پس از آنکه گزارش موارد زیادی از مخاطرات ناشی از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به دستمان رسید تصمیم گرفتیم تا مطالبی برای شما تهیه کنیم که بتواند شما را در برابر این مخاطرات یاری رسانند. در تهیه این مطالب سعی کردم که از توصیه‌های غیر کاربردی و صرفا نظری پرهیز شود و بهترین راه‌هایی که خود من شخصا استفاده کردم و به کارایی آنها اعتماد دارم را برای شما نقل کنم.
اول: به عنوان اولین توصیه، لطفا از ایمیل‌هایی که از شبکه‌های اجتماعی به دست شما می‌رسد و شما را دعوت می‌کند تا به عضویت در آنها در آیید، چشم پوشی کنید. شما اگر تمایل دارید تا در یکی از این شبکه‌های اجتماعی عضو شوید می‌توانید به طور مستقیم آدرس آنها را بنویسید و به طور مستقیم به سایت آنها مراجعه و عضو شوید. چشم پوشی از ایمیل‌هایی که اینگونه به دست شما می‌رسد کمک می کند تا از احتمال به دام افتادن در مخاطرات و فیشینگ شدن  جلو گیری شود.

دوم : استفاده از HTTPS برای بهره گیری از شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و تویتر و.. دارای چنین امکانی هستند و شما می توانید در تنظیمات آنها HTTPS را فعال کنید. شما حتی می‌توانید از مرورگرهای HTTPS نیز بهره ببرید و از این طریق بر امنیت فضای سایبری خود بیفزایید.

سوم : بررسی برنامه‌ها، اپلی کیشن‌ها و سایت‌هایی که به شما اجازه دسترسی به حسابهای شبکه‌های اجتماعی تان را می‌دهند. در بعضی از موارد شما دیگر نیازی به این برنامه‌ها ندارید و از آنها استفاده ای نمی‌کنید، در این صورت بهتر است که آنها را حذف کنید. اگر شما بعدها به آن نیازی پیدا کردید دوباره می توانید به سادگی آنها را داشته باشید.

چهارم : از ارائه اطلاعات حساس دیگران در شبکه‌های اجتماعی جدا بپرهیزید. به عنوان مثال، برخی از والدین تمایلی ندارند نام فرزندان خود را در شبکه‌های اجتماعی آشکارا بیان کنند. لطفا به حریم شخصی دیگران احترام بگذارید و بدون اطلاع دوستان و آشنایانتان از افشای اطلاعات آنها بدون اطلاع آنها بپرهیزید.

پنجم : در حین استفاده از شبکه‌های اجتماعی گاه ممکن است پیشنهادهای اغوا کننده‌ای به دست شما برسد مانند کار در خانه با حقوق عالی ! لطفا دقت کنید که پاسخ چنین پیشنهاداتی را ندهید مگر اینکه این اطمینان را داشته باشید که با نماینده رسمی آن شبکه اجتماعی در حال صحبت باشید و این اطمینان برای شما حاصل شده باشد. در غیر اینصورت به چنین پیشنهادات و پیام‌هایی اساسا پاسخ ندهید.

ششم : اگر در حال چت کردن با یکی از دوستان خود هستید یا پیامی از یکی از دوستانتان دریافت می‌کنید مبنی بر اینکه او نیاز به پول دارد و می خواهد که مبلغی از شما قرض بگیرید بسیار هوشیار باشید که شما به راستی و واقعا با دوست خود در حال چت کردن هستید و یا اینکه واقعا پیام از سوی او آمده است. بسیار پیش آمده است که افرادی از این طریق در دام کلاهبردان اینترنتی افتاده‌اند.

هفتم : مراقب کلیک‌های خود باشید ! اگر صفحه‌ای شما را دعوت کرد تا با یک کلیک صحنه‌های مخوف و ترسناک و یا لحظات خجالت آور را برای شما به نمایش دربیاورد. لطفا بدون کلیک کردن بر هیچ نقطه‌ای در این سایت، پنجره مرورگر خود را ببندید. زیرا با هر کلیک در چنین سایتهایی احتمال اینکه به دام کلاهبردان بیفتید و یا اینکه شرایط را در اختیار گروههای تبهکار برای حمله به رایانه خود بدهید را افزایش می‌دهید.

هشتم : از دانلود کردن و بروز رسانی هر گونه ابزار و نرم افزاری از طریق شبکه‌های اجتماعی پرهیز کنید. بسیاری از لینک‌هایی که در این شبکه‌های اجتماعی و به گونه‌ای ناسالم توزیع می‌شود و شما را دعوت می‌کند تا تنها با یک کلیک ابزاری خاص را دانلود کنید و یا یکی از برنامه هایتان را به روز کنید در واقع تلاشهایی برای گسترش نرم افزارهای مخرب است.

نهم : از شبکه های اجتماعی هرگز برای بیان بحث ها و اطلاعات حساس و مهم استفاده نکنید، استفاده از این شبکه های اجتماعی یعنی اینکه به طور بالقوه تمامی جهان می تواند به مواردی که شما ارائه کردید دسترسی پیدا کنند چه برسد به گروههای تبه کار اینترنتی و یا افراد امنیتی در کشورهای دیکتاتوری.

دهم : هرگاه می خواهید اصلاعات شخصی و حساس خود را از طریق شبکه های اجتماعی ارسال کنید فرض را بر این بگذارید که بر اثر یک اشتباه و یک سهو این اطلاعات به صورت عمومی به نمایش درخواهد آمد. اگر با چنین پیش فرضی در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید، ریسک بسیاری از اشتباهات پائین خواهد آمد.

یازدهم : از شبکه های اجتماعی در حد و حدود قوانین جایی که در آنجا کار می کنید استفاده می کنید. اگر در هنگام فعالیت در شبکه های اجتماعی به مورد مشکوکی، مثلا اطلاعات رئیس شرکت خود مواجهه شدید و یا مواردی از این دست حتما موضوع را به مسوولان بخش امنیت سایبری شرکت خود اطلاع دهید.

در حالی که موارد بالا را رعایت می کنید مثل همیشه به توصیه‌های عمومی و همیشگی مانند استفاده از کلمه عبور و رمزهای قدرتمند توجه داشته باشید، از مرورگرهای غیر استاندارد و ایمن استفاده نکنید. و پلاگین مرورگرهای خطرناک را غیر فعال کنید.

مانند هر کدام از اقدامات ما و ارتباطات ما با افراد در جهان حقیقی که می تواند شامل برخورد با کلاهبرداران و فریب خوردگی باشد در شبکه های اجتماعی نیز این موضوع صدق می کند امیدواریم که با استفاده از راهها و شیوه هایی که در این مقاله برای شما توضیح داده شد از ریسک ارتباط با دیگر افراد کاسته شود و این خطرات سطحی و قابل کنترل نتواند به امنیت شما آسیب برساند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com