سازمان حقوق بشر ایران، ۶ مهر ماه ۱۳۹۶: یک زندانی در زندان کرمان و یک زندانی در زندان مرکزی تبریز اعدام شدند. شمار اعدام‌های روز سه‌شنبه در ارومیه به دو زندانی افزایش یافت.

بنا به گزارش ایسنا و به نقل از معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان، حکم قصاص یک زندانی که با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود در محوطه زندان کرمان به اجرا درآمد. به گفته این منبع، این زندانی که هویتش “غ. ن” اعلان شده است در تاریخ ۱۴ فروردین ماه سال ۱۳۹۲ در پی یک درگیری با استفاده از کارد آشپزخانه مرتکب قتل باجناق‌اش شده بود.

امینه سالاری در توضیح این قتل گفت: “این در حالی است که مقتول احدی از بستگان نزدیک قاتل می‌باشد و تصمیمی قبلی نیز بر قتل هرگز وجود نداشته، اما به راحتی و در چشم به هم زندنی قتل واقع می‌شود.”

منابع رسمی که خبر اعدام این زندانی را منتشر کرده‌اند به تاریخ دقیق اجرای حکم اشاره نکرده‌اند با این وجود به نظر می‌رسد حکم این زندانی صبح روز جاری، پنج‌شنبه ۶ مهر ماه به اجرا درآمده باشد.

خبرگزاری هرانا نیز در طی گزارشی خبر از اعدام یک زندانی با اتهام قتل عمد در زندان مرکزی تبریز داد. حکم این زندانی که “احد پورتقی” نام داشت، روز پنج‌شنبه ۳۰ شهریور ماه به اجرا درآمده است.

آقای پورتقی از سال ۱۳۹۱ به جرم قتل همسر خود در زندان مرکزی تبریز به سر می‌برد. پرونده او مراحل مختلف دادرسی را طی کرده و حکم اعدام او قطعی شده بود.

همچنین طبق گزارشاتی که به سازمان حقوق بشر ایران رسیده است، یک زندانی به نام “مسلم تمرخانی” از بند ۲ روان درمانی، روز سه‌شنبه ۴ مهر ماه در زندان مرکزی ارومیه اعدام شده است. این زندانی نیز با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بود.

پیش‌تر سازمان حقوق بشر ایران خبر اعدام یک زندانی به نام “جواد خیری” را در طی روز سه‌شنبه در زندان مرکزی ارومیه منتشر کرده بود که با این حساب شمار اعدام شدگان این روز به دو نفر افزایش میابد. این زندانیان روز دوشنبه ۳ مهر ماه در یک گروه چهار نفری به سلول انفرادی منتقل شده بودند که دو زندانی دیگر با اخذ رضایت و یا مهلت به سلول‌های خود بازگشتند.

گفتنی است، اعدام‌های ارومیه و تبریز تا لحظه تنظیم این گزارش از سوی رسانه‌های رسمی اعلان نشده‌اند.

طبق گزارش واحد آمار سازمان حقوق بشر ایران ۱۴۲ اعدام از میان ۵۳۰ اعدام در سال ۲۰۱۶ با اتهام قتل عمد صورت گرفته است. عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com