاورمیانه و شمال آفریقا” نام داشته و سندی است شاهد بر تلاش فعالان این حوزه در پیشبرد این جنبش انسانی.

 ظهیر، فعال همجنسگرا از الجزیره گفت :”ما نمیخواهیم به عنوان قربانی دیده شویم. ما میخواهیم که درباره واقعیت ها و خشونت جاری فعلی صحبت کنیم، اما همچنین میخواهیم نشان دهیم که چیزهای مثبتی هم وجود دارد.”

 این گزارش بر پایه مصاحبه با ٣۴ فعال از ١۶ کشور عرب زبان در خاورمیانه و شمال آفریقا از ماه ژولای ٢٠١٧ و مارس ٢٠١٨ تهیه شده است.

 جمعآ ١٨ فعال و هنرمند از ده کشور در این مجموعه ویدیویی شرکت کردند. این فعالان، جوانان دگرباش را تشویق میکنند که به پا خیزند و ایستادگی کنند.

 ریما، یک زن دوجنسگرا از لبنان مستقیما با دیگر زنان دوجنسگرا و همجنسگرای این منطقه صحبت میکند، و میگوید :”اشخاص مذهبی، دولت و والدین شما، همگی میخواهند درباره کاری که شما بین پاهایتان انجام میدهید حرفی بزنند.

من میخواهم به شما بگویم که این مساله هیچ ربطی به آنان ندارد و ایده های شما تنها مال شماست. اگر آنها آنچه هستید را نمیپسندند، آنها در اشتباه هستند.”

فعالان در این منطقه خواستار حقوقشان هستند.

احمد، مرد همجنسگرایی از لیبی گفت :”من انسان هستم، مانند هر فرد دیگری، و حقوقی دارم. من از این حقوق دفاع خواهم کرد.”

 این گزارش پایداری و استقامت جنبش دگرباشان در این منطقه و اینکه چگونه فعالان تغییر ایجاد میکنند را برجسته میکند.

آنها با موانعی مانند جرم انگاری رابطه جنسی با همجنس و جنسیت غیر دوگانه، دستگیریهای خودسرانه و بدرفتاری، عدم رسمیت بخشیدن به افراد تراجنسی، خشونت، محدودیت آزادی بیان و آزادی گردهمایی های آرام، عدم پذیرش خانواده و ننگ اجتماعی روبرو هستند.

 فعالی در عمان، توصیف میکند که چگونه او و دوستش با حرکت های کوچک، همانند سازماندهی مهمانی برای مردان همجنسگرا برای دیدار و گردهمایی در یک فضای امن، که آنها بتوانند در آینده به یکدیگر کمک کنند، آغاز به مبارزه کردند.

 یک فعال دگرجنس گونه در کویت به افراد دگرباش در مورد امنیت دیجیتال آموزش میدهد، و خارج از خانه ی افراد فعالیت میکند.

تعدادی از فعالان در اردن از تئاتر و دیگر هنرها استفاده میکنند تا آگاهی درباره گرایش جنسی و جنسیت را در جامعه دگرباشان و در برخی موارد بین کل جامعه ارتقا دهند.

 درحالی که دیدبان حقوق بشر این گزارش را آماده مینمود، نیروهای امنیتی مصر در سپتامبر ٢٠١٧ فعالان و افراد دگرباش را سرکوب کردند. ده ها نفر به اتهام تحریک به فساد اخلاقی، و شرکت در گردهمایی های غیر قانونی، و نیز برافراشتن یک پرچم رنگین کمان در یک کنسرت دستگیر شدند.

 دیدبان حقوق بشر اعلام نمود: “فعالان حتی در این وضعیت دشوار، با خلاقیت و پویایی پاسخ دادند، ائتلافهای جدید برای پاسخ به این سرکوب شکل دادند، برای افراد دگرباشی که توسط پلیس تحت تعقیب بودند، پناهگاه های فوری تامین کردند، و موجب فشار بین المللی روی دولت مصر شدند.”

 دیدبان حقوق بشر و بنیاد آزادی و برابری عرب امیدوار هستند که انتشار این ویدئوها و گزارش ها، موجب شهامت و انگیزه در بین دگرباشان جنسی شده و به ابراز هویت واقعی شان کمک کند. آنها همچنین امیدوارند که دگرباشان این منطقه از جهان بتوانند با تماس با دیگر سازمانهای دفاع از حقوق دگرباشان در جهان به امکانات بیشتری برای ادامه تلاش هایشان، دست پیدا کنند.

 لیستی از سازمانهایی که افراد دگرباش میتوانند با آنها برای حمایت تماس بگیرند در این لینک موجود است.

https://www.hrw.org/no-longer-alone#resources

 حامد سینو، خواننده ی آشکارا همجنسگرای گروه موزیک لبنانی مشروع لیلا گفت :”پذیرش هویت جنسی برای یک فرد دگرباش جنسی دشوار است و همیشه دشوار خواهد ماند. اما با گذشت زمان آسانتر میشود.”

 ما همه جا هستیم، آزاد و برابر:

‏‎فیس بوک ما:
‏‎‏‎‏https://m.facebook.com/DharmaMartia ‏‎
وب سایت ما:‏
‏‎‏http://dharmamartia.org
‏‎صفحه خبر وب سایت :
http://news.dharmamartia.org/
اینستاگرام ما:
‏dharma_martia
توییتر ما:
‏@DharmaMartia ‏‎
کانال تلگرام ما:
‏‎‏https://telegram.me/DharmaMartia
‏‎همکاران ما:
‏‎‏رسانه همیاری: ‏‎‏
http://media.hamyaari.ca
‏‎‏سایت خودنویس: ‏‎‏
www.Khodnevis.co
‏‎‏ فضای اختصاصی دارما و مارتیا در تریبون زمانه:
www.tribunezamaneh.com/archives/author/dharma-martia
سایت پلنت ترنسجندر:
‏www.planettransgende

 مترجم : احسان پارسی
ویرایش : ارسلان
منبع:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com