بهنام دارایی‌زاده – سال گذشته همین موقع‌ها، کمیته مزد خانه کارگر، ( از مراجع دولتی در ایران) ، بر پایه استاندارد تعریف شده از خط  فقرشدید یا گرسنگی، که بر اساس میزان کالری لازم روزانه تعریف می‌شود ( کودکان ۱۸۰۰ کالری و بزگسالان ۲۰۰۰ کالری ) در گزارشی اعلام کرد که با برآوردِ قیمت ۱۶ قلم از مواد غذایی، خط مطلق فقر یا گرسنگی در ایران، به ازای هر نفر ۲۷۰ هزار تومان است.

 با توجه به اینکه هزینه زندگی در شهرهای بزرگ هم ۲۰ درصد بیشتر باید محاسبه ‌شود. خط مطلق فقر یا گرسنگی برای یک خانواده چهار نفره در شهرهای بزرگ بالای یک میلیون تومان ۲۰۰ هزار تومان خواهد شد.

این ارقام، البته مال سال گذشته است و کاملن هم دولتی. اما هم‌اکنون، با تورم نزدیک به ۵۰ درصدی که بسیاری از کارشناسان از آن نام می‌برند. خط مطلق فقر یا گرسنگی باید بالای ۲ ملیون تومان باشد.

 این درحالی است که حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۱ ، از سوی شورای عالی کار تنها ۳۸۹ هزار تومان یعنی تقریبن معادل ۱۰۰ دلار امروز تعیین شده است که به گفته غلامرضا خادمی زاده رئیس هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی، ۵۸ درصد کارگران نیز همین میزان حداقل دستمزد سال ۹۱ را هم نمی‌گیرند.

هر ساله در چنین مواقعی، جلسات شورای عالی کار به منظور تعیین حداقل دستمزد کارگران تشکیل می‌شود.

 شورای عالی کار چه صلاحیت‌هایی دارد و مرکب از چه افرادی است؟ آیا نمایندگان واقعی کارگران هم در آن حضور دارند؟ نمایندگان دولتیِ کارگران در آن چه بُرد یا قدرتی دارند؟

در گفت‌وگوی با بهروز خباز از فعالان و آشنا به مسائل کارگری با او در همین ارتباط صحب کرده‌ام

این گفت‌وگو را از اینجا می‌توانید دنبال کنید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com