سلام دهه 1930، شما نقش‌های جنسیتی سرکوب‌گرتون رو در قرن ما جا گذاشتین، میشه بیاین و برش دارید؟

سلام دهه ۱۹۳۰، شما نقش‌های جنسیتی سرکوب‌گرتون رو در قرن ما جا گذاشتین، میشه بیاین و برش دارید؟

قوانین کیفری ایران روابط همجنس‌خواهانه و هرآنچه که از چارچوب دوگانه‌ی زن/مرد خارج باشد را جرم می‌انگارد. همچنین دولت ایران از جمله کشورهایی است که در آن نقض آزادی گردش اطلاعات و سانسور اطلاعات بیداد می‌کند.
در چنین محیطی جای تعجب ندارد که افراد به اصطلاح متخصص در حیطه‌ی سلامت روان که درباطن به دلایل گوناگون دچار همجنس‌گراستیزی و ترنس‌جندرستیزی درونی هستند از آب گل‌آلود ماهی گرفته و با استناد به اطلاعات نامعتبر مربوط به ۵۰ سال گذشته یا حتی اطلاعات شبه‌علمی نسبت به موضوع همجنس‌خواهی و مباحث هویت جنسی و جنسیتی اقدام به نشر مسائلی بدون پایه و اساس کنند.

این افراد به دلیل اینکه خود دچار بیماری هموفوبیا هستند از موقعیت سانسور اطلاعات توسط حکومت به شدت مذهبی ایران سوءاستفاده می‌کنند تا عقاید خود را ترویج دهند و متاسفانه در این میان تنها قربانیان جهل جامعه و این سوءاستفاده‌گران، اعضای جامعه رنگین‌کمانی هستند که باید روزانه با این موج جهل و دروغ مبارزه کنند و همواره سعی کنند تا با استفاده از جدیدترین مطالب علمی، اشتباهات و دروغ‌های این افراد را برملا کنند.

دفتر مشاوره کوثر یکی از این گروه‌های سوءاستفاده‌گر نام برده شده است که به نام روانشناسی و ارائه خدمات سلامت روان، اقدام به نشر سخنان کذب می‌کند. برای مثال یکی از مطالب این مرکز:
” در خانواده هایی که پدر مقتدر و کارآمد حضور ندارد و یا روابط پدر با فرزندش تحقیر کننده و توهین آمیز است، فرزند تسلیم شدن در برابر دیگران را می‌آموزد و میل به هم‌جنس در او تقویت می‌شود.”
جدا از اینکه این سخن، از پایه غلط و غیرعلمی است، کاملا یک سخن مردسالارانه در جهت تقویت نقش کلیشه‌ای و سنتیِ مرد خوب/مرد برتر است.
بیایید کمی این جمله را بیشتر واکاوی کنیم “پدر مقتدر و کارآمد” یعنی پدری که دارای توانایی است و کارها را به‌خوبی انجام می‌دهد. از دید نویسنده جمله نقل قول شده نقش مرد/پدر آنقدر مهم و پررنگ و غیرقابل چشم پوشی است که عدم حضورش باعث بروز یک فاجعه! می‌شود و البته که از تفکر مردسالارانه نمی‌توان توقع داشت که حتی تصور کند که زن/مادر نیز می‌تواند مقتدر و کارآمد باشد و به نوعی نویسنده در پس جمله‌ی خود قصد دارد مردسالاری را تقویت کند و بگوید که: ای زنان! شما در خانواده باید زیر سلطه مردی مقتدر و کارآمد قرار بگیرید تا فرزندانتان خدای ناکرده میل به همجنس پیدا نکنند! و در این میان بی‌خیال هزاران کودکی که بدون حضور پدر، بزرگ شده و می‌شوند و دگرجنسگرا هستند!
حتی درست فرض کردن چنین جمله‌ای توهین به شعور خواننده است. در طول دهه‌های اخیر که پژوهش‌های فراوانی در رابطه با موضوع گرایش جنسی انجام شده هنوز هیچ پژوهشگری با قاطعیتی که نویسنده‌ی مرکز کوثر فتوا صادر کرده، به خود اجازه نداده است که نتایج تحقیق خود را در قالب یک اصل به دیگران عرضه کند زیرا روند “اصل” شدن یک نظریه یا تئوری در این نیست که شما عقاید شخصی خود را بیان کنید و معتقد باشید اینها حقیقت محض هستند.

هر میزان که دانش افراد بالاتر برود، اینچنین کلی گویی‌ها و قطعیت پنداری‌هایی در آن‌ها کمتر می‌شود و با احتیاط فراوان‌تر و به صورتی نسبی افکارشان را به اشتراک می‌گذارند که مسلما چنین پختگی در نویسنده و نویسندگان این مرکز دیده نمی‌شود.
مبارزه با مردسالاری و عقایدمردسالارانه و تضعیف توانمندی زنان به همان اندازه باید برای جامعه رنگین کمانی دارای اهمیت باشد که مبارزه با همجنس‌گراستیزی و ترنس‌جندرستیزی. زیرا تمام این ستیزها و ترس‌ها ریشه در یک چیز دارد و آن باورهای کلیشه‌ای و سنتی نهفته در دوگانه‌ی زن/مرد است.

راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com