حتماً شما هم برایتان پیش آمده که وقتی مطلبی در مورد اقلیت‌های جنسی بازنشر می‌کنید افرادی نظر می‌دهند که ما مشکلی با اقلیت‌های جنسی نداریم اما از این همه جار زدن و تبلیغ برای آن‌ها خسته شده‌ایم!

در جواب چنین افرادی می‌شود با خونسردی برای آن‌ها توضیح داد که آگاهی‌رسانی در مورد اقلیت‌های جنسی حرکتی بسیار مهم است و علت اینکه دگرجنس‌گرایان روزانه در مورد دگرجنسگرایی خود مطلبی نمی‌گذارند و اصرار بر آگاهی‌رسانی در این رابطه ندارند به این دلیل است که

اولاً: آن‌ها در اکثریت هستند و قدرت با آنهاست. در جامعه‌ی دگرجنسگرامحور به طور پیش فرض همه تصور می‌کنند که افراد زن یا مرد و دگرجنسگرا هستند. در نتیجه افراد سیس‌جندر و دگرجنسگرا نیاز ندارند هر روز برای هویت جنسی و جنسیتی خود مبارزه کنند.

ثانیاً: دنیای پیرامون ما آنقدر غرق در دگرجنس‌گرامحوری است که از نظر عده‌ای از افراد دگرجنس‌گرا، حجم زیادی از تبلیغات، فیلم‌ها، سریال‌ها و پوشش‌های خبری مربوط به زندگی دگرجنسگرایان امری طبیعی است اما به محض اینکه یک تبلیغ با حضور یک زوج همجنس‌گرا یا یک سریال با یک شخصیت ترنسجندر تولید می‌شود فغان دادخواهی آن‌ها به آسمان هفتم می‌رسد!

از جمله دلایلی که آگاهی‌رسانی در مورد اقلیت‌های جنسی اهمیت دارد علاوه بر کاهش انواع ستیز و هراس نسبت به اقلیت‌های جنسی و بهبود وضع حقوق شهروندی آن‌ها، می‌توان به از بین بردن نگرش افرادی این چنینی نیز اشاره کرد که هرگونه نشانی از اقلیت‌های جنسی را تبلیغ و جار زدن می‌دانند.

باید به این افراد گفت که تا زمانی که به معنای واقعی، برابری در میان همه‌ی اعضای یک جامعه برقرار نشود این حق آنهاست که برای حقوق خود تلاش کنند.

منظور از آگاهی‌رسانی چیست؟

زمانی‌که صحبت از آگاهی‌رسانی می‌شود هر فردی ممکن است برداشت شخصی در این مورد داشته باشد. یک هنرمند تلاش می‌کند با خلق آثار هنری از مشکلات و درد‌های یک عضو جامعه اقلیت جنسی بگوید. یک پژوهشگر با کمک تحقیقات علمی خود بسیاری از کلیشه‌های رایج در مورد اقلیت‌های جنسی را رد می‌کند. یک مترجم یا نویسنده با ترجمه، انتشار و بازنشر مطالب مفید به مخاطبانش آموزش می‌دهد که گرایش جنسی، هویت جنسیتی و بسیاری دیگر از مفاهیم جنس و جنسیت چه معنا و مفهومی دارند.

هنوز افراد زیادی هستند که همجنس‌گرایان را با ترنس‌جندرها اشتباه می‌گیرند و یا تصور می‌کنند همه‌ی ترنسجندرها، ترنسکشوال و یا اینترسکس هستند! تنها راه حل کاهش چنین سوءتفاهماتی توضیح مداوم مفاهیم درست هر یک از این کلمات هستند.

قدرت آگاهی‌رسانی را اصلاً نباید دست کم گرفت، اگر آگاهی‌رسانی به صورت صحیح انجام شود قادر است طی چند سال نگرش کلی یک جامعه را تغییر دهید. برای مثال ایرلند کشوری با جامعه‌ای بسیار کاتولیک و مذهبی است و تا سال ۱۹۹۳ روابط همجنس‌خواهانه در این کشور با مجازات روبه‌رو می‌شد اما اعضای همین جامعه در رفراندوم سال ۲۰۱۵ با اکثریت ۶۲ درصد، رای به برابری ازدواج همجنس‌گرایان داد.

قطعاً اگر جامعه‌ی اقلیت جنسی ایرلند با تمام قوا اقدام به افزایش آگاهی‌رسانی در مورد اقلیت‌های جنسی و از بین بردن تفکرات منفی و کلیشه‌های غلط رایج در جامعه نمی‌کرد، هرگز به چنین موفقیتی دست پیدا نمی‌کرد.

امروز در خیابان‌های ایران همجنس‌گراستیز‌ها و ترنس‌جندرستیز‌های کمتری نسبت به ده سال قبل قدم می‌زنند و با تلاش و همبستگی اقلیت‌های جنسی، بیست سال دیگر تعداد این اشخاص باز هم کمتر خواهد شد.
راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com