چکیده :به دنبال کشته شدن دو کولبر و همچنین وقوع حوادث مشابه در چند ماه اخیر، خانواده‌های این دو کولبر به همراه جمعی از مردم محلی مقابل فرمانداری بانه تجمع کردند، و خواستار ایجاد فرصت‌های جدید شغلی شدند، تا جوانان ناچار نشوند به کولبری برای تامین زندگی خود و خانواده، روی به کولبری…

بازهم دو کولبر دیگر به ضرب گلوله‌ی نیروهای هنگ مرزی در منطقه بازار بانه کشته شدند. محسن بیگلری، نماینده بانه و سقز روز گذشته با اعلام این خبر گفت: یکی از کشته‌شدگان، دهیار شهرستان بانه بوده است.

عضو هیات رییسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم افزود این افراد عمدتاً از اقشار ضعیف جامعه هستند، و این حوادث به جریحه‌دار شدن احساسات مردم کردستان و دیگر مناطق کشور می انجامد.

تجمع مردم در بانه

به دنبال کشته شدن این دو کولبر و همچنین وقوع حوادث مشابه در چند ماه اخیر، خانواده‌های این دو کولبر به همراه جمعی از مردم محلی مقابل فرمانداری بانه تجمع کردند، و خواستار ایجاد فرصت‌های جدید شغلی شدند، تا جوانان ناچار نشوند به کولبری برای تامین زندگی خود و خانواده، روی به کولبری بیاورند.

این تجمعات امروز هم ادامه داشته و خانواده کولبران درخواست رسیدگی به شرایط سخت زندگی خود و جلو گیری از تکرار چنین وقایعی را دارند.

تشکیل پرونده قضایی

در همین رابطه دادستان مرکز استان کردستان نیز خبر از تشکیل پرونده قضایی برای حادثه کشته شدن دو کولبر بانه‌ای و بازداشت متهمین داد.

نوبخت سخنگوی دولت نیز امروز در نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاران در ارتباط با اتفاقات رخ داده برای کولبران و قول‌های دولت در این زمینه گفت: در دولت در این خصوص مصوبه‌ای داشتیم و وزارت کشور هم برنامه خوبی ارائه کرد. من الان اطلاع دقیقی در این مورد خاص ندارم اما موضوع را پیگیری خواهم کرد.

کولبران قربانی هستند نه قاچاقچی

کولبران هر روز قربانی می‌دهند، گاه اخبارشان منتشر می‌شود و بسیاری هم گم می‌شود در هجم خبرهای هر روزه. از روزهای نخست تابستان تا امروز این چندمین خبر در مورد کشته شدن یک کولبر است. اگر با شلیک گلوله کشته نشوند در برف و سرمای زمستانی در گردنه‌های صعب العبور کردستان یخ خواهند زد.

تا کنون بسیاری از گروه‌های سیاسی و حقوق بشری تیراندازی مستقیم و بدون هشدار به کولبران را “غیرانسانی” توصیف کرده و برای پیش گیری از وقوع چنین اتفاق‌هایی بیانیه‌‌های متعدد با امضای بسیاری از چهره‌های سرشناس سیاسی، فرهنگی و حقوق بشری منتشر شده است.

کولبر‌ به افرادی گفته می‌شود که برای کسب درآمد زندگی خود اجناسی را از مرز‌های ایران وارد یا خارج می‌کنند. آنها بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه به این کار اشتغال دارند.

مقایسهٔ شاخص‌های توسعه اقتصادی استان‌های مرزی با دیگر مناطق کشور، از وجود نابرابری در امر سرمایه‌گذاری و توجه دولت به این مناطق حکایت دارد و باعث گردیده‌است اهالی شهرهای مرزی به این شغل پر مخاطره روی بیاورند. یکی از عامل‌های اصلی گسترش این عمل خطرناک، نبودن فرصت‌های شغلی، همچنین نبود کارخانجات، سیستم سرمایه‌گذاری در شهرهای مرزی است که باعث سیل عظیم هجوم کارگران به سوی کولبری شده‌است.

تصویب یک طرح

از این رو نیز نمایندگان مجلس طرحی دو فوریتی را با هدف حمایت از کولبرها به مجلس ارائه کرده‌اند. نهایتا هیأت وزیران طرح ساماندهی کولبران را تصویب کرد که بر اساس آن “کولبران به جای کوه از معابر رسمی عبور خواهند کرد. کولبران به جای کار برای قاچاقچیان بزرگ برای خودشان کار می‌کنند.”

بر اساس این طرح کولبران به جای عبور از پرتگاه‌ها و گردنه‌های صعب‌العبور می‌توانند از این پس از معابر رسمی عبور کنند و البته کالاهای خود را در بازارچه‌های مرزی بفروشند. این آخرین تصمیم هیأت وزیران برای ساماندهی وضع کولبران است، اتفاقی که از سوی برخی به رسمیت‌دادن قاچاق تعبیر شده اما قاچاق اصلی توسط نهادهای قدرتمند و غیر پاسخگو از مرزهای زمینی و هوایی کشور صورت می‌گیرد و کسی متعرض آنان نیست.

قاچاقچیان اصلی نه در جاده‌ها یخ می‌زنند و نه توسط سربازان مرزی گلوله می‌خورند. کولبران بخشی از مردم این سرزمین هستند که نیاز به شغل دارند، آنها را باید کمک کرد نه آنکه با گلوله به زندگی شان خاتمه داد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com