وقتی صحبت از غذا خوردن سالم می‌شود، اولین چیزی که به ذهن می‌آید صرف هزینه و زمان زیاد است و اگر بخواهیم صادق باشیم این روزها کمتر کسی زمان و پول اضافه دارد!
اما جای نگرانی نیست چون منظور ما از سالم غذا خوردن در واقع روشی از غذا خوردن است که علاوه بر سالم بودن هزینه‌‌های شما را کم‌تر هم می‌کند.
کسی که قصد دارد تغذیه سالم‌تری در زندگی خود داشته باشد باید حاضر باشد چند تغییر کوچک اما اساسی در زندگی خود بدهد.
اولین و مهمترین مورد، کنار گذاشتن حداقل یک ساعت زمان برای حاضر کردن غذا است و با توجه به اینکه در خلال تهیه غذا می‌توان ایمیل‌ها را چک کرد، اخبار روز را مرور کرد و یا حتی به دوستی که مدت‌هاست با او صحبت نکرده‌اید، زنگ زد، پس در واقع همه‌ی این یک ساعت وقت شما درگیر یک کار نمی‌شود و اگر آدم حواس جمعی باشید غذا پختن یکی از کارهای فوق‌العاده‌ای است که می‌توان در کنار آن چند کار ریز دیگر هم انجام داد و مشکلی ایجاد نشود.
ایجاد این تغییر از این جهت مهم است که می‌شود در یک ساعت انواع غذاهای خوشمزه را تهیه کرد و دیگر بلافاصله به گزینه غذای حاضری و آماده فکر نمی‌کنید.
مورد بعد این است که موقع خرید انواع بسته‌بندی‌ها را با هم بسنجید. یک بسته کنسرو ذرت ۲۰۰ گرمی اگر ۴ هزار تومان باشد و یک بسته ۵۰۰ گرمی ذرت یخ‌زده ۳هزار تومان باشد شما کدام را انتخاب می‌کنید؟ قطعا ذرت یخ‌زده هم مدت بیشتری در یخچال ذخیره می‌شود، هم قیمت مناسبتر و حجم بیشتری دارد.
همین موارد را هم می‌توان در مورد خرید گوشت و مرغ و دیگر مایحتاج اصلی منزل بکار برد، مرغ پاک کرده برای شما صرف بهتری دارد یا خرید یک مرغ کامل؟
البته همیشه هم ارزان خریدن، بهترین روش نیست. برای مثال مرغ هورمون زده ارزان، بهتر از مرغ طبیعی بدون هورمون نیست و اگر درجاهایی حاضر شوید کمی خرج بیشتر کنید مطمئن باشید در دراز مدت از خرج‌های بیهوده برای سلامتی خود درامان خواهید بود.
فکر می‌کنید خرید سبزی به دلیل گرانی و خرابی سریعش بیهوده است؟ می‌توانید دو راه کار را در پیش بگیرید یا انواع سبزی را به شکل یخ زده بخرید مثل اسفناج یا بروکلی، که ماندگاری بیشتری دارد یا اگر خیلی آدم صرفه‌جویی هستید به مقدار نیاز سبزی بخرید و خودتان آنها را در یخدان، ذخیره کنید.
هویج و قارچ را هم می‌توان به شکل یخ‌زده نگه‌داری کرد و در موقع نیاز بخارپز یا آب‌پز کرد.
فله‌ای خرید کنید تا هم پول کمتری بپردازید و هم همیشه مواد اولیه غذا در یخچال داشته باشید. مثال ذرت را به یاد بیاورید. علت گرانی ذرت کنسرو شده فقط در زرنگی فروشنده نیست بلکه شما پول قوطی کنسرو و تمام خرج‌های اضافی که شده را می‌پردازید اما ذرت یخ‌زده در بسته‌بندی بهداشتی هزینه تولید کمتری دارد در نتیجه فروشنده حاضر است با حجم بیشتر و قیمیت کمتر آن را بفروشد و شک نکنید که ضرر هم نمی‌کند.
در نهایت خلاق باشید. بخارپز ندارید؟ یادبگیرید که چطور با یک قابله و یک آبکش کوچک برای خودتان بخارپز درست کنید و لیستی از غذا تهیه کنید تا همیشه بدانید با توجه به خریدهایتان چه گزینه‌هایی پیش روی شما هستند و اگر از این گزینه‌ها راضی نیستید لیست خرید خود را تغییر دهید.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com