سازمان article 19 تحقیق جدید خود(۱) درباره استفاده از اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی، دستگیری و آزار افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کیو در مصر، لبنان و ایران را منتشر کرده است.

این تحقیق به بحث امنیت، مدیریت ریسک و تصورات کاربران از تعامل ساختار و امکانات اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های اجتماعی با میزان خطری است که در معرض آن هستند می‌پردازد.

ترس و خطرات ناشی از به حاشیه راندن و جرم‌انگاری افراد ال‌جی‌بی‌تی و کوییر سبب می‌شود آنان برای آشنایی با هم به فضاهای مجازی روی بیاورند که در عین حال خطرات خاص خود را دارد.

آمار جنس، جنسیت و گرایش جنسی افراد شرکت‌کننده در تحقیق – از LGBTQ ONLINE Summary Report – Article19

اما میل به رابطه جنسی، عشق، صمیمیت و ارتباط گیری از احساس ترس و خطر قوی‌تر است، ۶۰٪ کاربران در این تحقیق گفته‌اند که علیرغم خطرات موجود به استفاده از اپلیکیشن‌ها ادامه خواهند داد.

این یعنی شرکت‌های فناوری باید خدمات خود را برای افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کیو در معرض خطر امن‌تر سازند.

برخی یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که خطرات جدی و پیچیده هستند اما دست‌کم گرفته می‌شوند. یکی از فاکتورهایی که وضعیت خطر را پیچیده می‌کند وصل کردن شبکه‌های اجتماعی به اپلیکیشن‌های زوج‌یابی است.

در مورد ایران، تحقیقات و شهادت‌های کارشناسان محلی نشان می‌دهد که اپلیکیشن‌هایی که توسط افراد ال‌جی‌بی‌تی‌کیو (لزبین، گی،‌بایسکشوال، ترنسجندر، کوییر) استفاده می‌شود به طور غیررسمی و رندم تحت نظارت قرار دارد. داده‌های جمع‌آوری شده از این طریق برای اهداف مختلفی از تهدید به دستگیری تا استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده تحت قوانین ضد اقلیت‌های جنسی در بازجویی از کاربران درباره فعالیت‌های سیاسی یا سایر فعالیت‌های مجرمانه در کشور به کار می‌رود. بر گروه‌های چت در تلگرام نیز نظارت می‌شود و ادمین‌های گروه‌های ال‌جی‌بی‌تی‌کیو دستگیر شده‌اند.

دغدغه‌های کاربران ال‌جی‌بی‌تی و نیازهای آنان در فضای مجازی و سایر جزییات را از متن این گزارش بخوانید.

 

۱. LGBTQ ONLINE Summary Report- Apps, arrests and abuse in Egypt, Lebanon and Iran


شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی‎:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com