غم و اندوه، پاسخ طبیعی و درعین‌حال دردناک به “از دست دادن” فردی عزیز یا چیزی مهم است. هیچ روش درست یا غلطی برای غم و اندوه درست وجود ندارد، اما راه‌های سالمی برای مقابله با درد و بیان احساسات خود به گونه‌ای که کمکتان کند تا اندوهتان بهبود پیدا کنید، وجود دارد.
شما ممکن است با مرگ یکی از عزیزان دچار غم و اندوه شوید، اما هرگونه از دست دادنی، می‌تواند موجب غم و اندوه شود. از جمله از دست دادن یک رابطه، سلامت، شغل یا هدف ارزشمند.

چگونه با اندوه کنار بیاییم؟
درحالی که تجربه از دست دادن، بخش اجتناب ناپذیری از زندگی است، راه‌هایی برای مقابله با درد وجود دارد و اینکه بتوانید با غم ‌و ‌اندوه خود مقابله کنید و درنهایت، راهی برای عبور از این مرحله دشوار زندگی و ادامه‌ی مسیر زندگی‌تان پیدا کنید.
۱. درد خود را به رسمیت بشناسید.
۲. بپذیرید که غم و اندوه می‌تواند باعث بروز بسیاری از احساسات مختلف و غیرمنتظره شود.
۳. درک کنید که گذر از مراحل مختلف اندوه برای هر شخص منحصر به فرد است.
۴. از افرادی که به شما اهمیت می‌دهند درخواست حمایت کنید.
۵. ازنظر جسمی مراقب سلامت خود باشید تا بتوانید ازنظر احساسی نیز خودتان را حمایت کنید.
۶. تفاوت میان اندوه و افسردگی را درک کنید.

مراحل اندوه
در سال ۱۹۶۹، روان‌پزشک الیزابت کوبلر-راس چیزی را معرفی کرد که به عنوان “پنج مرحله‌ی غم و اندوه” شناخته شد. این مراحل غم و اندوه بر اساس مطالعات او درباره احساسات بیماران مبتلا به مراحل پایانی بیماری سرطان بود، اما بسیاری از مردم این پنج مرحله را به انواع دیگر تغییرات منفی و زیان‌های زندگی، مانند مرگ یکی از عزیزان و یا جدایی نیز تعمیم دادند.
این پنج مرحله عبارت‌انداز:
انکار: “این برای من اتفاق نمی‌افتد.”
خشم: “چرا این اتفاق می‌افتد؟ چه کسی باید سرزنش شود؟ (تقصیر کیست؟)”
چانه‌زنی: “کاری کن این اتفاق رخ ندهد و در عوض من —.”
افسردگی: “ناراحت‌تر از آن هستم که بتوانم کاری کنم.”
پذیرش: “با آنچه که اتفاق افتاده است در صلح هستم.”
برخلاف تصور عمومی افراد حتماً نباید تمام این پنج مرحله را به ترتیب تجربه کنند تا از اندوه خود رها شوند، هستند انسان‌هایی که حتی بدون گذر از این مراحل، اتفاق منفی رخ داده را می‌پذیرند و اندوه خود را پشت سر می‌گذارند یا اینکه همه‌ی افراد این مراحل را به ترتیب تجربه نمی‌کنند! یک شخص ممکن است ابتدا خشم را تجربه کند و بعد به انکار برسد یا هر ترتیب دیگری.
اگر در حال تجربه یکی از مراحل اندوه هستید این ممکن است به شما کمک کند که بدانید چنین عکس‌العمل‌هایی طبیعی هستند و در طول زمان درد شما کاهش پیدا می‌کند. البته بعضی افراد برای رویارویی با غم خود و گذر از آن نیاز به کمک مشاور و روانشناس دارند و این هیچ اشکالی ندارد. یادتان نرود که رویارویی با اندوه و گذر از آن برای هرشخص منحصر به فرد است.
راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com