سازمان حقوق بشر ایران، ۲۳ شهریور ماه ۱۳۹۶: راحله راحمی‌پور فعال حقوق بشر و از شاکیان اعدام‌های دهه شصت که پرونده اعدام برادر و سرنوشت فرزند وی را دنبال می‌کند توسط وزارت اطلاعات بازداشت شده و در زندان اوین تحت بازجویی قرار دارد.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، غروب یکشنبه ۱۹ شهریور ماه راحله راحمی‌پور٬ از شاکیان پرونده اعدام‌های دهه شصت در ایران در منزل خود بازداشت شد. افرادی که وی را بازداشت کرده و اقدام به تفتیش منزل و ضبط برخی لوازم شخصی مانند اسناد و مدارک، لبتاپ و دو تلفن همراه کرده‌اند، خود را از طرف وزارت اطلاعات معرفی کرده‌بودند.

یکی از بستگان راحله راحمی‌پور به سازمان حقوق بشر ایران گفت: “این اولین بار است که وی را بازداشت می‌کنند. سال گذشته از طرف وزارت اطلاعات زنگ زدند و خواستند که به آنجا برود و راحله هم گفت احضاریه رسمی بفرستید. بعد از سه یا چهار بار احضار رسمی و بازجویی در زندان اوین که هربار چند ساعت به طول می‌انجامید وی را در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب دادگاهی کردند و قاضی صلواتی در طی دو جلسه حکم یک سال زندان برایش صادر کرد.”

این منبع همچنین گفت: “در طی جلسات دادگاه اجازه حضور به وکلایی که راحله معرفی می‌کرد داده نشد و در نهایت به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق دیدار با زندانیان سیاسی و شرکت در تجمعات غیرقانونی به یکسال زندان محکوم شد.”

گفتنی است، دو مرد و یک زن که راحله راحمی‌پور را بازداشت کردند حاضر نشدند به سئوال خانواده وی پاسخ دهند که وی به خاطر پرونده جدیدی بازداشت می‌شود یا برای اجرای حکم یک سال زندان وی را بازداشت می‌کنند. این فعال حقوق بشر تنها یکبار و آن هم بعد از ظهر دوشنبه ۲۰ شهریور با منزل خود تماس گرفت و به خانواده خود اطلاع داد که تحت بازجویی قرار دارد.

برادر راحله راحمی‌پور که در دهه شصت در ایران اعدام شد حسین راحمی‌پور نام داشت. وی که دندانپزشک بود و همسرش در حالی که باردار بود سال ۱۳۶۲ به همراه یکدیگر بازداشت شدند و فرزند آنان در زندان به دنیا آمد. پس از تولد مسئولان زندان این کودک را به بهانه اینکه به بیماری زردی مبتلاست از مادرش جدا می‌کنند و دو روز بعد اطلاع می‌دهند که کودک فوت کرده است. آنها هیچ گاه جسد کودک را به خانواده تحویل نمی‌دهند و یا محل دفن وی را مشخص نمی‌کنند و این موضوع باعث پیگیری‌های راحله راحمی‌پور برای مشخص شدن سرنوشت این کودک شده است.

سازمان حقوق بشر ایران، از نهادهای حقوق بشری و به‌ویژه کمیته ناپدیدشدگان قهری سازمان ملل متحد می‌خواهد تا بر آزادی بدون قید و شرط و سریع راحله راحمی‌پور پافشاری کنند و پیگیر سرنوشت برادرزاده وی باقی بمانند.

محمود امیری مقدم در این خصوص گفت: “برخورد قهری با راحله که تنها به‌صورت مسالمت آمیز خواسته خود را مبنی بر سرنوشت کودک برادرش و شکایت از اعدام فراقانونی برادرش در دهه شصت دنبال می‌کرد نشان می‌دهد که مسئولان فعلی در ایران از رفتار غیرانسانی خود در دهه شصت پشیمان نیستند و همچنان می‌خواهند بر روی آن سرپوش بگذارند.”

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com