ماف نیوز: «صابر شیخ‌عبدالله» از نزدیک به چهار سال پیش در زندان «دریا»ی ارومیه به سر میبرد. وی که به انجام بمب‌گذاری در مهاباد متهم است، بیش از سه سال پس از حادثه‌ی انفجار بمب در مهاباد بازداشت شد. این حادثه در ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ باعث کشته‌شدن ۱۲ نفر و زخمی‌شدن ۸۰ نفر شده بود.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، صابر شیخ‌عبدالله دانشجوی ارشد رشته‌‌ی آمار بیمه‌ از دانشگاه علامه طباطبایی، روز ۲۴ اسفند سال ۱۳۹۲ در حالی که برای تعطیلات نوروزی به مهاباد بازگشته بود به اتهام «عضویت در یکی از احزاب کُردی» و «مشارکت در طرح‌ریزی و انجام بمب‌گذاری در شهر مهاباد» از سوی نیروهای لباس شخصی بازداشت شد.

او ۶ ماه از بازداشتش را در بی‌خبری مطلق سپری کرد و از سوی رسانه‌ها به اسم صالح شیخ‌عبدالله معرفی شده بود.

متعاقبا در اسفندماه ۱۳۹۳ پس از حدود یک سال تحمل فشار در بازداشتگاه‌ به دادگاه انقلاب منتقل شده، با صدور کیفرخواست به زندان ارومیه انتقال یافت.

روز ۱۸ فروردین ۱۳۹۴، شعبه‌ی اجرای احکام زندان مرکزی ارومیه با احضار صابر شیخ عبدالله، حسین عثمانی و دیاکو رسول‌زاده سه متهم پرونده، صدور احکام اعدام آن‌ها از سوی قاضی احمد جوادی‌کیا با اتهامات محاربه از طریق «بمب‌گذاری» و «عضویت در یکی از احزاب کُردی» را به ایشان ابلاغ کرد. با وجود محکومیت این افراد در دادگاه، تاکنون مسئولین امنیتی جمهوری اسلامی، گزارش جامع و دقیقی درباره‌ی این حادثه نداده‌اند.

صابر شیخ‌عبدالله به مدت چند هفته به زندان مهاباد انتقال یافته و دوباره به ارومیه منتقل شد. پدرش بعد از ۱۳ ماه توانسته بود او را در حد چند دقیقه ببیند.

وی طی مراحل دادرسی، حق انتخاب وکیل نداشته و وکیل تسخیری از سوی دستگاه قضا برایش در نظر گرفته شده بود اما جهت تکمیل دفاعیات، وکیل به خانواده‌ی این زندانی معرفی نشده بود.

تاکنون سه سال و نیم از بازداشت صابر شیخ‌عبدالله می‌گذرد و از آن زمان از حق برخورداری از رسیدگی پزشکی محروم بوده است.

روز ۳۱ شهریور‌ ۱۳۸۹ رژه‌‌ی نیروهای مسلح در مهاباد با انفجاری مهیبی همراه شد که در آن ۱۲ نفر کشته و ۸۰ نفر مجروح شدند. پس از وقوع این انفجار، هیچ گروهی مسئولیت بمب‌گذاری را عهده‌دار نشد.

هر سال در روز ۳۱ شهریور که جمهوری اسلامی از آن به‌ عنوان «مراسمات هفته‌ی دفاع مقدس» نام می‌برد، نیروهای مسلح رژه می‌روند و مراسم‌های نظامی در سطح شهر‌ها برپا می‌کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com