آقای قاضی‌پور جناب عالی از سوی چه کسانی سخن می‌گویید؟

موکریان ــ دکتر جلال جلالی‌زادە نمایندە سابق مجلس و فعال مدنی کورد در جواب توهین نمایندە ارومیە بە کوردها در کانال تلگرامی خود نوشت:

🔹جناب قاضی پور من تنها به احترام رای عزیزانی که به شما رای داده‌اند، لازم دانستم پاسخ شما را دهم وگرنه شما را رها میکردم تا در باغ پرفیض و برکت مجلس که به یمن اقدامات شورای نگهبان اعجوبه‌ای مانند جنابعالی در آن راه یافته‌اید به گردآوری گلابی مشغول شوید.

آقای قاضی‌پور، راستی اگر انتخابات آزاد برگزار می‌شد، شما انتخاب می‌شدید که هنوز نمی‌توانید زبان ملی را به خوبی تلفظ نمایید. آن گونه که بعضی از پایگاه‌های خبری سخنان شما را منعکس کرده‌اند، کوردها را اقلیت و اشرار نامیده‌اید، راستی شما به عنوان یک فرد حقوقی می‌دانید که این کلمات چقدر بار معنایی دارند. اولا کوردها در استان آذربایجانغربی در اقلیت نیستند و خود آذری‌ها هم ترک نیستند تا جنابتان با موضعگیری‌هایتان که بیشتر نژادپرستانه است بخواهید حقوق ساکنان اصلی ملتی را پایمال نمایید. آیا معنای اشرار را می‌دانید، من فکر کنم یک بار کلمه قضات را با تشدید ضاد تلفظ کردید که اگر اینگونه باشد ایرادی بر شما وارد نیست که به برخی از کسانی که به شما رای داده‌اند اشرار را نسبت دهید.

آقای قاضی پور ،کورد نه کومله است و نه دموکرات و نه هیچ مکتب دیگری، کوردها نوادگان مادها هستند که اولین سلسله امپراتوری را در ایران تشکیل دادند که قوام و دوام ایران باجان فشانی‌های آنان صورت گرفته است.

هیچ ایرادی بر شما وارد نیست، چون نه تاریخ را خوانده‌اید و نه آداب اخلاق را، اگر تاریخ را خوانده بودید و با بزرگان عرصه ادب و فرهنگ ایران آشنایی داشتید، قطعا چنین قضاوت‌هایی نمی‌کردید، چون از ابومسلم خراسانی گرفته تا بابک خرم‌دین و از زبان پهلوی و تاتی‌تالشی گرفته چنان رنگ کوردی دارند که هر کسی کمتر آشنایی با الفبای فارسی کوردی داشته باشد، تشابه و تجانس آنها را با زبان و ادبیات کوردی می‌داند.

راستی خانواده صلاح الدین ایوبی از کدام سرزمین به طرف تکریت مهاجرت کردند جز از شمال آذربایجان و دوین. راستی شعر نظامی گنجوی را خوانده‌اید که می‌گوید: مادر من آن رییسه‌ی کورد و یا شعر صائب تبریزی را خوانده‌اید که می‌گوید: وه هار بی ول وه ش نمه بو، ولیچ بی یار وه ش نمه بو.

این بیت را ترجمه نمی‌کنم تا بدانید که ریشه کوردها در آذربایجان عمیق‌تر و محکم از پان ترک‌هایی است که چهل سال است حقوق انسانی را از ایرانیان اصیل نقض کرده‌اند و به نام جمهوری اسلامی ثبت کرده‌اند.

اگر شکی در اصالت کوردها نه تنها در آذربایجان بلکه در کل ایران دارید به دیوان‌های شعر شاعرانی مانند فردوسی و تواریخ معتبر مراجعه کن تا بدانی که حتی در زمان حمله اعراب به ایران کوردها در خراسان و فارس و اصفهان  و اقصی نقاط ایران حضور داشته‌اند، چه برسد به همدان که پایتخت کوردها بوده و تبریز و ارومیه ماکو (ماد کیو) پسر حضرت عثمان که فرمانده جبهه شمالی سپاه در خراسان بوده در نامەای که به یکی از فرماندهان می‌نویسد، می گوید: لقد اقول وقد حال قری الکرد بیننا.

بنابراین در طول تاریخ شما هیچ سند و مدرکی نمی‌یابید که بر مهاجرت کوردها به داخل ایران دلالت کند، چون کوردها از لوگر افغانستان گرفته تا حلب سوریه و از شمال قفقاز تا خلیج فارس از ساکنان اصلی این خطه بوده‌اند ،همان گونه که آذری‌ها همیشه یا همسایه کوردها بوده و یا با یکدیگر اختلاط داشته‌اند، در حالی که ترک‌ها از مهاجران آسیای میانه بوده‌اند و در حملات متعدد چندین بار حکومت‌هایی را در ایران تشکیل داده‌اند و حتی قبل از حمله سلطان محمد فاتح ترکی در منطقه آناتولی وجود نداشته است که امروز اردوغان گرجی تبار برای نابودی کوردهای کوردستان سوریه فتح را می‌خواند.

علاوه بر مقام رهبری و آقای خاتمی که کردها را اصیل‌ترین ایرانیان می‌دانند، آیا می‌دانی سر سلسله صفویان که در سایه‌ی آنان افرادی مانند توانا الرجل می‌گویند کورد بوده‌اند کە اردبیل، هه رده‌ویل نام داشته است.

اینجا نە قصد هیچگونه جدالی با برادران آذری که عزیزترین دوستانم در میان آنها هستند ندارم، اما هرگاه پای توهین و اهانت پیش آید سکوت را جایز نمی‌دانم. چهل سال است، معدودی افراد پانترکیسم و نه آذری تحت لوای تشیع و مذهب بدترین ستم ها را به کوردها نموده و بسیاری از آنان ر ا آوارە کشورهای مختلف نموده افرادی که ماندگار شده‌اند را چنان در تنگنا قرار داده که کشوری به این پهناوری را برای آنان به سان قفسی نموده‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com