امروز قصد داریم از تأثیری که استرس زیاد بر افت شنوایی دارد سخن بگوییم. استرس بخش طبیعی از زندگی است. روشی که بدن برای مقابله با شرایط دشوار با انتشار مواد شیمیایی به جریان خون، ایجاد انرژی و قدرت می‌کند.
پاسخ “مبارزه کن” یا “فرار کن” در گذشته برای زنده ماندن و شکار نشدن انسان عکس‌العملی حیاتی بود اما دیگر در زمان مدرنیته این پاسخ بدنی استرس، تا آن حد کارآمد نیست. در زندگی پرسرعت اکنون، ما هرروز یا حتی هر ساعت با عوامل استرس‌زا مواجه هستیم، این پاسخ به استرس، بسیار آسیب رسان است زیرا ما را خسته می‌کند و بدنمان را تحلیل می‌برد.
درواقع استرس تنها ازنظر عاطفی بر ما اثر نمی‌گذارد بلکه باعث ایجاد مشکلات سلامت جسمی نیز می‌شود. مشکلاتی مانند کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن، حملات اضطراب، سردرد، میگرن، فشارخون بالا، دیابت، مشکلات دستگاه گوارش و …

📌 اما استرس چگونه می‌تواند باعث اُفت شنوایی شود؟
سلول‌های شکننده مویی در گوش داخلی به جریان ثابت خون تکیه می‌کنند تا بتوانند اکسیژن و دیگر مواد مغذی را دریافت کنند. بااین‌حال، استرس باعث اختلال در گردش خون در سراسر بدن می‌شود. هنگامی‌که بدن به استرس پاسخ می‌دهد، تولید اضافه آدرنالین موجب کاهش جریان خون به گوش می‌شود و باعث آسیب شنوایی می‌گردد. بدون جریان ثابت خون، سلول‌های گوش آسیب‌دیده و یا تخریب می‌شوند. حتی در مواردی اگر استرس فرد به‌قدری زیاد باشد که جریان خون به گوش‌هایش به‌کل قطع شود، می‌تواند باعث افت شنوایی آنی (بی‌درنگ) شود.
فشارخون بالا که درنتیجه‌ی استرس به‌طور ناگهانی ایجاد می‌شود، دارای پیامدهای شدید شنوایی است، به‌ویژه در افرادی که بیش از ۶۵ سال دارند. استرس مزمن به شکل فشارخون اغلب منجر به کاهش شنوایی و وزوز گوش می‌شود.
علائم کاهش شنوایی ناشی از استرس، شامل احساس پر شدن یا مسدود شدن گوش، فشار و یا درد در گوش، از دست رفتن کامل شنوایی در یک یا هر دو گوش و یا صدای خفه شنیدن است.

📌 برای کسب اطلاعات در مورد چگونگی مدیریت استرس می‌توانید به مقاله‌ی “مدیریت استرس بخش اول” و “مدیریت استرس بخش دوم” از مرکز مشاوره رنگین‌کمانی مراجعه کنید.

راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com