سه چهارم تمام قتل‌های ترنس در جهان در آمریکای جنوبی و مرکزی اتفاق می‌افتد. در این میان،‌ کلمبیا با تقریبا روزی یک مورد قتل ترنس از روی نفرت، چهارمین رتبه در بیشترین میزان قتل افراد ترنسجندر در جهان را دارد. اعضای گروه موسیقی «۲۵۰ میلی‌گرم» در بوگوتا پایتخت این کشور، راه رویارویی با خشونت و ترنس‌هراسی را در موسیقی یافتند.

اعضایش نام گروه را از دوز ماهانه تستوسترون در روند تغییر جنسیت گرفتند. ۲۵۰ میلی‌گرم در سپتامبر ۲۰۱۶ تشکیل شده و هنوز در اول راه است. از تمام سازها و وسایل، فقط یک گیتار مال خودشان است اما آرزوها و اهداف بلندی دارند.
اعضای گروه راک ۲۵۰ میلی‌گرم به جز یک دختر که خواننده و پرستار است، تماما ترنس‌مرد هستند. آن‌ها تمرین‌های خود را از اتاقی در یک مرکز حمایت از ال‌جی‌بی‌تی‌ها آغاز کردند.

داستان‌های شخصی و رنج اعضای گروه در جامعه به عنوان یک ترنس، جان‌مایه موزیک‌های گروه است.


جاناتان پایه‌گذار گروه در ۴۳ سالگی پس از یک شکست عشقی این گروه را تاسیس کرد. تقریبا تمام اعضای گروه در بخش‌های مختلف مشغول به کارند. یکی دامپزشک است،‌ دیگری مهندس کامپیوتر و دیگری کارمند دولت. البته آن‌ها به خوش‌شانس بودن خود اذعان دارند. اغلب ترنس‌مردها شرایط بسیار دشواری دارند.

جوان‌ترین عضو گروه توماس جیمنزمونتانو، درامر ۲۲ ساله گروه است. او مدارک هویتی مردانه دریافت کرده اما چون ترنس است خدمت سربازی نرفته. در کلمبیا مردها مجبورند همواره کارت پایان خدمت یا کارت معافیت از خدمت را همراه خود داشته باشند. کارت معافیت از خدمت در مواردی قابل خریداری است اما توماس توان مالی لازم را برای خرید کارت معافیت نداشته. به این دلیل او از حق تحصیل و استخدام رسمی محروم شده است.
توماس در مغازه‌ای مشغول کار است اما مورد تبعیض واقع می‌شود. نه بیمه برای او رد می‌شود و نه کارت خدمات اجتماعی دارد که دسترسی او را به خدمات درمانی محدود می‌کند.

دیگری خواننده گروه مهندس کامپیوتر است و می‌گوید اگر مدارک جدید بگیری نمی‌توانی کارت معافیت از خدمت بگیری. اگر شناسنامه با جنسیت مرد نگیری خطرات دیگری تو را تهدید می‌کند.


باسیست گروه نامش گوستاو گارزون آگوئیلار است. او هنوز شناسنامه زنانه دارد. یک روز که پلیس در خیابان مدرک تمام مردها را چک می‌کرده متوجه می‌شوند که جنسیت ظاهری او با شناسنامه‌اش تطابق ندارد. او را دستگیر می‌کنند. در ایستگاه پلیس لباس‌هایش را از تنش می‌کنند و او را کتک می‌زنند.

در سال ۲۰۱۵، بیش از ۵۶ مورد خشونت پلیس علیه افراد ترنس در کلمبیا ثبت شد که ۸ مورد سوء استفاده جنسی از کارگران جنسی ترنس بود.
گوستاو از پلیس شکایت کرده هرچند خیلی امیدوار به نتیجه نیست.

اعضای ۲۵۰ میلی‌گرم خود را نسل جدید مقاومت ال‌جی‌بی‌تی در کلمبیا می دانند. آن‌ها از موسیقی برای اینکه هویت خود را به دیگران نشان دهند بهره می‌برند.


« ما می‌خواستیم پدیدارتر باشیم، زیرا اغلب توسط جامعه به حاشیه رانده می‌شویم. ما نمی‌خواستیم در یک گوشه پنهان شویم و در خاموشی زجر بکشیم. افکار عمومی باید ما را بهتر می‌شناختند.»

آن‌ها هفته‌ای دو روز در اتاق پشتی تاریکی در ساختمان حامی ال‌جی‌بی‌تی‌ها در بوگوتا Sebastián Romero LGBTQ Center تمرین می‌کنند. اتاق کوچک است. با صندلی‌های پلاستیکی و تشک‌های ورزشی تلنبار شده، به سختی برای سازها، میکروفون‌ها و دستگاه‌ها را جا پیدا می‌کنند. با این وجود این اتاق مکان امن آن‌هاست، جایی که می‌توانند خودشان باشند و به هدفشان فکر کنند.

با وجود تمام خشونت‌ها علیه جامعه ترنس در کلمبیا، دولت این کشور در سال ۲۰۱۵ اجازه داد افراد ترنسجندر به طور قانونی اسم و جنسیت خود را در شناسنامه تغییر دهند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com