به گزارش العربی، دادگاهی در سوریه برای اولین بار مجوز اصلاح جنسیت در اوراق هویت را برای یک فرد اینترسکس (بیناجنسی یا میان‌جنسی) صادر کرده است.

این دادگاه به یک فرد اینترسکس ۳۷ ساله در سوریه اجازه داده است که در مدارک هویتی، جنس ثبت‌شده خود را از مونث به مذکر و نام رسمی خود را از بتول به احمد تغییر دهد.

مجوز دادگاه تغییر جنسیت و نام فرد اینترسکس سوری (Alaraby)

دادگاه دستور داده است که ثبت احوال دمشق این تغییر را به رسمیت بشناسد.

نور سته‌جی وکیل وی گفته است که موکل او دارای وضعیت ژنتیکی خاصی است که به مرور زمان به طور طبیعی صفات جنسی مردانه را در وی تقویت کرده است و احراز هویت را در مکان‌های عمومی و ایست‌های بازرسی نظامی برای وی با مشکل مواجه کرده است.

اصول یوگیاکارتا که کاربرد قوانین بین‌المللی حقوق بشر در حوزه جنسی و جنسیتی است، تاکید میکند که اگر جنس/جنسیت در مدارک شناسایی ثبت می‌شود، این مدارک باید بازتاب دهنده جنس/جنسیتی باشد که فرد خود را عمیقا با آن می‌شناسد. این یعنی جنس/جنسیت در مدارک شناسایی نباید به اندام جنسی و تناسلی افراد یا فیزیک ظاهری آن‌ها وابسته باشد.

در مورد این فرد اینترسکس سوری، در اخبار مشخص نیست که خود فرد فارغ از بروز صفات جنسی، خود را به چه جنسیتی متعلق می‌دانسته است، و  آیا درخواست صدور شناسنامه مذکر با نام احمد، تنها برای خلاص شدن از عدم تطابق ظاهر فیزیکی و صدا با مشخصات کارت شناسایی و دشواری‌های آن در سطح اجتماع بوده، یا اینکه او خود عمیقا تمایل به این داشته است که به عنوان یک مرد شناسایی شود.

اجبار به قرار گرفتن به صورت واضح و شفاف در قالب یک جنسیت معین در سطح اجتماع، زندگی را بر افراد اقلیت جنسیتی دشوار می‌سازد، و آنان را وارد پروسه‌های دشواری برای تطبیق جنسیت با اوراق شناسایی می‌کند. متاسفانه این افراد برای این کار در بسیاری کشورها هوز نیازمند نظر و دخالت اشخاص ثالث چون پزشکان،‌ روانپزشکان و قاضیان هستند.

 

به نقل از اسپوتنیک عربی، این فرد سوری حتی شهادت محلی نیز جمع آوری کرده است.

با این حال، گفته می‌شود این نخستین بار است که مقامات سوری اجازه تغییر جنسیت در مدارک شناسایی را صادر می‌کنند.

خبرگزاری العربی بار اول این خبر را با عنوان یک فرد ترنسجندر منتشر کرد و سپس در ۱۲ فوریه ضمن پوزش و اصلاح این خبر نوشت که این فرد اینترسکس بوده و ترجمه پیشین حاوی عنوان ترنسجندر اشتباه بوده است.


شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی‎:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com