شنیده‌اید که می‌گویند “بخند به روی دنیا، دنیا به روت بخنده”؟ شاید تعجب کنید اما این عین حقیقت است. شما با لبخند زدن حتی در مواقعی که احساس شادی نمی‌کنید باعث می‌شوید تا هورمون‌های مرتبط با احساسات خوب و مثبت در بدن شما ترشح شوند که کمک می‌کنند تا حال روحی و جسمانی شما بهتر شود.
وقتی عضلات صورت حرکت داده می‌شوند، مکانیزم‌های تولید هورمون در مغز شروع به فعالیت می‌کنند. عضلات مختلف صورت که برای لبخند زدن، نشان دادن خشم، انزجار و دیگر حالات چهره به کار گرفته می‌شوند، همگی در ارتباط با فرستنده‌های عصبی در مغز هستند. این فرستنده‌ها به تمام بدن پیام‌های شیمیایی می‌فرستند. زمانیکه فرد لبخند می‌زند انتقال‌دهنده‌های عصبیِ احساساتِ خوب (دوپامین، اندورفین‌ و سروتونین)‌ آزاد می‌شوند. این آزادسازی نه تنها به بدن آرامش می‌دهد، بلکه می‌تواند باعث کاهش ضربان قلب و فشار خون نیز بشود.
اندورفین‌ به عنوان مسکن طبیعی درد عمل می‌کنند، که ۱۰۰% طبیعی است، بدون هیچ‌ یک از عوارض جانبی ترکیب‌های ساختگی. دوپامین به ما توانایی و انرژی و لذت می‌بخشد و کمبود آن باعث خستگی و بی‌حوصلگی در افراد می‌شود. سروتونین نیز یک عامل ضدافسردگی است که حس خوش‌بینی و رضایت‌مندی را در فرد افزایش می‌دهد و حس تنش را کاهش می‌دهد.
پس همانطور که گفته شد لبخند زدن نقش بزرگی در تقویت سلامتی و اجتناب از بیماری دارد، حتی زمانی که در درون خود احساس بدبختی می‌کنیم، باید به لبخند زدن ادامه دهیم. این موضوع به ما کمک می‌کند تا در شرایط بحرانی مشکلات را به شیوه بهتری رفع یا سپری کنیم.
دانشمندان به این نتیجه دست یافته‌اند که افراد شاد، غالبا کمتر از افرادی که به طور دائم احساس نگرانی و بدبختی می‌کنند، بیمار می‌شوند. همچنین جالب است بدانید ثابت شده که لبخند زدن و خندیدن امری مُسری است. در تحقیقی که در کشور سوئد انجام شد، به داوطلبان تصاویری از احساسات متعدد را نشان دادند: شادی، خشم، ترس و شگفتی.
زمانی که تصویر یک فرد خندان به آن‌ها نشان داده می‌شد، از آن‌ها خواسته ‌شد تا اخم کنند.
نتیجه این بود که حالات چهره‌ی افراد، مستقیما در پی تقلید همان تصویری بود که می‌دیدند. مقاومت در برابر تقلید نکردن از لبخند، نیازمند تلاش آگاهانه‌ی داوطلبان بود. بنابراین، اگر به کسی لبخند می‌زنید، منتظر لبخند فرد مقابل هم باشید، چون لبخند شما مسری است و نمی‌توان در برابر آن مقاومت کرد مگر با تلاشی آگاهانه.
پس فراموش نکنید سعی کنید بیشتر و بیشتر لبخند بزنید حتی اگر احساس شادی ندارید زیرا این کار، هم برای شما و هم برای اطرافیان شما فواید جسمانی و روانی بسیاری در بر دارد.
راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com