برخورد جنسیت زده و تبعیض جنسیتی در خیابان‌های شهر مطمئناً عملی زشت و ناپسند است.

این عمل مصداقِ بارزِ تبعیض و خشونت جنسیتی است. هر روز اینگونه بیان می‌شود که پیشداوری جنسیتی علیه زنان همچنین می‌تواند بi صورت جدی روی سلامت‌روانی زنان تأثیرگذار باشد.

در یک مطالعه که در ژورنال نقش‌های جنسی (Sex Roles)  به چاپ رسیده، مشخص شده است که تبعیض و خشونت‌های مبتنی بر جنسیت (آزار جنسی و شی‌انگاری زنان و نگاه جنسی به زنان) علیه زنان زمانی که زنان در حال عبور و مرور و تردد در خیابان‌های شهر هستند، به طور کلی باعث ایجاد ترس و اضطراب فراوان در زنان می‌شود و آنان با این گونه برخوردهای جنسیت‌زده ترس و اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند.

بر این اساس همچنین محققان دانشگاه میسوسوری از کنزاس و دانشگاه ایالتی جورجیا به یافته‌های جدیدی دست پیدا کرده‌اند. این یافته‌ها نشان می‌دهند که بین نگرانی از امنیت جسمانی و پریشانی روانشناختی ارتباط مستقیم وجود دارد.

با وجود اینکه شواهد و تحقیقات بیشماری این موضوع را آشکار کرده‌اند که خشونت و آزار جنسی آشکارِ محیطی باعثِ پریشانی هیجانی می‌شوند که در نهایت نتیجه آن بروز اختلالات روانی متعدد در قربانیان اینگونه تعرض‌ها است، چیزی که هنوز مبهم است این موضوع است که ما هنوز پی به دلیل این موضوع نبرده‌ایم که چه علتِ منطقی برای آزار و اذیت زنان در فرهنگ‌های زن ستیز وجود دارد. یعنی نمی‌دانیم برچه اساس با وجود آگاهی از این عواقب ناگوار همچنان اغلب مردان در اینگونه فرهنگ‌ها بدون هیچ دلیل منطقی دست به اینگونه اعمال می‌زنند و چه موضوع یا تفکری به مردان پرورش یافته در این گونه فرهنگ‌ها به آنان این اجازه را می‌دهد که بدون دست یافتن به یک نتیجه مفید و منطقی همچنان به سواستفاده‌های خود نسبت به زنان ادامه دهند.

به اعتقاد دکتر «لورل واتسون» (روانشناس از دانشگاه کنزاس آمریکا) این ترس و اضطرابی که زنان بر اساس اینگونه تعرض‌های خیابانی تجربه می‌کنند موضوعی ساده نیست.

همان طور که می‌دانیم خطر ابتلای زنان به افسردگی نسبت به مردان تا هفتاد درصد بیشتر است و همچنین زنان دو برابر مردان دچار اختلالات اضطرابی می‌شوند.

دکتر واتسون اشاره می‌کند که دلیل این درصدها و اختلاف فاحش بینِ ابتلای زنان و مردان به اختلالت روانشناختی صرفاً در  فرهنگ زن ستیزی است.

واتسون اعتقاد دارد که این مشکلات روانشناختی بواسطه زندگی کردن زنان در جوامع زن ستیز دچار رشد چشمگیر شده است.

منبع: گاردین

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com