در این نوشتار قصد داریم تا استراتژی‌هایی را با شما درمیان بگذاریم که به افزایش تمرکز و کاهش حواس پرتی روزانه‌ی افراد کمک می‌کنند.
✅ محیط اطراف
محیطی که در آن مشغول به کار هستید نقش بسیار مهم و عمده‌ای در توانایی شما برای تمرکز دارد. هرچقدر محیط اطراف شما راحت‌تر و دوستانه‌تر باشد برای شما آسان‌تر خواهد بود تا در آنجا بمانید و تمرکز کنید.
▪️ مطمئن شوید که در محیط شخصی خود آسوده و راحت هستید. از اینجا شروع کنید که میز و صندلی کار شما دارای ارتفاع مناسبی برای کار کردن باشند. اگر صندلی شما خیلی بلند یا میز کارتان خیلی کوتاه باشد (و یا برعکس) شما در وضعیتی ناراحت قرار می‌گیرید و مرتباً تمایل دارید از جای خود بلند شوید.
▪️ چند تصویرمناسب نصب کنید. تماشای تصاویری از طبیعت یا حیات وحش می‌تواند تمرکز کردن را بهبود ببخشد. اگر می‌توانید در محیط کار خود عکس و پوستر نصب کنید از منظره‌ها یا تصاویری طبیعی استفاده کنید که از دیدن آن‌ها لذت می‌برید.
▪️ تا جای ممکن جلوی حواس پرتی را بگیرید. گوش دادن به موسیقی مخصوصا موسیقی بی‌کلام و آرامش بخش می‌تواند کمک کند. بعضی افراد حتی از نرم‌افزارهای تولید صدای سفید استفاده می‌کنند تا صداهای بیرونی را محو کنند و بتوانند تمرکز کنند.
✅ تغذیه
▪️ آب بنوشید. کم آبی می‌تواند ما را خسته، تحریک پذیر، کند و حتی بیمار کند. اگر مغز آب کافی دریافت نکند، نمی‌تواند اوج کارایی خود را ارائه دهد. راحت‌ترین راه برای بهبود تمرکز در طول روز نوشیدن آب کافی است.
▪️صبحانه میل کنید. روز خود را با یک غذای سالم شروع کنید. در هنگام گرسنگی تمرکز کردن بسیار سخت‌تر است. پس قبل از رفتن به سرکار یک غذای کامل و سالم بخورید. در طول روز هم می‌توانید از میان‌ وعده‌های سالم مثل انواع میوه و سبزی، شیر و ساندویچ‌های خانگی کوچک استفاده کنید.
▪️ تحرک داشته باشید. تحقیقات نشان می‌دهند که پیاده‌روی روزانه، تمرکز شما را در طول روز افزایش می‌دهد.
✅ ذهنیت
حواس پرتی‌های دائمی و بازدهی کم ناشی آنها، چنان در دفاتر امروز رایج است که حتی پزشک‌ها برای آن نامی در نظر گرفته‌اند: ویژگی کمبود توجه یا ADT.
▪️برای رویارویی با نگرانی‌هایتان زمان مشخصی کنار بگذارید. بسیاری از ما در طول روز نمی‌توانیم تمرکز کافی داشته باشیم زیرا نگران چیزهای دیگر هستیم. مثلا نگرانی برای کارمند جدید که دردسرساز است یا نگران انبوه کاری که در انتظار ماست. اگر مرتبا توسط نگرانی‌هایتان دچار حواس پرتی می‌شوید آن‌ها را در یک دفترچه یادداشت کنید و زمانی را برای آن‌ها در نظر بگیرید تا با این مشکلات روبه‌رو شوید.
▪️تنها روی کار پیش روی خود تمرکز کنید. بعضی محققان باور دارند که پس از هربار حواس پرتی حداقل ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا دوباره تمرکز کامل بدست بیاوریم. بنابراین به خود تنفس‌های کوتاه ده، پانزده ثانیه‌ای مثل تماس تلفنی سریع یا جواب دادن به ایمیل‌ را ندهید.
▪️نرم افزارهای چت و ایمیل‌ خود را ببندید. اگر اجازه دارید در دفتر خود را ببندید یا یک نشانه‌ی “مزاحم نشوید” روی در نصب کنید تا همکاران شما بدانند که نیاز به تمرکز دارید.
▪️کار خود را طوری تنظیم کنید که پس از یک فعالیت با تمرکز زیاد فعالیت بعدی شما نیازمند تمرکز کمی باشد. اینگونه مغز شما می‌تواند کمی استراحت کند.
▪️اولویت بندی کنید. داشتن کار زیاد برای انجام دادن می‌تواند خود عاملی برای حواس پرتی باشد که گاهی سبب تعویق در انجام کار و یا پرش سریع از کاری به کاری دیگر ‌می‌شود که این ایجاد توهم کار کردن می‌کند اما در حقیقت شما کار زیادی انجام نداده‌اید. اگر نمی‌دانید از کدام کار شروع کنید یک لیست بنویسید و مهمترین‌ها را در صدر قرار دهید و به ترتیب همان عمل کنید تا تمام نشدن کار پیش روی خود به سراغ کاری دیگر نروید.
✅ پیشنهادهای بیشتر برای بهبود تمرکز
▪️پس از یک ساعت کار به خود استراحت‌های کوتاه ۵-۱۰ دقیقه‌ای بدهید.
▪️سخت‌ترین کارهای خود را زمانی انجام دهید که هوشیاری و انرژی بالایی دارید.
▪️در صورت موفق شدن برای داشتن تمرکز بالا روی یک کار به خود وعده‌ی یک جایزه بدهید. مثلا برای نوشیدن یک قهوه بروید یا به خود استراحت بدهید.
▪️دریافت ایمیل را در سیستم خود زمان‌بندی کنید. تا در میانه‌ی کارتان با شنیدن صدای ایمیل حواستان پرت نشود.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com