ما همیشه به دنبال چیزهایی در زندگی خود هستیم – ارتقاء شغلی، ماشین جدید، شریک زندگی – به طوریکه مرتب به خود می‌گوییم اگر فلان چیز را داشتم دیگر شاد خواهم بود یا اگر به فلان شخص برسم دیگر در زندگی شاد و خوشبخت خواهم بود.
اگرچه این خواسته‌های ما در زندگی و رسیدن به آن‌ها در ابتدا ما را شاد می‌کنند اما تحقیقات نشان می‌دهد که این شادی ماندگار نیست. مطالعه‌ای در دانشگاه نورث‌وسترن سطح شادمانی افراد معمولی را در برابر کسانی که در سال گذشته جایزه بزرگ بخت آزمایی را برنده شده بودند، اندازه گیری کرد. محققان با شگفتی زیاد متوجه شدند که امتیاز سطح شادی افراد عادی و افراد برنده بخت‌آزمایی تقریبا یکسان بود.
این مفهوم اشتباه که حوادث بزرگ زندگی عاملی برای شادی یا غم‌واندوه هستند آنقدر رایج است که روان‌شناسان برای آن نامی در نظر گرفته‌اند: اثر تعصب (impact bias).
واقعیت این است که خوشبختی مبتنی بر رویداد‌ها، گذرا و موقتی است.
خوشبختی پدیده‌ای است که یا خودتان آن را ایجاد می‌کنید یا نمی‌کنید. خوشبختی و شادی ماندگاری دارد که از طریق عادات زندگی شما ایجاد ‌شود.
مردم شاد عادت‌هایی دارند که باعث می‌شود هر روز شادی و خوشبختی را در زندگی ایجاد کنند. برای نمونه:
📌 کمی از سرعت زندگی خود بکاهید و از چیزهای کوچک لذت ببرید. افراد شاد می‌دانند که چگونه از غذایی که می‌خورند لذت ببرند. از مکالمات روزانه شگفت‌انگیزی که دارند لذت ببرند و یا حتی به سادگی پنجره را باز کنند و یک نفس هوای تازه تنفس کنند و از آن لحظه لذت ببرند.
خیلی رویایی شد درسته؟ اما حقیقت این است که برای شاد بودن باید یاد بگیرید از چیزهای کوچک زندگی خود لذت ببرید و قدردان باشید.
📌 افراد شاد ورزش می‌کنند. ده دقیقه تحرک بدنی باعث آزاد شدن انتقال دهنده عصبی GABA یا گاما آمینوبوتیریک اسید در مغز می‌شود که باعث افزایش احساس آسودگی و امنیت در فرد می‌شود.
📌 اطراف خود را پر از انسان‌های مثبت ‌کنید و از افراد سمی و دارای انرژی منفی دوری کنید. افراد شاد همیشه تلاش می‌کنند تا خود نیز مثبت اندیش باقی بمانند. اتفاق بد برای همه رخ می‌دهد اما افراد شاد به جای غر زدن و ناراحتی، قدردان داشته‌های خود هستند و سعی می‌کنند اجازه ندهند حوادث زندگی روحیه آن‌ها را تضعیف کند.
📌 افراد شاد از شایعه پراکنی، قضاوت دیگران و صحبت‌های بیهوده دوری می‌کنند و در عوض، بر تعاملات اجتماعی معنادار تمرکز می‌کنند. با افراد روابط عمیق ایجاد می‌کنند و از آن لذت می‌برند. به دیگران کمک می‌کنند زیرا این کار حس خوبی به آن‌ها می‌دهد.
💫 اما مهمتر از همه افراد شاد برای شاد بودن تلاش می‌کنند.
آن‌ها می‌دانند که چقدر راحت است تا با نظارت نکردن بر احساسات خود و یا به طور فعال سعی نکردن بر خوشحال و مثبت بودن، سبب می‌شوند تا غرق کار و سختی‌های زندگی شوند و یادشان برود که چگونه از زندگی لذت ببرند.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com