Corte Interamericana on Twitter

به نقل از سرویس بین‌المللی حقوق بشر، دادگاه منطقه‌ای حقوق بشر اینترآمریکن، برای تضمین حقوق افراد ترنسجندر و زوج‌های هم‌جنس در آمریکای جنوبی -و شمالی- یک نظریه مشورتی سرنوشت‌ساز صادر کرد.

این دادگاه در تصمیم‌گیری خود به اصول یوگیاکارتا و اصول یوگیاکارتا+۱۰ ارجاع داده است.

دادگاه بر این اساس اعلام کرد که دولت کاستاریکا باید حق افراد ترنسجندر در تغییر نام و نشانگر جنسیت در مدارک هویتی را بدون هرگونه محدودیت قانون یا پزشکینه کردن به رسمیت بشناسد و نیز زوج‌های همجنس از حقوق خانوادگی -از جمله ازدواج- به طور کامل بدون تبعیض بهره‌مند شوند.

 

دادگاه حقوق بشر اینترآمریکن (IACtHR) نظریه مشورتی بی‌سابقه خود را به کاستاریکا با سه نتیجه‌گیری بسیار مهم اینگونه اعلام کرد:

 

  • 🔺 افراد ترنس باید بتوانند نام، نشانگر جنسیت و عکس در مدارک شناسایی خود را به طور قانونی تغییر دهند.
  • 🔺 فرایند فوق باید بر اساس اختیار فردی از هویت جنسیتی، و بدون هیچ گونه پیش‌شرط منع‌کننده قانونی یا پزشکی صورت بگیرد.
  • 🔺 زوج‌های همجنس باید از تمام حقوق مربوط به خانواده بدون تبعیض بهره‌مند شوند،‌ از جمله حق ازدواج.

این نظریه مشورتی هرچند در پاسخ به درخواست دولت کاستاریکا صادر شده،‌ اما تمام کشورهای آمریکای جنوبی و شمالی را به طور فراگیر شامل می‌شود.

به نقل از سرویس بین‌المللی حقوق بشر یک ویژگی قابل توجه در نظریه مشورتی ارجاعات مثبتی است که به اصول یوگیاکارتا و نیز اصول یوگیاکارتا+۱۰ شده است:

«اینکه تنها یک ماه بعد از انتشار اصول یوگیاکارتا+۱۰، این اصول در مرکز توجه و نظریات یک دادگاه حقوق بشری منطقه‌ای قرار می‌گیرد، نشان‌دهنده قدرت اصول یوگیاکارتا در ایجاد تغییر عملی است.»

🏳️‍🌈🏳️‍🌈🏳️‍🌈

ویدیو: آشنایی با اصول یوگیاکارتا

 

🏳️‍🌈🏳️‍🌈🏳️‍🌈

کاستاریکا درخواست کرده بود که این دادگاه به منظور تشریح و تصریح معنا، هدف و اساس استدلالی مفاد قانون بین‌المللی حقوق بشر یک نظریه مشورتی صادر کند تا راهنمای مشورتی این کشور برای تطابق و پیروی کامل از وظایف آن در این حوزه باشد.

این نظریه مشورتی به صراحت اصول یوگیاکارتا و یوگیاکارتا+۱۰ را به عنوان بخشی از چارچوب حقوقی این دادگاه تایید می‌کند.

همچنین هفت قاضی تصمیم‌گیرنده، این دو سند را به عنوان منابع معتبر برای توسعه و تفسیر قوانین مربوط به گرایش جنسی و هویت جنسیتی دانستند.

اصول یوگیاکارتا+۱۰ در نوامبر ۲۰۱۷ پس از دو سال تلاش و مشورت متخصصان و فعالان جامعه اقلیت‌های جنسی، توسط گروهی متشکل از ۳۳ کارشناس حقوق بین‌الملل تصویب شدند.

این اصول در کنار اصول یوگیاکارتا (۲۰۰۷) مبنایی معتبر برای کاربرد قوانین حقوق بشر بین‌الملل در حوزه گرایش جنسی،‌هویت جنسیتی، بیان جنسیتی و صفات جنسی از جمله در ارتباط با مدافعان حقوق بشر ال‌جی‌بی‌تی‌آی است. این اصول برای تکمیل اصول یوگیاکارتا و پر کردن خلأهای حمایتی آن اصول بویژه با توجه به حقوق و مسائل افراد ترنسجندر و اینترسکس تهیه شده است.

مجموعه این اصول راهنمای جامع و عملی برای عوامل دولتی و غیردولتی در قانون‌گذاری،‌ اداری و سایر اقدامات لازم برای هماهنگی کامل با قوانین بین‌المللی می‌باشد.

 

لینک‌های مرتبط با این مقاله:

متن کامل درخواست دولت کاستاریکا به دادگاه اینترآمریکن برای یک نظریه مشورتی (انگلیسی)

متن کامل نظریه مشورتی دادگاه اینترآمریکن (اسپانیایی)


شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی‎:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com