مقامات در برخی کشورها افراد را به دلیل گرایش جنسی واقعی یا متصور دستگیر و مورد پیگرد قانونی قرار دادند و در بسیاری از کشورها روابط جنسی همجنسگرایانه رضایت‌مندانه جرم محسوب شده و در برخی موارد مشمول مجازات اعدام شد.

 

گزارش سالانه عفو بین المل در بخش “مرور وضعیت حقوق بشر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ” نگاهى به نقض حقوق بشر در سال ٢٠١٧ در مصر، عربستان سعودى، بحرین، امارات، کویت، قطر، الجزایر، مراکش، تونس، اردن، لبنان، لیبى، اسرائیل، سرزمین هاى اشغالى فلسطین، سوریه، یمن، عراق و ایران دارد.

در سراسر منطقه، روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر آماج سرکوب‌های دولتی قرار گرفتند و ابراز عقیده در فضای آنلاین به شدت در چند کشور کنترل شد. فعالان جامعه مدنی در برخی مناطق توانستند از تشدید محدودیت‌ها در حوزه آزادی بیان جلوگیری کنند.
آزادی عقیده و مذهب در معرض حمله گروه‌های دولتی و شبه نظامی قرار گرفت. جنبش‌های حقوق زنان در برخی کشورها موفق به اصلاح قوانینی که تبعیض و خشونت را علیه زنان نهادینه کرده بود شدند. با این وجود تبعیض سازمان‌یافته در سراسر منطقه در قانون و در عمل باقی ماند و حمایت‌های کافی از زنان در برابر خشونت‌های جنسیتی وجود نداشت. مقامات در برخی کشورها افراد را به دلیل گرایش جنسی واقعی یا متصور دستگیر و مورد پیگرد قانونی قرار دادند و در بسیاری از کشورها روابط جنسی همجنسگرایانه رضایت‌مندانه جرم محسوب شده و در برخی موارد مشمول مجازات اعدام شد. در برخی کشورها محدودیت‌های شدیدی در خصوص فعالیت اتحادیه‌های کارگری اعمال شد و کارگران مهاجر همچنان در معرض بدرفتاری و استثمار باقی ماندند. با این وجود، در چند کشور، اصلاحاتی در جهت تامین بهتر امنیت شغلی کارگران مهاجر صورت گرفت. درگیری‌های نظامی تاثیرات ویرانگری بر غیر-نظامیان داشت و با تخطی‌های جدی از جمله استفاده از سلاح‌های ممنوع، محاصره غیرقانونی و حمله مستقیم به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی همراه بود. احکام اعدام در تعدادی از کشورهای منطقه صادر و صدها اعدام انجام شد. مصونیت از مجازات برای جرائم گذشته و اخیر همچنان ادامه داشت؛ با این وجود پیشرفت‌هایی در جهت افشای حقیقت و تحقق عدالت برای قربانیان صورت گرفت.

 

منبع: کانال تلگرام عفو بین‌الملل

دانلود فایل پی‌دی‌اف 

 


شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی‎:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com