این مسئله‌ای کاملا طبیعی است که در هر حوزه‌ی تخصصی برای فهم و درک بهتر مطالب مربوط به آن حوزه، افراد نیاز دارند تا ابتدا فرهنگ واژه‌گان مربوطه را یادبگیرند. حوزه‌ی جنس و جنسیت هم از این امر مستثنی نیست.
در ادامه برای دوستانی که نسبت به عبارت‌ها و مفاهیم متداول در جامعه اقلیت جنسی و جنسیتی ناآشنا هستند پیشنهادهایی را ارائه می‌کنیم که مثلا بهتر است در ابتدا به دنبال درک کدام مفاهیم پایه‌‌ای باشند.
ما در این مقاله به دلیل طولانی شدن نوشتار، از اینکه معنی و مفهوم تمام عبارات و نظریه‌ها را بگوئیم، معذوریم اما تمام این مفاهیم پیش‌تر در فیس‌بوک و کانال تلگرام مرکز مشاوره رنگین کمانی به طور مفصل توضیح داده‌شده‌اند و شما فقط باید آنها را جستجو کنید.

در ابتدا خیلی ضروری است که مفهوم #جنس (Sex) و #جنسیت (Gender) را درک کنید و تفاوت این دو را به خوبی بشناسید در غیر این صورت در درک مفاهیم بعدی دچار سردرگمی و اشتباه می‌شوید.
جنس زیست شناختی (sex): طبقه‌بندی یک گونه بر اساس آناتومی و ویژگی‌های بدنی آن گونه، به دو جنس مؤنث یا مذکر بر اساس اندام‌های اولیه جنسی آن گونه. در حالی‌که اکثر بدن‌ها دارای شکل ظاهری یکی از این دو اندام جنسی هستند که به عنوان “زن” یا “مرد” طبقه بندی می‌شوند، به طور طبیعی وضعیت‌های اینترسکس (دوجنسی) نیز اتفاق می‌افتند که نشان می‌دهند، “جنس” طیفی از احتمالات است.
جنسیت (gender): نقش‌ها، فعالیت‌ها و هنجارهای اجتماعی که یک جامعه به جنس‌های بیولوژیک موجود در جامعه القا می‌کند و باعث تمایز بین دو جنس (مرد و زن) و برساختن “زنانگی” و “مردانگی” می‌شود.

در ادامه به دنبال شناخت کامل و دقیق این مفهوم‌ها بروید:
#هویت_جنسیتی (Gender Identity)، حس عمیق و درونی ما به عنوان مرد، زن، ترکیبی از هردو یا هیچکدام؛ این‌که ما دروناً خودمان را چه کسی (جنسی) می‌دانیم.
#بیان_جنسیتی (Gender Expression)، چگونه جنسیت خود را به جهان معرفی می‌کنیم. رفتار و عملکرد بیرونی فرد در راستای هویت‌جنسیتیش در محیط جامعه گفته می‌شود؛ که ممکن است به اصطلاح مردانه، زنانه و یا طیفی از این‌دو باشد.
#هویت _جنسی (Sexual Identity)، هویت‌جنسی تفکر یک فرد نسبت به خودش و گرایش‌جنسی‌اش است در واقع هویت‌جنسی نشان‌دهنده این است که فرد، خود را در کدام دسته گرایش‌جنسی قرار می‌دهد.
#رفتار_جنسی (Sexual Behavior)، رفتار جنسی به طیف گسترده‌ای از رفتارها اشاره می کند که در آن انسان‌ها تمایلات جنسی خود را نشان می‌دهند.

اکنون با اطلاعاتی که دارید به راحتی می توانید مفهوم‌هایی مانند:
#گرایش_جنسی (Sexual Orientation)، کشش و تمایل عاطفی، جنسی و روحی که نسبت به افراد دیگر وجود دارد.
انواع گرایش جنسی (همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا، بی‌جنس‌گرا، دگرجنس‌گرا و …)،
انواع هویت جنسیتی (برای مثال: ترنسجندر، ترنسکشوال، کوئیر، جنسیت سوم یا جنسیت کوئیر)
را درک کنید.

مفاهیم دیگری که یادگیری آنها بسیار به شما کمک می‌کند اینها هستند:
آشنایی با تئوری کوئیر و مفهوم کوئیر،
آشنایی با وضعیت اینترسکس یا دوجنسی،
آشنایی با دوگانه‌ی جنسیت (Gender Binary)، ایده‌ای که بیان می‌کند تنها دو جنسیت وجود دارد.
آشنایی با هویت‌های خارج از دوگانه‌ی جنسیت (Non-gender Binary)،
آشنایی با کلیشه‌ها‌ی جنسی و جنسیتی
💫 درپایان یادمان باشد چه به خوبی تمام این مفاهیم را بلد باشیم و چه نباشیم، مهمترین نکته این است که به انسان‌ها و حقوق‌انسانی آنها احترام بگذاریم و به دنبال عشق ورزی باشیم نه انتشار تنفر!

راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com