ماف نیوز: دو معلم بوکانی به صورت موقت از بازداشت اداره‌ی اطلاعات شهرستان بوکان آزاد شدند. بازداشت این افراد با اتهاماتی همچون «تبلیغ علیه نظام» صورت گرفته بود.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، دو معلم بوکانی به نام‌های «مولود خوانچه‌زرد» و سید «سلمان امام‌زنبیلی» که روز یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ به اداره‌ی اطلاعات این شهرستان احضار و سپس بازداشت شده بودند، به صورت موقت آزاد شده‌اند.

از راست «مولود خوانچه‌زرد» و سید «سلمان امام‌زنبیلی»

یک منبع مطلع در این رابطه گفت: «به این افراد هشدار داده شده است که از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی برای برگزاری هرگونه تجمعی خووداری کنند.»

از اتهامات اخیر این دو تن، مکاتبات‌شان با ریاست جمهوری، وزیر کشور و مقامات وزارت کشور در ارومیه در راستای تاسیس کانون صنفی معلمین در شهرستان بوکان و نهایتا اقدام به عضوگیری و ثبت‌نام جمعی از فعالین فرهنگی این شهرستان و تلاش برای برپایی اعتصاب سکوت و کمپین اتحاد و انسجام فرهنگیان و نیز ارسال نامه‌ی سرگشاده خطاب به ریس جمهور روحانی در خصوص درخواست اجرایی‌کردن اصل ۱۵ قانون اساسی ایران در رابطه با صدور جواز آموزش زبان مادری در مدارس بود. و اخیرا نیز اتهام ضدیت با نظام و نویسندگی در شبکه‌های اجتماعی در حمایت از برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق بود.

سید سلمان امام‌زنبیلی در پی حضور در تحصن معلمان بوکان، پیش از این طی احضاریه‌ای که روز یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ دریافت کرده بود، در تاریخ ۳۰ خرداد همان سال در شعبه‌ی یکم دادگاه انقلاب بوکان حاضر شد و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «مشارکت در برپایی تحصن معلمان» مورد محاکمه قرار گرفت.

وی که قبلا از تدریس در دانشگاه محروم و به ناچار به شغل معلمی روی آورده بود، در اردیبهشت ۱۳۹۴ در اعتراض سراسری معلمان توسط اداره‌ی اطلاعات بازداشت و سپس با قرار وثیقه‌ی سی میلیون تومانی آزاد شده بود‌.

مولود خوانچه‌زرد هم که معلم و روزنامه‌نگار است، آخرین بار در سال ۱۳۹۵ از سوی شعبه‌ی بازپرسی دادگاه انقلاب بوکان احضار شد. او قبل از آن نیز از سوی اداره‌ی اطلاعات این شهر به مدت یازده روز بازداشت شده و سپس با قرار وثیقه‌ی بیست میلیون تومان آزاد گردیده بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com