توانایی صحبت کردن در بین جمعی از افراد غریبه بدون اینکه دچار اضطراب یا استرس بشویم یک توانایی بسیار مفید و ویژه‌ است. داشتن این توانایی در ابعاد مختلفی از زندگی به ما کمک می‌کند تا بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنیم و ایده‌ها و نظرات خود را کارآمدتر به گوش دیگر افراد برسانیم.

اما افرادی که اصطلاحاً دچار ترس از صحبت در جمع هستند، چه باید بکنند؟

اگر درونگرا هستید، بسیار مهم است این تصور اشتباه را فراموش کنید که درون‌گراها نمی‌توانند سخنوران خوبی باشند! چنین چیزی نه تنها درست نیست بلکه بارها عکس آن نیز ثابت شده، بسیاری از سخنوران شناخته شده مثل استیو جابز یا ماهتما گاندی و بسیاری افراد دیگر درونگرا بوده‌اند.

اغلب افراد جدا از درونگرا و برونگرا بودنشان، با تمرین و تلاش می‌توانند به یک سخنور و سخنران بسیار عالی تبدیل شوند.

بزرگ‌ترین دلیل وحشت از صحبت در میان جمع، کمبود اعتماد به نفس است. به خصوص کمبود اعتماد به نفس در مورد چیزهایی که قصد گفتن‌شان را دارید. بهترین روش برای مقابله با این مشکل این است که مطالبی که قصد بیان‌شان را دارید به صورت مکرر برای خود تکرار کنید تا تسلطی ذهنی بر مطالب خود داشته باشید.

دلایل دیگری هم می‌تواند باعث شوند که فرد دچار ترس از صحبت در جمع باشد مثلا فردی بسیار خجالتی است، یا از مشکلات سلامت روان مانند اضطراب، استرس، افسردگی رنج می‌برد، یا زبانی که به آن باید سخنرانی کند؛ زبان مادری او نیست و هزاران علت دیگر که بنا برشرایط هر فرد ممکن است فرق کند.

در قدم اول ریشه‌ی ترس خود را پیدا کنید! آیا خجالتی هستید؟ استرسی هستید؟ فکر می‌کنید تجربه کافی برای یک سخنرانی خاص را ندارید؟

بعد از ریشه‌یابی اقدام به برطرف کردن علت کنید، برای درمان مشکلاتی از قبیل خجالتی بودن یا افسرده بودن از روانشناس و مشاور کمک بگیرید، تکنیک‌های افزایش اعتمادبنفس و روحیه را جستجو و اجرا کنید، اگر زبان سخنرانی، زبان مادری شما نیست به تقویت زبان خود بپردازید.

از اینکه دچار این مشکل هستید خجالت نکشید، تعجب خواهید کرد که چه میزان افراد زیادی با شما همدرد هستند. بنابر پژوهش‌ها، حداقل ۲۵ درصد افراد ترس از صحبت در جمع را تجربه کرده‌اند.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com