آسیب به خود که به عنوان خودزنی هم شناخته می‌شود زمانی رخ می‌دهد که فرد به طور مکرر و عمدی به خود آسیب می‌رساند اما نه به قصد مرگ.
رایج‌ترین روش‌های خود‌زنی عبارتند از:
بریدن پوست (۷۰-۹۰٪)، کوبیدن سر به اشیاء یا مشت زدن به سر (۲۱٪ -۴۴٪) و سوزاندن (۱۵٪ -۳۵٪).
انواع دیگر خودزنی هم می‌تواند این موارد باشد: خراشیدن بدن تاحدی که منجر به خونریزی شود، وارد کردن اشیاء خطرناک و غیرمعمول در روزنه‌های بدن (مثل مجرای گوش)، نوشیدن مایعات مضر (مانند سفید کننده یا مواد شوینده) و شکستن عمدی استخوان.
اغلب افرادی که خودزنی می‌کنند از بیش از یک روش برای صدمه زدن استفاده می‌کنند.

چرا افراد خودزنی می‌کنند؟
افرادی که خودزنی می‌کنند معمولا گزارش می‌دهند که در درون خود احساس تهی بودن می‌کنند، نمی‌توانند احساسات خود را بیان کنند، حس تنهایی دارند، توسط دیگران درک نمی‌شوند، از داشتن روابط صمیمی و داشتن مسئولیت‌های متعلق به افراد بالغ وحشت دارند.
خودزنی برای این افراد نوعی روش است برای کنارآمدن با عدم توانایی در بیان عواطف یا تسکین دردهایشان و عموماً افراد به قصد خودکشی و مرگ این کار را انجام نمی‌دهند اما آرامش کاذب ناشی از خودزنی موقتی است و در صورت عدم دریافت کمک یک چرخه‌ی خودمخرب ایجاد می‌شود.
خودزنی همچنین می‌تواند راهی برای کنترل بدن باشد، زمانی که فرد نمی‌تواند چیز دیگری را در زندگی خود کنترل کند. بسیاری از افرادی که خودزنی می‌کنند به اختلالات خوردن هم مبتلا هستند.
با اقدام به خودزنی فرد قصد دارد:
از یک احساس منفی یا وضعیت ذهنی رهایی پیدا کند.
یک مشکل بین فردی را حل کنید، مانند اختلاف نظر با یک دوست یا معشوق.
باعث تحریک یک حس مثبت در خود شود. (حس مثبتی که از خودزنی یا تصور داشتن کنترل بر روی چیزی به فرد دست می‌دهد.)

علائم هشدار
نشانه‌های هشدار دهنده مبنی بر اینکه شخصی ممکن است خودزنی کند، عبارتند از:
حضور آسیب‌های مکرر بدون توجیه مناسب مانند علائم برش، سوختگی روی پوست.
عزت نفس پایین
دشواری رویارویی با احساسات
مشکلات در روابط اجتماعی یا اجتناب از داشتن روابط
عملکرد ضعیف در محل کار، مدرسه یا خانه.

درمان
افرادی که خودزنی می‌کنند، حتما باید توسط روانشناس مورد مشاوره و درمان قرار بگیرند و خودشان نیز راغب باشند که درمان را ادامه دهند زیرا مانند تمام مشکلات سلامت روان دیگر اگر فرد مراجعه کننده خود تمایلی به بهتر شدن و دریافت کمک نداشته باشد کمک چندانی از دیگران برنمی‌آید.

نکته آخردر مورد خودزنی این است که با وجود اینکه افرادی که خودزنی می‌کنند عموما سعی در مخفی کردن علائم خودزنی دارند اما عده‌ای هم هستند که به وسیله‌ی خودزنی سعی در جلب توجه یا کنترل عاطفی نزدیکان خود دارند اگر در رابطه‌ای قرار دارید که طرف مقابل شما با خودزنی سعی می‌کند به شما حس گناه بدهد یا شما را مجبور به انجام کاری کند که مایل نیستید، حتما از یک فرد متخصص کمک بگیرید زیرا در چنین رابطه‌ای شما خود قربانی نوعی خشونت هستید.

راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com