سازمان حقوق بشر ایران، ۵ بهمن ماه ۱۳۹۶: رامین حسین پناهی زندانی سیاسی زندان مرکزی سنندج طی حکمی از سوی دادگاه انقلاب (بدوی) به اعدام محکوم شده است.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، دادگاه انقلاب سنندج طی حکمی رامین حسین پناهی را به اتهام بغی به اعدام محکوم کرده است. این حکم طی روز جاری، پنج‌شنبه ۵ بهمن ماه به خانواده و وکیل وی ابلاغ شده است.

رامین حسین پناهی روز جمعه ۲ تیر ماه به ضرب گلوله نیروهای سپاه زخمی و سپس بازداشت شد. ماموران سپاه مدعی شدند که وی با آنها درگیری مسلحانه داشته است، ولی خانواده این زندانی موضوع درگیری مسلحانه را رد می‌کنند.

این زندانی سیاسی پس از تحمل ۲۰۰ روز بازداشت در سلول‌های انفرادی اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات نوزدهم دی‌ماه سال جاری به زندان مرکزی سنندج منتقل شده بود.

حسین احمدی‌نیاز وکیل رامین حسین پناهی در خصوص محکومیت وی به اعدام به سازمان حقوق بشر ایران گفت: “امروز این رأی به من ابلاغ شد و من ۲۰ روز فرصت دارم تا تقاضای فرجام خواهی بکنم و بلاشک به این رأی اعتراض خواهم کرد و امیدوار هستم در دیوان عالی کشور به نحو کامل به این اعتراض رسیدگی شود.”

وی همچنین گفت: “من این حکم را شایسته موکلم نمی‌دانم و امیدوار هستم این رأی نقض شود. ایشان در یک درگیری مسلحانه دستگیر شده اما معتقد است که دست به اسلحه نبرده و بلافاصله مجروح و بیهوش شده و اساساً ایشان درگیری مسلحانه نداشته است.”

گفتنی است، دادگاه رامین حسین پناهی روز ۲۵ دی ماه برگزار شد و در همان نخستین جلسه وی به اتهام “بغی، اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در کومله” به اعدام محکوم شد.

امجد حسین پناهی برادر این زندانی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: “رامین در هیچ درگیری مسلحانه‌ای شرکت نداشته و این تنها سناریو وزارت اطلاعات است تا از خانواده حسین پناهی به علت سابقه فعالیت‌های سیاسی‌شان انتقام بگیرند.”

وی در ادامه افزود: “وزارت اطلاعات چندین بار به خانواده ما گفته است که رامین باید اعدام شود و ما این را عملی می‌کنیم. آنها اتهام بغی را درحالی به برادرم وارد کردند که وی سابقه فعالیت مسلحانه و یا درگیری را نداشته است.”

ماده ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی تصریح کرده تنها اعضای گروهی که در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی قیام مسلحانه کنند و تنها در صورت استفاده از سلاح باید طبق قانون بغی به اعدام محکوم شوند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com