رابطه یو- یو مانند به رابطه‌ای گفته می‌شود که در آن همه چیز خیلی خوب است اما ناگهان پارتنر شما بدون هیچ دلیلی سرد می‌شود و از شما دوری می‌کند و حتی ممکن با شما قطع رابطه کند جواب تماس‌های شما را ندهد و سپس بعد از چند هفته دوباره به شما بازمی‌گردد و با خنده‌های جذاب و عذرخواهی‌های مکررش شما را راضی می‌کند تا بازهم با او وارد رابطه شوید و دوباره همه چیز خوب است تا زمانیکه باردیگر او سرد می‌شود و از شما دوری می‌کند!

به این چرخه برگشتن و دور شدن که ممکن است بارها و بارها تکرار شود، رابطه یو- یو می‌گویند.

این نوع از رفتار ممکن است در همان ابتدای آشنایی وجود داشته باشد و یا ممکن است بعد از چند ماه و حتی چند سال که طرفین در رابطه‌ی عاشقانه هستند خود را نشان بدهد.

اما چرا افراد بارها و بارها به چنین شریک عاطفی شانس دوباره می‌دهند؟

یکی از دلایلی که رها کردن رابطه یو- یو بسیار دشوار است ایجاد وضعیتی به نام “تقویت نوبت‌دار” یا ” intermittent reinforcement” است. این اصطلاح توسط روانشناسی به نام آلفرد اسکینر ایجاد شد که رفتار حیوانات را در “جعبه اسکینر” مطالعه می‌کرد.

جعبه اسکینر، یک جعبه ساده با یک اهرم، آب و یک تونل کوچک است که اگر حیوان تصادفی اهرم را فشار دهد از داخل تونل تکه‌ای غذا به داخل جعبه وارد می‌شود. حیوان به سرعت یاد می‌گیرد که با فشار دادن اهرم می‌تواند به عنوان پاداش غذا دریافت کند. حال اگر این اهرم ناگهان از کار بیافتد حیوان متوجه می‌شود که اهرم دیگر مفید نیست و خیلی سریع یاد می‌گیرد که از فشار دادن آن دست بکشد.

گرچه اگر در چند فشار اول غذا وارد نشود و بعد ناگهان اهرم شروع به کار کند و بعد از چند بار دوباره از کار بیافتد و این چرخه تکرار شود! برای حیوان بسیار دشوار خواهد بود تا فشار دادن اهرم را متوقف کند و تا مدت‌ها پس از اینکه اهرم از کار افتاده هنوز به آن ضربه می‌زند.

اسکینر متوجه شد که این تقویت نوبت‌دار، رفتاری ایجاد می‌کند که خاموش کردن آن بسیار دشوار است. اصطلاح تقویت نوبت‌دار را اگر به رابطه یو- یو مانند تعمیم بدهیم، متوجه می‌شویم که بخشی از علت اینکه افراد برایشان بسیار دشوار است تا از شریک زندگیشان که مرتب سرد و گرم می‌شود دست بکشند، وقوع چنین رفتاری است. آنها مرتبا طرف مقابلشان را می‌بخشند به امید اینکه وارد همان رابطه جذاب و عالی ‌شوند که قبل از سرد شدن شریکشان داشتند و این کار را حتی تا مدت‌ها بعد از اینکه هرگونه عشقی بین طرفین از بین رفته، ادامه می‌دهند.

اگر شخصی هستید که هنوز در ابتدای آشنایی و شروع رابطه هستید و زنگ خطر وجود یک رابطه یو- یو برایتان به صدا درآمده است بهترین کار این است که از عمیق‌تر کردن رابطه و درگیر کردن احساسات و زمانتان خودداری کنید و رابطه را قطع کنید.

بی‌شک وقتی مدت زیادی از شروع رابطه‌‌ای که مرتباً قطع می‌شود و دوباره آغاز می‌شود گذشته باشد، قطع آن بسیار دشوارتر خواهد بود اما باید با خود صادق باشید و حتی اگر لازم است با مشاور مشورت کنید تا مطمئن شوید که این یک رابطه یو- یو است یا خیر؟ تا بتوانید در راستای سعادت خودتان تصمیم درست بگیرید.

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com