اختلال ساختگی یا Factitious Disorder نوعی اختلال است که در آن فرد به‌قصد گرفتن نقش بیمار به خود، به‌طور عمدی و آگاهانه علائم جسمی یا روان‌شناختی را تقلید می‌کند. در این اختلال، بیمار به‌طور ارادی علائم اختلال‌های جسمی یا روانی را ایجاد و سابقه‌ای از داشتن علائم بیماری را برای دیگران تعریف می‌کند. در اغلب موارد هدف اصلی و روش زندگی این افراد در این است که بستری شوند. آن‌ها گاهی حتی ماهرترین پزشک‌ها را هم فریب می‌دهند.
از دیگر نشانه‌های این اختلال این است که در اکثر موارد فرد درست پیش از اینکه معلوم شود بیمار واقعی نیست، باعجله بیمارستان را به درخواست خود ترک می‌کند تا دوره درمانی تازه‌ای را در شهر دیگر یا بیمارستانی دیگر شروع کند.

نام‌های دیگر این اختلال اعتیاد بیمارستان و سندرم بیمار حرفه‌ای است. افراد دچار اختلال ساختگی بیماری را جعل می‌کنند. آن‌ها بیماری را تقلید یا تشدید کرده و اغلب جراحات دردناک یا حتی جدی را به خود یا افراد تحت تکلفشان تحمیل می‌کنند.

این اختلال به ۴ گروه تقسیم می‌شود:
۱-اختلال توأم با علائم و نشانه‌های عمدتاً فیزیکی
۲-اختلال توأم با علائم و نشانه‌های عمدتاً روان‌شناختی
۳-اختلال توأم با علائم و نشانه‌های فیزیکی و روان‌شناختی
۴-اختلال ساختگی نامعین: مثل اختلال ساختگی نیابتی که شامل وادار کردن عمدی یک فرد برای تقلید علائم بیماری توسط فرد دیگری که مراقبت از وی را بر عهده دارد، به‌منظور ایفای نقش بیمار به گونه غیرمستقیم می‌شود. شایع‌ترین شکل این اختلال، مادرانی هستند که در فرزندانشان بیماری ایجاد می‌کنند.

این اختلال را نباید با تمارض یکی دانست زیرا فرد تمارض کننده در پی نفع مادی یا معاف شدن از زیر بار مسئولیت‌ها است (مثل به دست آوردن غذا و مکان رایگان، دریافت غرامت مالی، فرار از دست پلیس و…) اما هدف افراد مبتلا به اختلال ساختگی، عموماً دریافت مراقبت و توجهی می‌باشد که فرد به‌عنوان بیمار دریافت می‌کند. به‌علاوه افراد تمارض کننده معمولاً وقتی نیاز بیشتری برای علائم نباشد یا وقتی نفعی از علائم حاصل نشود یا خطر جدی‌تر شده و زندگی یا عضوی از بدن آن‌ها در معرض تهدید قرار بگیرد، ایجاد علائم و نقش بازی کردن را متوقف می‌کنند. اما همان‌طور که گفته شد، فرد مبتلا به اختلال ساختگی، حتی حاضر است به خود یا فرد تحت تکفل خود آسیب‌های جدی وارد کند تا به نقش بازی کردن ادامه دهد. درواقع افراد نشانه‌ها یا اختلال‌هایی را وانمود می‌کنند که هدف از آن کسب کردن نفع خاصی نیست، بلکه می‌خواهند نقش بیمار را حفظ کنند. این نشانه‌ها می‌توانند جسمانی یا روانی و یا ترکیبی از هر دو باشند.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com