آیا تا حالا این تجربه را داشته‌اید که آهنگ یا تکه کلامی خاص مدام در ذهنتان تکرار شود و حتی ناخودآگاه شروع به زمزمه آن کنید؟ این پژواک لجوجانه و مستمر برخی اصوات که گاه و بیگاه ذهن را درگیر می‌کنند را کرم گوش یا خارش ذهن می‌نامند که در واقع عبارت است از یک تصور موسیقیایی غیرارادی تجربی که طی آن یک صدای موزون بدون کنترل ارادی به ذهن خطور می‌کند و همین طور تکرار می‌شود.
افرادی که کرم گوش دارند فردی تا فرد دیگر، احساسات متفاوتی را تجربه می‌کنند مثلا برخی از این تجربه لذت می‌برند، برخی نسبت به آن بی‌تفاوت هستند و یا عده‌ای از این تجربه دچار ناراحتی و عذاب می‌شوند. درنتیجه‌ پدیده‌ی کرم گوش برای همه‌ی افراد ناراحت کننده نیست و بستگی به روحیات و حالات هر فرد دارد که چگونه با این تجربه برخورد می‌کند. بنابراین بهتر است که به جای اختلال با عنوان تجربه یا پدیده شناختی از آن یاد شود.
محققان هنوز علت قطعی علت بروز این تجربه را کشف نکرده‌اند اما در این‌باره چند فرضیه مختلف وجود دارد. مثلا بعضی معتقدند در معرض مکرر یک آهنگ بودن احتمال تبدیل شدن آن به کرم گوش را افزایش می‌دهد و یا اینکه موسیقی اغلب به شیوه‌ای کاملا شخصی و احساسی کدگذاری می‌شود و وقتی که چیزی کد احساسی و معنای شخصی داشته باشد بهتر به خاطر می‌آید. مثلا شخصی ممکن است هرگاه دچار استرس می‌شود یک آهنگ خاص در سرش ظاهر شود علت این مسئله می‌تواند این باشد که در خاطرات دور این فرد یک موقعیت استرس‌زا با این آهنگ خاص ثبت شده است.
در رابطه با درمان این پدیده، برخی سعی می‌کند با گوش دادن و یا فکر کردن به آهنگ دیگری، آهنگ اولیه را از ذهن خود خارج کنند اما ممکن است این آهنگ دوم نیز جایگزین آهنگ اول شود و خود به کرم گوش تبدیل شود.
دانشمندان دانشگاه وست واشنگتن نیز متوجه شدند که درگیر کردن حافظه فعال در کارهای نسبتا سخت (مانند حل پازل، بازی سودوکو یا خواندن رمان) یک روش موثر برای متوقف کردن کرم گوش و کاهش عود مجدد آن‌ است. همچنین تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۵ توسط دانشکده روانشناسی و علوم زبان‌شناسی در دانشگاه ریدینگ نشان داد که در کوتاه مدت آدامس جویدن می‌تواند به وسیله مشغول نگه‌داشتن فک‌ها توانایی فرد را برای تصور کردن موسیقی از بین ببرد. علت این امر هم این است که به طور معمول دستگاه صوتی ما است که برای آواز خواندن مورد استفاده قرار می‌گیرد و با مشغول کردن فَک‌ به طور موقت قدر تمرکز برای تصور و تخیل کردن موسیقی کرم گوش مختل می‌شود.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com