بر اساس یک نظرسنجی تحقیقی که از مردم در بریتانیا صورت گرفته نشان می‌دهد که مردان تقریباً یک سال از عمر زندگی خود را صرف چشم‌چرانی با زنان می‌کنند. بنابراین؛ یک مرد به طور متوسط تقریباً ۴۳ دقیقه در روز را صرف خیره‌شدن و زُل زدن به ده زن مختلف می‌کند. در این نظرسنجی از مردهای بین سنین ۱۸ تا ۵۰ ساله همه‎‌پرسی شده است که به طور متوسط مردانی بین ۱۸ تا ۵۰ سالگی ۴۳ دقیقه از روز خود را صرف چشم‌چرانی با زنان جوان و خوش‌سیما می‌کنند. با این‌وجود؛ هرسال بیش از ۲۵۹ ساعت است که این بازه زمانی در مجموع ۱۱ ماه و ۱۱ روز می‌شود.

دزدکی ‌نگاه‌کردن

در همین‌حال؛ پژوهش‌گران و محققان این نظرسنجی دریافتند، فقط مردها کسانی نیستند که جنس مخالفش را تحسین کنند و به آن‌ها خیره شوند، زیرا زنان هم به طور متوسط روزانه بیش از ۲۰ دقیقه به شش مرد به شکل دزدکی نگاه کرده و چشم‌چرانی می‌کنند. این نظرسنجی تحقیقی تقریباً به مدت شش ماه به طول انجامیده که از مردان بین سنین ۱۸ تا ۵۰ ساله را به گونه‌ی همه‌جانبه و مشارکتی تحقیق شده است.

انتقام‌گیری در برابر چشم‌چرانی

مارک ایرلند؛ سخن‌گوی مرکز بینایی به نام لنز کودک و یا هم (Lens Kodak) است که در این نظرسنجی پژوهشی مشارکت داشته است، وی گفت: «مردها همواره به دلیل نگاه کردن به زنان مشهور و بدنام هستند، اما جالب این‌جا است بدانید که آن‌ها دقیقاً چه مدت زمانی را به زنان و دختران دید می‌زنند». یک سال از زندگی آن‌ها زمان زیادی است که بایستی چشم‌ دوخته و با چشمان بلوق‌زده‌اش به جنس مخالف یعنی زنان زُل بزنند. با این‌حال؛ اگر مردها بخواهند که زنی را با زل زدن تحت تأثیر قرار دهند، کارشان از هم می‌پاشد و دچار تزلزل می‌شوند، زیرا زنان هم در عوض نیمی از وقت خود را صرف زل زدن و خیره شدن به مردان می‌کنند که این پاسخ هم خودش نوعی از انتقام‌گیری در برابر چشم‌چرانی محسوب می‌شود».

بهترین مکان‌های چشم‌چرانی

بنابراین؛ در این نظرسنجی که با ۳۰۰۰ نفر متخلف گفت‌گو شده است نشان می‌دهد که سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های عامه به عنوان بهترین مکانی برای دیدزنی و چشم‌چرانی به زنان بوده است. پس از این دو بهترین مکان، بهترین مکان میخانه‌ها و کلوپ‌های شبانه‌ است. زنان هم بیشتری از اوقات به مکآن‌های داغ سنتی مانند میخانه‌ها و الکل فروشی‌ها اعتماد می‌کنند و گشت می‌زنند که در این مکآن‌های داغ سنتی مورد دیدزنی و چشم‌چرانی مردان مست شهوانی قرار می‌گرند.

شرم شدن از زل زدن

در حالی که اکثر مردها و زن‌ها از چشم‌چرانی و زل زدن به آن‌ها احساس تملق و شرمساری می‌کنند، اما پسرهای جوان بیش‌تری اوقات از آن لذت می‌برند و ۱۹ درصد پسران جوان می‌گویند که این کار باعث ایجاد احساس شادی در آن‌ها می‌شود. بنابراین؛ در مقایسه از ۱۹ درصد مردان، زن‌ها فقط ۹ درصد شان معترف است که از چشم‌چرانی و زل زدن لذت می‌برند. در عوض، ۱۶ درصد از دختران جوان در برابر چشم‌چرانی فقط احساس ناراحتی و خشم می‌کنند، در حالی که ۲۰ درصد از دختران می‌گویند زل زدن و چشم‌چرانی باعث خجالت و شرم شدن آن‌ها می‌شود.

مشاجره و منازعه بر سر چشم‌چرانی

بیش از ۴۰ درصد زنان اعتراف کردند که دید زدن به چشمان مقابل اولین جاذبه‌ی از زندگی است، در حالی که چهل درصد از مردها نیز اذعان کردند که چشمانی‌شان بلافاصله مجذوب چهره و چشمان زنان شده است. اما بیش از نیمی مردم و شهروندان بریتانیا هم پس از اینکه به کسی چشم‌چرانی کردند خودشان هم شدیداً شرم و خجالت شدند. یک سوم از زوج‌های جوان با شریک زندگی خود بر سر چشم‌چرانی درگیر مشاجره و منازعه شدند، و از هر ده نفر یک نفر آن‌ها حتی به دلیل مشاجره و درگیری از شریک زندگی خود جدا شده است.

با این‌وجود؛ چشم‌چرانی و زل‌زنی در زندگی برخی از افراد بسیار مفید و کارآمد بوده است. ۳۵ درصد از بریتانیایی‌ها گفته‌اند که آشنایی و رابطه‌ای‌شان را از طریق چشم‌چرانی و دید زدن شروع کرده‌اند. در این برسی همچنین نشان می‌دهد که بیش از یک سوم بریتانیایی‌ها در صورت عدم متوجه شدن چشم‌چرانی حس تحسین جنس مخالف را از دست می‌دهند، در حالی که ۷۱ درصد دیگری‌شان دلتنگ چهره شریک زندگی خود از طریق چشم‌چرانی می‌شوند. اما ۶۱ درصد از مردم نگران آسیب و محو شدن بینایی خود در چشم‌چرانی هستند.

پنج بهترین مکان

با وجود این؛ دو سوم از افراد اذعان کردند که سلامت چشم‌های خود را با این کار در اولویت قرار نمی‌دهند و ۳۸ درصد از آن‌ها بیش از دو سال می‌شود که هنوز هم آزمایش بینایی چشم انجام نداده است. پنج بهترین مکانی که مردها به زن‌ها چشم‌چرانی می‌کنند عبارتند از «سوپرمارکت‌های‌ عامه؛ میخانه‌ها؛ کلوپ‌های شبانه؛ محل کار و فروشگاه‌ها». در نهایت؛ پنج بهترین مکانی که زن‌ها به مردها چشم‌چرانی می‌کنند عبارتند از «الکل فروشی‌ها؛ مغازه‌ها؛ وسایط حمل‌ و نقل عامه؛ سوپرمارکت‌ها و محل کار.

 

مترجم: اسدالله جعفری (پژمان)

روزنامه دیلی‌تلگراف

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)