گرایش‌جنسی، وجود یک جاذبه‌ عاطفی، عاشقانه و جنسی نسبت به دیگر افراد است. گرایش جنسی را می‌توان به راحتی از سایر مولفه‌های جنسیت شامل جنس زیست‌شناختی، هویت جنسیتی (حس روانی مرد، زن یا خارج از این دو بودن) و نقش جنسیتی اجتماعی (پیروی از هنجارهای فرهنگی برای رفتار زنانه و مردانه) متمایز کرد.
گرایش جنسی در امتدادِ یک پیوستگی وجود دارد که در یک سوی آن منحصراً همجنس‌گرایی و در سوی دیگر منحصراً دگرجنس‌گرایی است و در میان این پیوستگی اَشکال مختلفی از دوجنس‌گرایی دیده می‌شود.
گرایش جنسی از رفتارجنسی متمایز است، رفتار جنسی به طیف گسترده‌ای از رفتارها اشاره می کند که در آن انسان‌ها تمایلات جنسی خود را نشان می دهند.
افراد ممکن است گرایش‌جنسی خود را در رفتارجنسی خود بیان کنند یا نکنند. مثلا فردی ممکن است همجنس‌گرا باشد اما بنا به دلایل زیادی (از جمله ترس از برخورد اطرافیان، عدم قبول گرایش جنسی توسط خود فرد و …)، رفتار جنسی همجنس‌گرایانه از خود نشان ندهد.

❓ آیا گرایش جنسی یک انتخاب است؟
🔆 خیر، انسان‌ها نمی‌توانند انتخاب کنند که همجنس‌گرا، دگرجنس‌گرا یا دوجنس‌گرا باشند. برای اکثر افراد، گرایش جنسی در اوایل نوجوانی بدون هیچ‌گونه تجربه‌ی قبلی جنسی ظاهر می‌شود. اگرچه ما می‌توانیم انتخاب کنیم که بر اساس احساسات و عواطف خود رفتارجنسی داشته باشیم یا خیر، اما روانشناسان باور دارند که گرایش جنسی انتخابی آگاهانه نیست و نمی‌تواند داوطلبانه تغییر کند.

❓ آیا روان‌درمانی می‌تواند گرایش جنسی را تغییر دهد؟
🔆 خیر، با وجود اینکه افراد همجنس‌گرا و دوجنسگرای زیادی زندگی‌ موفق و شادی دارند اما هستند افرادی که به دلیل فشار اطرافیان یا گروه‌های مذهبی تصمیم می‌گیرند تا از طریق روان‌درمانی گرایش‌جنسی خود را تغییر دهند.
اما حقیقت این است که همجنس‌گرایی یک بیماری نیست، نیاز به درمان ندارد و قابل تغییرهم نیست و این اقدام نادرست ممکن است منجر به عوارض مخرب بسیاری در حیطه سلامتی روان اشخاص گردد.

❓ پس درمان‌های به اصطلاح تبدیل گرایش جنسی چه؟
🔆 بعضی از روان‌شناسان که به اصطلاح “درمان تبدیل گرایش جنسی” را انجام می‌دهند، مدعی شده‌اند که توانسته‌اند تا گرایش جنسی را در مراجعه کنندگان همجنس‌گرای خود تغییر دهند. اما بررسی دقیق این گزارش‌ها عوامل متعددی را نشان می‌دهد که قبول ادعای این افراد را دچار شک و تردید می‌کند. به عنوان مثال، بسیاری از این ادعاها از سازمان‌هایی می‌آیند که همجنس‌گرایی را محکوم می‌کنند. علاوه براین ادعای آن‌ها به طور ضعیفی مستند شده است مثلاً همانطور که استاندارد تست اعتبار هر مداخله‌ی سلامت روان است، نتیجه درمان پس از گذشت مدت زمانی از روان‌درمانی گزارش نشده.
انجمن‌های روان‌شناسی در سرتاسر دنیا نگران چنین درمان‌هایی و آسیب احتمالی آن‌ها به اشخاص است. هر فردی که برای مسائل مربوط به گرایش‌جنسی به روان‌درمانگر مراجعه می‌کند، حق دارد انتظار داشته باشد که چنین درمان‌هایی در محیط حرفه‌ای بی‌طرف و بدون هیچ گونه تعصب اجتماعی و مذهبی صورت بگیرد.

مرکز مشاوره رنگین کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com