در سال‌های اخیر رسانه‌های جهان فعالیت‌های مثبت و زیادی در جهت بیشتر دیده شدن افراد ترنسکشوال انجام داده‌اند البته تا رسیدن به سطح ایده‌آلی از دیده شدن افراد ترنسجندر دیگر و پوشش رسانه‌ای مشکلات و مسائل مربوط به این افراد، هنوز راه درازی باقی مانده است.
آموزش همگانی در راستای معرفی انواع هویت‌های ترنسجندر حرکتی بسیار مهم است که به اعضای جامعه کمک می‌کند تا در مواجه با یک فرد ترنسجندر، رفتار معقول و درستی داشته باشند که این مسئله به خودی خود باعث کاهش ترنس‌ستیزی و ترنس‌هراسی می‌گردد.
قطعا دیده شدن افراد ترنسکشوال در رسانه‌ها و پرداختن به مشکلات مربوط به آنها عالیست اما متاسفانه به دلیل اینکه جوامع هنوز به شدت درگیر ساختار دوگانه‌ی جنسیت زن/مرد هستند این باعث شده که آن دسته از هویت‌های ترنسجندری که خود را در این دوگانه‌ی جنسیت نمی‌بینند و هویتی خارج از آن برای خود قائل هستند به حاشیه رانده شده و در سایه قرار بگیرند.
هویت‌هایی مانند، جنسیت کوئیر، جنسیت سوم، بدون جنسیت و… همچنان به طور گسترده‌ای مورد بی‌توجهی رسانه‌های جمعی قرار دارند و نامرئی هستند!
این غافل شدن از دیگر هویت‌های ترنسجندر بسیار مهم است زیرا عدم آموزش در رابطه با هویت‌های دیگر باعث افزایش ستیز و تبعیض جامعه نسبت به این افراد می‌شود و کار به جایی می‌رسد که هویت فرد تنها به دلیل اینکه عده‌ای انسان با دانش ناقص و کم با آن آشنایی ندارند، نفی می‌شود.
نفی هویت و طرد شدن فرد از حلقه دوستان و اجتماع یکی از نتایج زیان‌آور به حاشیه راندن هویت‌های دیگر است که در آن برای مثال فرد ترنسجندری که خود را جنسیت سوم یا جنسیت کوئیر می‌داند با موجی روبه‌رو می‌شود که سعی می‌کند او را به زور در دوگانه‌ی جنسیت زن/مرد قرار دهد! درست مثل آواز دهل که از دور خوش است چنین موجی در ابتدا به فرد ترنسجندر می‌گوید که بله من قبول می‌کنم که شما ترنسجندر هستید اما بیا تا به تو آگاهی بدهم، چون مطمئناً تو خودت نمی‌دانی ولی من می‌دانم که چیزی به نام جنسیت سوم وجود ندارد! و تو هم باید مانند تمام این افراد ترنسکشوالی که مرتباً در رسانه‌ها پوشش خبری داده می‌شوند باید میان زن و مرد یکی را انتخاب کنی!! ببین من چقدر روشنفکر هستم و تو را به عنوان یک ترنسجندر به رسمیت می‌شناسم اما تو هم باید کمی با من راه بیایی در این چهارچوب دوگانه‌ی جنسیت خودت را جای بدهی.
به همین دلیل است که بسیار اهمیت دارد تمام افرادی که به گونه‌ای قصد اطلاع‌رسانی و آموزش در مورد انواع هویت‌های جنسیتی دارند تلاش کنند تا از تمام هویت‌ها تابوزدایی کنند و برای حقوق تمام گروه‌های ترنسجندر مبارزه کنند. این یک کشتی است که فقط با باز شدن یک بادبان به حرکت درنمی‌آید!

راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com