بعد از اینکه در سال ۱۳۸۵ یکی از دانشگاههای هندوستان پذیرفت که من برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا به ارتقای کیفیت روش تدریسم که بر مبنای تیوری آموزشی سیاسی م ارایه داده بودم بپردازم، آزار و اذیت و فشارهای فاشیستی عوامل وزارت اطلاعات احمدی نژاد بر من صد برابر شد تا شاید بتوانند مانع ادامه کار و موفقیت من شوند. همانطور که در مقاله زیر توضیح داده ام، یکی از دلایلی که وزارت اطلاعات برای تهدید و ترعیب من داماد ما را کشت همان روش تدریس من که در واقع اسلحه ای آموزشی برای براندازی نرم حکومت های استبدادی می باشد بود که علیرغم کارشکنیهای وحشیانه و شدید وزارت اطلاعات در رساله دکترایم به آن پرداختم و از آن دفاع کردم.
ترعیب، بازداشت و شکنجه دکتر سید محمد حسن حسینی توسط سپاه پاسداران
http://bit.ly/2hdn653

در سال ۱۳۹۱ کمی بعد از اینکه این راز اصلی قتل دامادمان را به دوستان و فامیلم که از جمله آنها یک سردار سپاه (معاون قالیباف) و یک دادستان نیروهای نظامی در خراسان بودند گفتم یکی از همکاران که بعد فهمیدم بسیجی بود به من نزدیک شد و به من گفت که می تواند ترتیبی دهد که کتابم را که از رساله دکترایم استخراج کرده بودم توسط انتشارات جنگل تهران چاپ شود! با وساطط او انتشارات جنگل جاودانه تهران پذیرفت که در ازای دریافت سه میلیون و پانصد هزار تومان تعداد هزار جلد از کتاب من را منتشر و در سراسر ایران توزیع کند. (آن موقع پراید هفت میلیون تومان بود!) بعد از اینکه من پول را به انتشارات جنگل دادم کتاب من را چاپ کردند اما در کمال بهت و حیرت من بجای توزیع کتاب در سراسر کتابفروشی هایشان در سراسر کشور کل کتابها را برای خودم در مشهد فرستادند! این کتابها هنوز – در سال ۱۳۹۶ – در انبار آپارتمانم در مشهد می باشند! من به آنها گفتم که از دست آنها شکایت می کنم. اما آنها به من گفتند که “از دست ما به چه کسی شکایت می کنی؟”!
چند مدت بعد از اینکه من به دوستان و فامیلم یادآوری کردم که مجوز دادن و چاپ کردن کتاب من نقشه وزارت اطلاعات برای گمراه کردن آنها و به زیر سوال بردن ادعای من مبنی بر قتل دامادمان به خاطر محتوای آن کتاب بود در دی ماه ۱۳۹۲ از تهران با من تماس گرفتند و گفتند که این کتاب من به مرحله نهایی جشنواره رشد کتاب تهران راه پیدا کرد و جزو ۳ کتاب برتر کشور شد!

http://samanketab.roshdmag.ir/fa/news/1375

http://www.ibna.ir/vdccmoqse2bq408.ala2.html

حتی آنها از من دعوت کردند که در مراسمی که به منظور قدر دانی از برنده ها برگزار کردند شرکت کنم. من از مشهد با هواپیما به تهران رفتم و در آن مراسم شرکت کردم. اما آنها به من نگاه هم نکردند! جهت اطلاع شما، از میان ۳۸۰۰ کتاب رسیده به جشنواره رشد کتب آموزشی تهران ۱۴۰ کتاب به مرحله نهایی راه پیدا کردند. کتاب من، کتاب دکتر مولودی و کتاب دکتر پیرهانی نیز در رشته زبانهای خارجی نامزد بهترین کتاب شدند. اما در کمال تعجب همگان کتاب دکتر مولودی به عنوان کتاب برتر انتخاب شد!؟ این کتاب به معلمین می آموزد که چگونه به بچه ها (نونهالان) “خواندن” انگلیسی را بیاموزند! کتاب دکتر پیرهانی به معرفی استراتزیهایی می پردازد که به ایشان در یادگیری زبان کمک کرده است! خلاصه کتاب من را در آخر همین مقاله بخوانید و بعد قضاوت کنید که کدام یک از این کتب باید در مرحله نهایی جشنواره رشد تهران انتخاب می شد؟ و چرا نشد؟!؟
بعد از آن مراسم به مشهد برگشتم و ماجرای بازی های وزارت اطلاعات با من را به دوستان و فامیلم یاد آوری کردم. بعد از مدت کوتاهی از تهران با من تماس گرفتند و گفتند که کتاب من توسط وزارت آموزش و پرورش هم به همه معلمان و دانشجو معلمان توصیه شد:

http://drelt.ir/images/Appreciating-_-recommendation-of-my-method-by-Ministry-of-Education.pdf

با این وجود نه تنها در سطح وزارت آموزش و پرورش بلکه در سطح آموزش و پرورش مشهد و حتی ناحیه یک و ناحیه هفت مشهد که در آنها تدریس دارم شدیدا با معرفی کتاب من به همکاران از طریق کارگاه و کلاس ضمن خدمت و … مخالفت کردند! ضمن اینکه تا کنون این کتاب را به ده ها دبیرستان – جهت مطالعه همکاران – هدیه کرده ام که بعد از مدتی همه آنها گفته اند که کتاب من از کتابخانه آنها ناپدید شده است!
تا اینکه بنا به توصیه یکی از مسیولین آموزش و پروش دولت تدبیر و امید این کتاب را به فارسی ترجمه کردم. حدود ۲۵۰ صفحه از ۴۵۰ صفحه کتاب اصلی سانسور شد تا بلاخره وزارت ارشاد مجوز نشر آنرا توسط انتشارات اینترنتی “کتابراه” در فضای مجازی داد. با این وجود هنوز هم وزارت آموزش و پرورش و نیز آموزش و پرورش مشهد به شدت از معرفی این کتاب به معلمان و اساتید وحشت دارند و مانع این کار می شوند! حتی به من اجازه نمیدهند این کتاب را از طریق گروه های تلگرامی به همکاران معرفی کنم! .– به محض اینکه این کار را می کنم من را از این گروه ها حذف می کنند! در همین راستا تا حالا سه بار شیر آب انبار من را باز کرده اند که این رذالت آنها باعث شده تا حالا نصف کتابهایم را – که در انبارم هستند – دور ریخته ام. حتی اجازه نشر مقالات من درباره روش تدریسم را در ژورنال های داخلی هم نمی دهند. – به همین دلیل است که تمام ۱۳ کتاب و ۱۲۰ مقاله ام را در خارج از کشور منتشر کرده ام.

ویدیوی ۱۷ دقیقه ای معرفی روش تدریسم که در کتابم به معرفی جامع آن پرداخته ام:
http://www.aparat.com/v/i32tK

برای اشنایی با کتب و مقالات من وبلاگم را ببینید:
http://beyondelt.blogfa.com

عنوان کتاب من که در آن به معرفی روش تدریس منحصر بفردم که بر پایه تیوری آموزشی- سیاسی خود طراحی کرده ام پرداخته ام – همانطور که گفتم این روش تدریس در عمل اسلحه ای آموزشی برای براندازی نرم حکومت های دیکتاتوری می باشد:

“Beyond The Present Methods And Approaches To ELT/Education:
The Crucial Need For A Radical Reform”

Tehran: Jungle Publication, 2012 / ISBN: 978-964-981-883-2

The new edition of this book was published in Germany under the title of “Competitive Team-Based Leaning” Beyond Current didactic Methods”, LAMBERT ACADEMIC Publishing.
This guidebook seeks to throw into relief the relationship between theory, research, innovation, and application with reference to the conventional innovative methods/approaches. Importantly, it brings into sharp focus the author’s ‘inimitable’ revolutionary pedagogical innovation as a pragmatic solution to the present socio-educational problems. The nature and the characteristics of this world-class innovative approach not only contribute to language learning (strategies) and excellence in the learning. They likewise promote true and flexible active learning, interactive competence, long-term retention, and especially the acquisition of some crucial habits of mind such as objectivity, and critical and creative thinking. Another outstanding feature of this fundamentally different approach to ELT refers to the fact that it facilitates tomorrow citizenry to instil humanitarian interpersonal skills and democratic values, principles, and norms which are essential requirements for successful life-long learning, working, interdependence, and survival in today world context. Considering its magic transforming power for converting today students/objects to Agents of change or the Subjects who have the capacity to influence the world, Dr Hosseini’s innovation is in essence a ‘catalyst for change’. It is an incommensurable edu-political approach to the empowerment and the emancipation of the oppressed, and in fact, an apt strategic instructional ‘weapon’ for the elimination of dictatorship/apartheid. CTBL, Dr Hosseini’s realistic approach to liberal education is an ensured pathway to human security, development, and prosperity.
This seminal 450-page volume has special foci upon:
۱. Penetrating deep into the conventional antediluvian dictatorial didactic regimes, which cherish the Banking Method, and excoriating the beyond;
۲. Shedding light on the chronological development of language teaching methodology for justifying the need for accommodating Dr Hosseini’s innovation in education regimes;
۳. Engineering the conventional educational methods and approaches towards CTBL;
۴. Differentiating CTBL from other innovative methods/approaches, and discussing the significance and relevance of this holistic approach against the backdrop of ongoing globalisation which means a great deal of competitive spirit in today world context;
۵. Bringing to the fore the author’s Multiple Input-Output Hypothesis and Cognitive Socio-Political Language Learning Theory, which is the core of theoretical foundations of CTBL;
۶. Implementing CTBL via the emerging online technologies state/country wide, and
۷. Stimulating the readers’ critical, analytical, and creative thinking skills, and promoting their personal growth especially through the 13 chapter-end thought-provoking discussion questions.
This invaluable resource manual will be of immense help particularly to those educators who are committed to the cause of peace building. As a gold mine of the latest issues in ELT, it will also be found highly useful for ELT students, teachers at all levels, and in-service programmes and seminars for instructors. Policy makers, educationalists, researchers, syllabus designers, and material developers could also take note of the noteworthy benefits this manuscript along with its accompanying DVD proposes.

ترجمه این کتاب که به شدت سانسور شد توسط انتشارات کتابراه تهران بصورت الکترونیکی منتشر شد. علیرغم توافقمان این انتشارات -که بعدا فهمیدم توسط سپاه اداره می شود – حتی یک ریال از فروش این کتاب را به من نداد!

مقدمه‌ای بر این کتاب که درواقع ترجمه ی بخشی از سیزدهمین کتاب دکتر سید محمد حسن حسینی تحت عنوان ذیل هست که در سال ۱۳۹۰ بعد از اینکه دامادمان را برای ارعاب در من کشتند توسط انتشارات جنگل جاودانه تهران چاپ شد. این کتاب در دی‌ماه ۱۳۹۲ به مرحله نهایی جشنواره رشد راه پیدا کرد و جزو ۳ کتاب برتر کشور شد (See http://samanketab.roshdmag.ir/fa/news/1375) و نهایتا توسط وزارت آموزش و پرورش به تمام معلمان و دانشجو معلمان توصیه شد! اما “هیچ” گاه اجازه توزیع این کتاب را بین همکاران به من ندادند.

Beyond the Present Methods and Approaches to ELT/Education:
The Crucial Need for a Radical Reform
*** سال‌ها بی‌تفاوتی نسبت به ضعف مهندسی آموزش در نظام‌ ناکارآمد آموزش کشور برخی مسئولان اجرایی دلسوز را بر آن داشته است تا نسبت به عواقب ادامه این روند در عصر و شرایط حاضر به‌طورجدی هشدار دهند. محمدرضا سپهری رئیس پیشین موسسه کار و تأمین اجتماعی در مصاحبه‌ای اختصاصی تحت‌ عنوان «شیوه آموزشی دانشگاه‌ها علت بیکاری فارغ‌التحصیلان» از مهم‌ترین علل عدم جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بازار کار و نیز عدم موفقیت ایشان در محیط‌های کاری در سطوح ملی و بین‌المللی را در ناکارآمدی سیستم آموزشی کشور در تمامی سطوح به‌ویژه در دانشگاه‌ها در ۱) آموزش زبان انگلیسی و ۲) آموزش مهارت کار گروهی ارزیابی کرده‌اند. سپهری می‌افزاید: «ما باید به مسئولان دانشگاه‌ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی هشدار دهیم که سیستم آموزشی زبان در کشور ما نادرست است و مهارتی را در فارغ‌التحصیلان ایجاد نمی‌کند».

این‌جانب در این کتاب، ضمن بررسی نقادانه دلایل ناکارآمدی سیستم‌های فعلی آموزش و تبعات مخرب آن‌ها در سطوح ملی و بین‌المللی، به آخرین مسائل و روش‌های تدریس در حوزه‌ی آموزش (زبان) پرداخته‌ام. مهم‌تر این‌که پس از تجزیه‌وتحلیل آخرین روش‌های تدریس که بر مبنای تعامل و بحث و گفتمان بناشده‌اند، به معرفی روش تدریس منحصربه‌فرد خود که بر پایه «تئوری آموزشی سیاسی»م طراحی کرده و ارائه داده‌ام پرداخته‌ام. این‌جانب سعی دارم از طریق این روش تدریس، که مورد اقبال مجامع بین‌المللی نیز واقع گردیده است، به آگاه و بیدارسازی نسل فردا و نهادینه کردن اصول دموکراسی در آن‌ها جهت ساختن فردایی آزاد و آباد بپردازم. کسانی که با این روش تدریس (در مدارس، مؤسسات و دانشگاه‌ها) آموزش می‌بینند علاوه بر این‌که به «کاربرد دانش (زبان) در محیط‌های واقعی» مسلط می‌شوند مهارت‌های اجتماعی، سبک‌های تفکر، نگرش و منش و شخصیت خود را ارتقاء داده و «متفکر»، «استدلال گرا»، «علت و معلول یاب»، «منتقد»، «خلاق»، «مشارکت‌جو» و هم‌زمان «اهل رقابت» و «آگاه به مسائل اجتماعی و سیاسی» بار می‌آیند و قادر خواهند بود نقش بسیار مؤثرتری در سرنوشت خود و ما ایفا نمایند. یادآوری می‌شود که این‌جانب در رساله فوق‌لیسانس (ایران) و دکترای (هندوستان) خود از برتری این روش تدریس بر روش‌های تدریس کنونی و نیز روش تدریس پروفسور جانسون در دانشگاه مینه ستای آمریکا دفاع نموده‌ام. زمان آن فرا رسیده است که این روش تدریس را که بر مبنای آخرین یافته‌های علمی و عملی بوده و واقعیت‌های دنیای پیچیده امروز را در نظر گرفته است در کلاس‌های خود به خدمت بگیریم. باشد که با عمل کردن به پیشنهادهای ارائه‌شده در این کتاب شاهد تحولی بنیادین در سیستم‌های ناکارآمد آموزشی فعلی در تمامی سطوح باشیم – همان‌طور که آنان انحطاط و زوال دگراندیشان را در برنامه دارند تا آن‌ها را مایه عبرت کسانی کنند که به جوامع عاری از ظلم و تبعیض و ستم و فساد و ریا و غارت و استبداد می‌اندیشند.- لینک ویدیوی روش تدریس من: http://www.aparat.com/v/i32tK / درصورتی‌که ورژن انگلیسی این اثر را می‌خواهید با ما تماس بگیرید.
سید محمدحسن حسینی
شهریور ۱۳۹۶ – مشهد مقدس
۰۹۱۵۳۸۵۲۵۹۹ /mhhosseini2020@gmail.com / mhhosseini73@yahoo.com

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com