ابتدا باید اشاره کنیم که منظور ما از “انسان خاص” بودن، معنی لغوی آن نیست بلکه اشاره به حالتی داریم که وقتی یک نفر می‌گوید فلانی آدم خاصی است، در واقع می‌خواهد متفاوت بودن نوع اندیشه و رفتار او را بیان کند.
افراد زیادی هستند که اعتقاد دارند برای اینکه زندگی پربار و مفیدی داشته باشند باید نسبت به کارهایی که دیگران انجام می‌دهند، خاص و متفاوت باشند!
خب البته نمی‌توان منکر شد که در بعضی حوزه‌ها ارزش هرچیز کاملا بستگی به “خاص” بودن آن دارد. برای مثال نویسنده‌ها، شاعرها، نقاش‌ها و دیگر هنرمند‌ها برای اینکه آثارشان ارزشمند باشد باید اثری تولید کنند که جدید و منحصربه فرد است. نوشتن داستانی که قبلا توسط فرد دیگری نوشته شده، ارزش ندارد. در حوزه علم و دانش هم این موضوع صادق است. اختراع دوباره و دوباره یک چیز توسط افراد گوناگون، دیگر اختراع نیست و باید حتما خاص باشد تا صاحب ارزشی خاص باشد.

اما زندگی آدم‌ها چطور؟ مثلا داشتن یک زندگی خانوادگی خوب. آیا هر زندگی باید اختصاصا چیز منحصر به فردی باشد تا یک زندگی معنا دار باشد؟
بدیهی است چیزی که یک زندگی خانوادگی را با ارزش می‌کند منحصر به فرد بودن یا متفاوت بودن آن نیست بلکه معیارهای دیگری آن را ارزشمند و معنا دار می‌سازند. صمیمیت، مهر و عشقی که به یکدیگر دارند و همچنین اعتبار و اطمینانی که در روابط وجود دارد.
مهم نبودنِ “خاص بودن” در داشتن زندگی پربار، در دیگر بخش‌های زندگی نیز خودش را نشان می‌دهد. برای مثال، ارزشی که در صداقت و نجابت وجود دارد در ابتکار به خرج دادن در این صفات نیست بلکه صادق بودن و نجیب بودن خود ارزشمند است حتی با وجود اینکه هزاران فرد دیگر هم این ویژگی‌ها را داشته باشند.
یا در مورد داوطلب کارهای خیریه شدن. ارزش در این نیست که مثلا در یک سازمان خیریه، دنبال یک کار خاص باشید بلکه ارزش در این است که فرد تصمیم گرفته به افراد دیگر کمک کند. هرقدر هم در این تصمیم نوآوری و خلاقیتی وجود نداشته باشد بازهم یک کار بسیار ارزشمند است.

درنتیجه نباید به اشتباه خلاقیت و نوآوری در بخش‌هایی مثل هنر و علم را به قسمت‌هایی از زندگی خود منتقل کنیم که “خاص” بودن، به ارزش چیزی اضافه نمی‌کند.
از طرف دیگر نباید تصور شود که منظور از “خاص” نبودن، تقلید کورکورانه از دیگران است. قطعاً برای داشتن یک زندگی پربار و بامعنی فرد نیاز دارد تا بتواند مستقل فکرکند، مسائل را درک کند و معنای کارهایی که انجام می‌دهد و انتخاب‌هایی که می‌کند را بفهمد.
خلاصه اینکه برای داشتن یک زندگی پربار شما می‌توانید با هوشمندی خود کارهایی که دیگران هم انجام داده‌اند و تکراری محسوب می‌شود را به زیبایی انجام دهید و بدانید که تکراری بودن این انتخاب‌ها، چیزی از ارزش آنها کم نمی‌کند.

راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com