ماف نیوز: نیروهای امنیتی در شهرهای سنندج، بوکان، دیواندره، مهاباد، مریوان سقز، ماکو، ایلام، کامیاران و قوچان تعداد پرشماری از شهروندان که در حال رقص و پایکوبی در رابطه با برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان عراق بودند را بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کرده‌اند. با این وجود، اخبار ضد و نقیضی در رابطه با شمار بازداشت‌شدگان منتشر شده‌اند که همه‌ی آنها مورد تایید نمی‌باشند.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، برخی از افرادی که از فاصله‌ی زمانی ۳ مهر ۱۳۹۶ تاکنون بازداشت شده‌اند، با اتهامات سیاسی دیگری مورد پیگرد قرار گرفته‌اند‌ که تفکیک آنها فعلا میسر نیست. شماری از بازداشت‌شدگان با اخذ تعهد و برخی با تودیع وثیقه آزاد شده‌اند.

در شهر سنندج، دست کم ۱۳ تن به نامهای «عمر مرادی»، «سلام سلیمانی»، «کاکه مظفر»، «فواد زندی»، «ارسلان علیمرادی»، «عبدالباسط امینی»، «محمود قبادی»، «مظفر صالح‌نیا»، «سینا زندسلیمی» «مسلم سعیدپور»، «پیمان منبری»، «احمد منبری» و «علی فاتحی» بازداشت شده‌اند.

هشت تن به نامهای «ادریس قادری»، «سلیمان بیپوش»، «آوات سلطانی»، «دیاکو پورمصطفی»، «رحمان خسروی» «غفور نصیری»، «رحمان قادری» و «رحیم افشاری» در بوکان بازداشت شده‌‌اند.

در دیواندره «فهیم رفیق‌پور» بازداشت شده است.

«روناک آقایی» که شامگاه ۳ مهرماه در مهاباد به اتهام حمل پرچم اقلیم کردستان در تجمعات رقص و پایکوبی مذکور بازداشت شده بود، به ارومیه منتقل شده است.

روز ۴ مهر، «وریا دل‌انگیز» فعال مدنی ساکن مریوان، پس از احضار به اداره‌ی اطلاعات این شهر بازداشت شد. «مصلح کهنه‌پوشی» هم در همین شهر بازداشت شده است.

در شهر سقز دست کم یک نفر به نام «بختیار خوشنام» که از زندانیان سیاسی سابق بوده، بازداشت شده است.

روز ۶ مهر، «حمید ادوای» و «محمد ادوای» در اورامان سروآباد بازداشت شدند.

در شهر ماکو دو تن نامهای «ادیب شیخکانلو» و «علی تهی‌دست» در همین رابطه بازداشت شده‌اند.

در ایلام هم یک فعال مدنی به نام «فرامرز ملکشاهی» بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

در کامیاران دست کم چهار تن به نامهای «لایق رحمانی»، «علی ویسی»، «یاسر فرج‌الهی» و «فریدون کریمی» بازداشت شدند.

در قوچان هم «منصور فرج‌زاده» در همین ارتباط بازداشت شده است.

این رقص و پایکوبی، در جهت حمایت از رفراندوم اقلیم کردستان عراق در شهرهای مختلف صورت گرفته بود. رفراندوم در روز ۳ مهرماه با وجود مخالفت کشورهایی همچون ایران، عراق، ترکیه، سوریه و برخی از کشورهای دیگر دنیا برگزار شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com