ماف نیوز: دختران دوچرخه‌سوار همچنان در اطراف دریاچه‌ی زریبار و مناطق مختلف مریوان با ممانعت نیروهای لباس شخصی روبرو می‌شوند و طی روزهای اخیر هم یک تن با پیگرد قانونی مواجه شد.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، همه ساله در مریوان در فصل تابستان و اوایل پاییز برنامه‌های صبحگاهی زنان دوچرخه‌سوار به سمت دریاچه برگزار میشد و گاها در مسابقاتی که نهادهای حقوق زنان در این شهر تعیین میکردند، جوایزی هم به برندگان داده می‌شد اما این طرحها با مخالفت نیروهای انتظامی روبرو می‌شود. اخیرا یک تن به نام «لیلا محمدزاده» با پیگرد قانونی روبرو شده است.

وی که با اتهام «تحریک زنان برای نفی شئونات اسلامی از طریق دوچرخه‌سواری در انظار عمومی» روبرو شده است، قبل از آن طی فراخوانی اعلام داشته بود: «افرادی وجود دارند که در روزهای انتخابات برای حمایت از اصلاح‌طلبان، بهبود حقوق زنان را هم شعار خود قرار داده بودند اما با پیروزی دوباره‌ی روحانی هم چیزی تغییر نکرد.»

نیروی انتظامی مریوان که لیلا محمدزاده را در حال تشریح بندهای اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر به جمعی از زنان در اطراف دریاچه زریبار بازداشت کرده بود، شاکی پرونده است.

پیشتر نیز چند تن از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه‌ی فرزانگان مریوان نسبت به دوچرخه‌سواری در زریبار تهدید شده بودند.

نیروهای لباس شخصی در ورودی‌های زریبار بطور مداوم درحال گشت‌زنی می‌باشند و این اقدام را در راستای جلوگیری از دوچرخه‌سواری زنان و دختران در اطراف دریاچه انجام می‌دهند.

آخرین بار در روز ۱۰ مردادماه، نیروهای لباس شخصی پس از جلوگیری از دوچرخه‌سواری دختران، دوچرخه‌های آنها را توقیف کردند و از آنان تعهد کتبی گرفتند که از این به بعد نباید با دوچرخه وارد محوطه‌ی زریبار شوند.

در حالی که «مصطفی شیرزادی» امام جمعه‌ی مسجد جامع مریوان، دوچرخه‌سواری زنان در انظار عمومی را گناه قلمداد کرده بود و سپس مکانی به نام «پارک بانوان» به دختران دوچرخه‌سوار در این شهر اختصاص یافت، اما فعالین مدنی این شهر اقدام مذکور را تفکیک جنسیتی و نقض حقوق زنان به شمار می‌آورند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com