دانیکا روم نام پیروز جدید رقابت برای کسب کرسی مجلس ایالتی در آمریکاست، نامی که نویدهای بسیاری برای جامعه ترنسجندر و ال‌جی‌بی‌تی به همراه دارد.

وی در انتخابات دیروز در ویرجینیا با شکست رابرت مارشال، کاندیدای حزب رقیب که متصدی لایحه جنجالی و ترنس‌ستیز موسوم به لایحه ‘سرویس بهداشتی’ بود با کسب آراء موفق شد به مجلس ایالتی راه یابد.

دانیکا روم، ترنسجندر ۳۳ ساله، روزنامه‌نگار سابق و نماینده مجلس امروز ویرجینیا، علیه رقیب قدری پیروز شده است. رابرت مارشال سیاستمدار ۷۳ ساله ۱۳ دوره در مجلس صاحب‌کرسی بوده و خود را ‘سردسته هموفوب‌ها’ی ایالت می‌داند.

این نخستین بار است که یک ترنسجندر در ایالت ویرجینیا به مجلس راه یافته است. در آمریکا تنها یک بار پیش از این، یک فرد ترنسجندر در انتخابات پیروز شده است؛ ۲۵ سال پیش، آلتیا گریسون در انتخابات مجلس در ماساچوست پیروز شد اما پس از آشکارسازی به عنوان ترنسجندر وارد شکست‌های پیاپی شد. این نشان می‌دهد شرایط بسیار تغییر کرده است و درک جامعه آمریکا -و جامعه جهانی- از هویت جنسیتی و حقوق انسانی برابر برای همه بهبود یافته است.

بد نیست بدانید دانیکا عاشق موسیقی هوی متال است و عضو گروه موسیقی متال Cab Ride Home هم هست. او در زندگی شخصی‌اش یک مادرخوانده است، در گروه متال گیتار می‌زند و می‌خواند، گیاهخوار است، یوگا کار می‌کند و به قول خودش هویت‌های بسیاری دارد اما رسانه‌ها او را به اسم «کاندیدای ترنسجندر» می‌شناسند.

Cover-080517-Danica-Roem-JV-1280-768x981

او در پیام تبلیغاتی کمپینش گفت:

من کاندیدا شده‌ام برای اینکه هویت ما نباید یک موضوع سیاسی یا موضوع خبری باشد. میلیون‌ها نفر ترنسجندر در این کشور هستند. ما حق داریم در دولت نماینده داشته باشیم… برای اینکه تمام بچه‌های ال‌جی‌بی‌تی بدانند می‌توانند موفق شوند، دقیقا بخاطر آن کسی که هستند و نه علیرغم آن.

روم می‌گوید نباید تصور کرد که ایده‌های افراد ترنسجندر برای مشارکت سیاسی ختم به دعوای بر سر سرویس بهداشتی می‌شود، بلکه آن‌ها از خدمات بهداشتی تا آموزش و حقوق مدنی حرف برای زدن دارند.

رابرت مارشال پیش از این نیز طرح‌هایی برای منع خدمت افراد آشکارا همجنسگرا در گارد ملی ایالت محل فعالیت خود ارائه داده و اصلی‌ترین حامی متمم قانون اساسی ویرجینیا بود که ازدواج زوج‌های همجنس را ممنوع می‌کرد.

لایحه سرویس بهداشتی در سال ۲۰۱۶ علیه حق استفاده افراد ترنسجندر از سرویس بداشتی متناسب با هویت جنسیتی خود از آخرین تلاش‌های همجنسگرا- و ترنس‌ستیزانه مارشال بوده است. بر اساس همین لایحه مسئولان مدارس دولتی مجبور می‌شدند در صورت مشاهده «اعلام هویت یا رفتار منتسب به جنس مخالف» از سوی کودک ظرف ۲۴ ساعت والدین را آگاه کنند.

شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی:

🌈 http://6rang.org
🌈 t.me/Iran6Rang
🌈 instagram.com/6rangiran
🌈 facebook.com/6rang.Iran
🌈 youtube.com/user/6rangIran
🌈 tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com