برای فهم بهتر مطلب پس از مطالعه نوشتار به جدول بالا توجه کنید.

برای فهم بهتر مطلب پس از مطالعه نوشتار به جدول بالا توجه کنید.

افراد ترنسجندر نیز مانند افراد سیس‌جندر می‌توانند گرایش‌های جنسی متفاوتی داشته باشند. زیاد پیش می‌آید که سوال می‌شود: گرایش جنسی، ترنسجندرها به خصوص آن دسته که عمل تطبیق جنس انجام نداده‌اند برچه اساس تعریف می‌شود؟ جنس بیولوژیکی آنها یا جنسیت آنها؟
در این نوشتار به این سوال پرداخته‌ایم.
از لحاظ تاریخی، متخصصان بالینی، گرایش جنسی افراد ترنسجندر را بر اساس اندام جنسی که داشته‌اند تعریف می‌کردند.

برای مثال سارا یک زن ترنسجندر است که عمل تطبیق جنس انجام نداده و اندام جنسی او مذکر است. سارا همچنین به زنان دیگر کشش جنسی و عاطفی دارد. بر اساس تعریف قدیمی که پیش‌تر توضیح دادیم سارا گرایش جنسی دگرجنس‌گرا دارد.

این درحالی است که اغلب ترنسجندرها چنین ارزیابی را توهین‌آمیز می‌دانند و ترجیح می‌دهند تا گرایش جنسی‌شان در ارتباط با هویت جنسیتی‌شان تعریف شود؛ یعنی در مثال قبل سارا به‌عنوان یک زن ترنسجندر که به زنان گرایش جنسی دارد، بدون در نظر گرفتن اندام جنسی‌اش و تنها بر اساس هویت جنسی‌اش یک زن همجنس‌گرا تعریف می‌شود.

البته همان‌طور که می‌دانیم همه‌ی افراد ترنسجندر هویت جنسیتی دوگانه‌ی زن یا مرد را ندارند و گروه‌های خارج از دوگانه‌ی جنسیت هم وجود دارند.

به این افراد که خارج از دوگانه‌ی جنسیت قرار دارند، برای احترام به هویت جنسیتی آن‌ها از واژه‌های gynesexual و androsexual استفاده می‌شود.

از این اصطلاحات برای مشخص کردن هدف جاذبه‌ی جنسی فرد استفاده می‌کنند بدون اینکه به جنس زیست‌شناختی یا هویت‌جنسیتی او اشاره کنند.

این اصطلاحات می‌توانند از تعصب ذاتی در مفهوم‌سازی‌های هنجاری جنسیتی انسان جلوگیری کنند و به‌ویژه از توهین ناخواسته و بی‌احترامی احتمالی به هویت جنسیتی افراد ترنسجندر و اینترسکس‌ (دوجنسی) پیش‌گیری نماید.

Gynesexual: از کلمه یونانی gunē به معنای زنان و philia یعنی عشق تشکیل شده است. کشش جنسی و عاطفی به زنان بالغ و یا آنچه زنانه تعریف می‌شود را توصیف می‌کند.

Androsexual: از کلمه یونانی andro به معنای مردان و philia یعنی عشق تشکیل شده است. کشش جنسی و عاطفی به مردان بالغ و آنچه مردانه تعریف می‌شود را توصیف می‌کند.

و درنهایت برای توصیف کشش جنسی و عاطفی به هردو ویژگی‌های زنانه و مردانه از واژه Ambiphilia استفاده می‌شود.

منابع استفاده شده:

https://en.wikipedia.org/wiki/Transgender_sexuality

https://en.wikipedia.org/wiki/Androphilia_and_gynephilia

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com