با توجه به وضعیتی که جامعه، فرهنگ و قانون ایران نسبت به اقلیت‌های جنسی دارد، چندان غیرمعمول نیست که اعضای جامعه اقلیت جنسی در برخی موقعیت‌های زندگی خود دچار اضطراب شوند. برای مثال همجنس گرائی که نگران آشکار شدن گرایش جنسیش در محل کار و عواقب آن است و یا فرد ترنسجندری که حتی برای کوچکترین تعاملات اجتماعی دچار اضطراب در مورد نوع برخورد احتمالی دیگران است.
اضطراب چه بخواهیم چه نخواهیم در زندگی اعضای اقلیت جنسی حضور دارد و بهترین راه برای حفظ سلامت روانی خود این است که بتوانیم آن را تحت کنترل خود در بیاوریم.

✅ بعضی‌ روش‌های کنترل اضطراب

🌈 شبکه‌ای از دوستان مورد اعتماد ایجاد کنید.
از اینکه اطرافیان شما از گرایش جنسی یا هویت جنسیتی شما، آگاه نیستند ناراحت هستید و احساس می‌کنید نمی‌توانید حرف دلتان را با کسی بزنید؟ دست بکار شوید و به دنبال دوستانی از داخل جامعه اقلیت جنسی باشید که می‌توانید با آن‌ها وقت بگذرانید و صحبت کنید.
درانتخاب دوست دقت کنید که تنها بخشی از جامعه اقلیت جنسی بودن این افراد نباید ملاک شما باشد. به دنبال افرادی باشید که علاوه‌ براینکه با آن‌ها راحت هستید، علائق و نکات مشترک دیگری هم دارید. مثلا هردو کتاب‌خوان هستید یا هردو به موضوع خاصی علاقه زیادی دارید. دوستانی پیدا کنید که صادق، مهربان و وفادار هستند و خود نیز چنین دوستی برای آن‌ها باشید.

🌈 ورزش کنید.
ورزش کردن و تحرک داشتن روش خوبی برای تخلیه استرس و کاهش اضطراب است.

🌈 آب بنوشید.
کمبود آب بدن بر فعالیت مغز شما اثر منفی می‌گذارد. کم‌آبی خود باعث ایجاد اضطراب نمی‌شود اما تحقیقات زیادی ثابت کرده که کم آبی علائم اضطراب را تشدید می‌کند.

🌈 تمرینات تنفسی انجام دهید.
شاید خیلی تکراری باشد اما شک نکنید که درست نفس کشیدن اثر بسیار شگرفی بر علائم اضطراب دارد. به خصوص اگر بر اثر اضطراب دچار دردهای عصبی، درد قفسه سینه یا سرگیجه می‌شوید.
متاسفانه خود اضطراب باعث ایجاد تنفس نامنظم، سریع و ناکارآمد می‌شود اما شما می‌توانید به بدن خود آموزش دهید که چگونه بهتر و کارآمدتر تنفس کند. یک روش تنفس صحیح این است:
از طریق بینی خود ۵ ثانیه هوا را به داخل بکشید، دو ثانیه هوا را در ریه خود حبس کنید و سپس به مدت ۷ ثانیه هوا را از بینی خود خارج کنید. یعنی: ۵ثانیه دم، ۲ ثانیه حبس هوا، ۷ ثانیه بازدم.

🌈 روحیه مثبت خود را حفظ کنید.
موسیقی آرامش‌بخش گوش کنید، طبیعت گردی کنید، مدیتیشن کنید. به هرروشی که برایتان مناسب است اندیشه مثبت را در خود تقویت کنید و از داشته‌هایتان، هرقدر کوچک در زندگی لذت ببرید.
راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com