تظاهرات در واشینگتن، در حمایت از پرونده شکایت یک زوج همجنسگرا از خودداری یک شیرینی‌پزی از ارائه خدمات عروسی، در دیوان عالی آمریکا، ۵ دسامبر ۲۰۱۷  (AP Photo/Jacquelyn Martin)

 

صاحبان یک شیرینی‌پزی به نام‌های هارون و ملیسا کلین در ایالت اورگن آمریکا، پنج سال پیش وقتی فهمیدند خبری از داماد نیست، از پختن کیک عروسی برای یک زوج لزبین امتناع کردند. زوج لزبین علیه این تبعیض به دادگاه شکایت بردند.

در ۲۸ دسامبر امسال، دادگاه تجدیدنظر ایالت اورگن، به اتفاق آرای قضات، صاحبان شیرینی‌پزی را به پرداخت غرامتی معادل ۱۳۵ هزار دلار به این زوج محکوم کرد.

این شیرینی‌پزها در دفاع از خود در دادگاه گفتند که اجبار به پختن کیک و پرداخت این غرامت، نقض آزادی مذهبی و آزادی بیان آن‌ها به عنوان یک هنرمند پخت کیک است. که البته این استدلال‌ها در دادگاه راه به جایی نبرد.

این تصمیم دادگاه چند هفته بعد از آن اعلام شد که دیوان عالی آمریکا به پرونده مشابهی در خصوص شکایت یک زوج هم‌جنس از ایالت کلرادو رسیدگی کرد.

این شیرینی‌پز هم درست مثل کلین‌ها پرونده اورگن، استدلال کرده بود که آزادی هنری او با اجبار برای پختن کیک برای یک زوج همجنسگرا نقض شده است.

مسأله کیک عروسی/دامادی تبدیل به یکی از مسائل روز ال‌جی‌بی‌تی ها در دنیا شده است. موضوع به نظر ساده است اما مسأله تنها بر سر یک کیک عروسی نیست. مسأله استفاده از آزادی‌های مذهبی و حق آزادی بیان، و حق آزادی عقیده به ابزاری برای اعمال تبعیض از سوی شرکت‌های خصوصی و نهادهای مذهبی در ارائه خدمات به همجنس‌گرایان -از جمله در خدمات ازدواج مانند اجاره سالن، جاری کردن خطبه ازدواج، پختن کیک،‌ دوختن لباس مراسم و …- تبدیل شده است.

اما رای دادگاه اورگن در این پرونده چه بود؟

 

رای دادگاه درباره حق استفاده از آزادی هنری

رای دادگاه در اینباره جالب بود. دادگاه تاکید کرد آزادی هنری این افراد باید جدی گرفته شود،‌ اما برای اینکه ثابت شود کیک عروسی یک اثر هنری است کافی نیست. آن‌ها باید ثابت کنند که دیگران تولیدات آن‌ها را یک اثر هنری مانند مجسمه و نقاشی می‌دانند.

استدلال دادگاه در این مورد به شرح زیر است:

«هرچند ما باور داریم که شما هر کیک را با ذوق طبع زیبایی‌شناسانه آراسته می‌کنید اما از آنجایی که نمی‌توانید نشان دهید که مردم الزاما و در درجه اولی، از کیک شما به جای تجربه «غذا»، تجربه خاص «بیان» هنری دارند، پس این ممانعت شما از پختن کیک برای زوج همجنسگرا، استفاده از حق آزادی بیان هنری نیست [بلکه در ارائه غذا تبعیض اعمال کرده‌اید].»

کیک خوردنی است و تمام می‌شود. عشق اما از کیک شیرین‌تر است! (Photo: ashleykidder.com/blog)

 

رای دادگاه درباره حق استفاده از آزادی مذهبی

استفاده از آزادی‌های مذهبی به بهانه‌ای برای عدم ارائه خدمت به همجنسگرایان تبدیل شده است. این به معنای آن است که فرد باور دارد اگر همجنسگرایی به اعتقاد مذهبی او گناه است، باید حق داشته باشد که از ارائه خدمات به همجنسگرایان خودداری کند.

این موضوع در دفاعیه زوج شیرینی‌پز هم آمده بود.

دادگاه اورگن درباره این دفاعیه هم حکمش منفی بود. دادگاه اعلام کرد که خانم و آقای کلین قادر نبودند ثابت کنند که بخاطر اعتقادات مذهبی‌شان مورد پیگرد از سوی دولت قرار گرفته‌اند.

 

همزیستی در عین تفاوت عقاید

دادگاه هم‌چنین در حکم خود اعلام کرد:

«در یک جامعه گوناگون و پلورالیستی، مردم با حسن تفاهم و خوش‌نیتی باید با عقاید متفاوت در همزیستی مسالمت‌آمیز باشند.»

دادگاه در ادامه تشخیص داد که شیرینی‌پزها قانون ۲۰۰۷ اورگن را که از حقوق لزبین‌ها، گی‌ها، بایسکشوال‌ها و ترنسجندرها در استخدام،‌ مسکن و مساعدت‌های عمومی محافظت می‌کند، نقض کرده‌اند. (این قانون سازمان‌های مذهبی را از تمایز قائل شدن و اعمال تبعیض بر اساس گرایش جنسی معاف می‌دارد اما شرکت‌های خصوصی موظف به رعایت این قانون هستند.)

خانواده‌ای که شیرینی‌پزی خانم و آقای کلین از پختتن کیک عروسی‌شان امتناع کرده بودند (Photo: RYAN LABRIERE/huffpost)

خسارت‌دیدگان در این پرونده درباره حکم دادگاه گفتند:

«مهم نیست ما چطور به دنیا می‌آییم یا عاشق چه کسی می‌شویم. همه ما در برابر قانون برابریم و باید به‌طور برابر (بدون تبعیض) با ما رفتار شود.»

زین پس در ایالت اورگن نصب تابلوی «از ارائه خدمات به زوج‌های همجنس معذوریم» / «فقط زوج‌های استریت وارد شوند» ممنوع است.

 


شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی‎:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com