کانادا هم زمانی در نقض حقوق همجنسگرایان کوتاه نمی آمد. فیلم زیر برخورد وحشیانه پلیس مونترآل با معترضان به سرکوب همجنسگرایان را نشان می‌دهد که در ادامه درباره آن میخوانید.


دولت کانادا در دهه ۶۰ میلادی یک دستگاه #دروغ_سنج برای #بازجویی از همجنسگرایان و تصفیه ارتش از آن‌ها اختراع کرد.
این دستگاه میزان گشاد شدن مردمک چشم (در مواجهه با تصاویر پورن) را اندازه می‌گرفت تا گرایش جنسی فرد را حدس بزند و اکنون در موزه جنگی کانادا نگهداری می‌شود.

با وجود آنکه در سال ۱۹۶۹ از همجنسگرایی در قانون کانادا #جرمزدایی شد، تبعیض و خشونت بلافاصله از میان نرفت. در سال ۱۹۷۷ کانادا شاهد یکی از گسترده‌ترین و وحشیانه‌ترین حملات پلیس به به کافه‌ها و تجمع‌های همجنسگرایان بود که به حمله تراکس (TruXX Raid) معروف است. طی این جمله ۱۴۶ مرد به بهانه فحشا و اعمال شنیع دستگیر شدند. دیگر #همجنسگرایی را نمی‌شد به عنوان #اتهام مطرح کرد.

این روند در سال‌های بعد هم ادامه یافت. در سال ۱۹۹۰ #حمله خشونت‌بار و تحقیرآمیز دیگری از سوی #پلیس به #مهمانی همجنسگرایان رخ داد که به حمله سکس گاراژ (Sex Garage Raid) معروف شد. این اتفاق شوک بزرگی به جامعه همجنسگرایان #مونترآلوارد کرد و سبب شد #لزبین‌ها و #گی‌ها در مبارزه با ظلم حاکم متحد شوند.
آن‌ها که از بی‌قانونی، #خشونت و #سرکوب به ستوه آمده بودند جلسه گذاشتند، سخنرانی کردند و به#تظاهرات_اعتراضی پرداختند. خواسته آن‌ها دو چیز بود: تحقیقات مستقل و شفاف در خصوص این واقعه و رفع اتهام از دستگیرشدگان.
آن‌ها با صورت‌هایی زخمی و کبود عکس‌های حمله شبانه را در دست گرفتند، که در همین فیلم نیز پیداست.

تنها در سال ۱۹۹۲ بود که با تلاش افسر #لزبین اخراجی میشله داگلاس، تبعیض گسترده و سیستماتیک علیه #همجنسگرایان در ارتش پایان یافت. وی پس از اینکه بخاطر گرایش جنسی از#ارتش اخراج شد کوشید تا از راه قانونی به جنگ سیاست‌های تبعیض آمیز برود. در روز دادگاه، ارتش با این پرونده سازش کرد و سیاست‌های خود را در قبال همجنسگرایان تغییر داد.

چهار سال بعد یعنی در سال ۲۰۰۲ قانون #حقوق_بشر کانادا برای شامل شدن حق #گرایش_جنسیو منع #تبعیض بر این اساس اصلاح شد. و در سال ۲۰۱۷ #هویت_جنسیتی و #بیان_جنسیتی به آن اضافه شد.

اکنون سه پرونده مجزا علیه دولت فدرال کانادا در دستگاه قضایی این کشور جاری است. این پرونده‌ها برای جبران خسارت هزاران نفری است که در گذشته از شغل‌های نظامی و غیرنظامی خود بخاطر گرایش جنسی شان اخراج شده‌اند. #جاستین_ترودو نخست وزیر #کانادا وعده داده است که دولت وی از افرادی که در طی این سال‌ها بخاطر گرایش جنسی یا هویت جنسیتی مورد تبعیض یا خشونت قرار گرفته‌اند تا پایان سال ۲۰۱۷ “به طرز شایسته‌ای” #عذرخواهی کند. این اقدام ممکن است علاوه بر جبران خسارات فردی اختصاص بودجه را هم شامل شود.

#شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی:
🏳️‍🌈 وبسایت #شش_رنگ۶rang.org
🏳️‍🌈 کانال تلگرام شش رنگ: t.me/Iran6Rang
🏳️‍🌈 اینستاگرام، فیسبوک و یوتیوب شش رنگ: @۶rangiran

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com