با افزایش آگاهی و پذیرش بیشتر افراد جامعه نسبت به مسئله تنوع گرایش جنسی و هویت جنسیتی، اعضای اقلیت جنسی بیشتری نیز شروع به آشکارسازی برای اطرافیان خود می‌کنند. در جامعه‌ای مانند ایران که خانواده‌ها اغلب در میانه‌ی سنت و مدرنیته قرار دارند و بسیاری از خانواده‌ها با وجود ظاهر و رفتار مدرن هنوز عقاید سنتی و محافظه‌کارانه خود را حفظ کرده‌اند معمولاً اولین گروهی که اعضای اقلیت جنسی برایشان برون‌آیی می‌کنند، گروه دوستان نزدیک هستند.

اگر شما دوستی دارید که حدس می‌زنید امکان دارد برایتان به عنوان یک همجنسگرا، دوجنسگرا، ترنسجندر، کوئیر و یا دیگر هویت‌های اقلیت جنسی برون‌آیی کند و نمی‌دانید چگونه با این مسئله برخورد کنید! مطالعه ادامه این نوشتار را به شما توصیه می‌کنیم.

حتی اگر شوکه یا ناراحت شده‌اید، سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. اگر احساس می‌کنید به زمان بیشتری برای مواجه با این مسئله نیاز دارید از دوست خود اجازه بگیرید تا مدتی را تنها باشید مثلا اگر در خانه هستید برای درست کردن چای به آشپزخانه بروید یا اگر در پارک هستید کمی در پارک قدم بزنید و به دوست خود بگوئید تا منتظرتان بماند.

نفس عمیق بکشید و صمیمیت و نوع رابطه‌ی بین خود و دوستتان را به یاد بیاورید. دوست شما هنوز همان آدم سابق است و برون‌آیی او تنها نشان دهنده احترامی است که برایتان قائل است. زیرا تمایل دارد تا این بخش از هویت خود را همان‌گونه که هست نشان دهد. نه اینکه برای شما نقش چیزی که نیست را بازی کند.

به دوست خود بگوئید که به او اهمیت می‌دهید، او احتمالا از برخورد بد احتمالی شما بسیار مضطرب و نگران است پس به او اطمینان دهید که دوستی شما همچنان برقرار است و چیزی تغییر نکرده. مثلا بگویید “خوشحالم که این راز را به من گفتی، این چیزی را در دوستی ما تغییر نمی‌دهد. من مثل قبل برایت ارزش قائلم.”

همچنین از او سوال کنید که آیا باید این مسئله راز است یا خیر؟ در بسیاری مواقع افراد برای تمام اطرافیان خود همزمان برون‌آیی نمی‌کنند و ممکن است دوست شما نخواهد هیچ کس دیگری از این موضوع باخبر شود.

تلاش نکنید که او را قانع کنید این یک مرحله موقت در زندگیش است. اغلب افراد پیش از برون‌آیی بسیار تحقیق و مطالعه می‌کنند و نبردی درونی را پشت سر می‌گذرانند تا بتوانند خود واقعیشان را بپذیرند. گفتن اینکه این احساس موقتی است به دلیل شک و تردیدی که نسبت به قدرت تشخیص دوست خود بیان می‌کنید تنها او را ناراحت می‌کند.

خودتان را جای او بگذارید. اگر دگرجنسگرا هستید دنیایی را تصور کنید که دگرجنسگرایی در آن تابو است. به این فکر کنید که زندیگتان چقدر فرق می‌کرد و می‌خواستید مردم چگونه با شما رفتار کنند؟ حالا در نظر بگیرید که دوست شما به دلیل گرایش جنسی/هویت جنسیتی خود روزانه با چه چالش‌هایی روبه‌رو می‌شود و شما چگونه با رفتار درست و پذیرش او و بودن در کنارش همانند گذشته، می‌توانید در زندگی او تغییر مثبتی ایجاد کنید.

مطالعه کنید. درک تاریخچه‌ی جنبش اقلیت‌های جنسی و چالش‌هایی که با آن روبه رو هستند، می‌تواند به پذیرش بهتر این بخش از هویت دوستتان کمک کند.

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com