سازمان حقوق بشر ایران، ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۶: “سیدمحمد سیدعبدالله” زندانی جوانی بود که روز چهارشنبه به اتهام قتل در زندان رجایی شهر کرج اعدام شد، اما نزدیکانش میگویند تنها گناهش اعتیاد به شیشه و سرقت یک اتومبیل بوده است.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه هشت زندانی که عمدتاً با اتهام قتل عمد به اعدام محکوم شده بودند در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند و منابع رسمی در خصوص اعدام ایشان سکوت اختیار کردند. یکی از این زندانیان “سیدمحمد سیدعبدالله” نام داشت که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود.

سال ۱۳۹۱ جسد پسر یکی از سرداران سپاه (نام وی نزد این نهاد حقوق بشری محفوظ است) در حوالی تهران کشف شد که با ۱۶ ضربه چاقو به قتل رسیده بود. چند روز بعد اتومبیل وی در نزدیکی یک بانک در یکی از خیابان‌های تهران پیدا می‌شود و ماموران از طریق دوربین مداربسته بانک موفق به شناسایی و دستگیری سارق اتومبیل، “سیدمحمد سیدعبدالله” می‌شوند. به همراه وی برادر و زن برادرش نیز بازداشت و به اداره آگاهی منتقل مشوند و برای مدت دو ماه، در بازداشت می‌مانند.

“سیدمحمد سیدعبدالله” پیش از آزادی برادر و زن برادرش از بازداشت اداره آگاهی اعتراف کرده بود که پسر سردار را به قتل رسانده است.

یکی از نزدیکان وی در این رابطه به سازمان حقوق بشر ایران گفت: محمد مدتی بود که به علت بیکاری شیشه مصرف می‌کرد. روزی در خیابان رد می‌شد که متوجه می‌شود در یک ماشین باز است و سوئیچ هم روی آن است. سوار می‌شود و ماشین را به خانه میاورد. در داخل ماشین یک کارت سوخت و یک کارت بانکی هم پیدا می‌کند. کارت سوخت را به برادرش می‌دهد و کارت بانکی را هم خودش خالی می‌کند. و در نهایت پس از دو، سه روز ماشین را جلوی یک بانک رها می‌کند.

وی در ادامه گفت: وقتی محمد را بازداشت می‌کنند به دلیل اعمال نفوذ سردار […] خیلی در اداره آگاهی شکنجه‌اش می‌کنند. با این حال اعتراف به کار نکرده نمی‌کند. برادر و زن برادرش را که دستگیر می‌کنند پس از دو ماه به وی میگویند زن برادرت می‌خواهد طلاق بگیرد و وی به خاطر برادرش اعتراف کرده بود که پسر سردار را کشته، ولی در بازسازی صحنه جرم و همچنین علت و انگیزه قتل تناقضات بسیاری وجود داشت که بازهم با اعمال نفوذ سردار مورد توجه دادگاه قرار نگرفت. هیچ گونه مدرک و شواهدی در محل قتل و یا بر روی چاقویی که قتل با آن صورت گرفته بود و در کنار جسد یافت شد پیدا نشد که ثابت کند محمد این قتل را انجام داده و برعکس ده‌ها دلیل وجود داشت که وی بر اثر فشار مجبور به اعتراف شده است. در ضمن خانواده محمد وضعیت مالی ضعیفی داشتند و حتی نتوانستند وکیل خوبی برای وی دست و پا کنند.

این منبع در پایان گفت: پسر سردار […] را با ۱۶ ضربه چاقو کشته بودند و معلوم بود پای کینه عمیقی در میان است؛ در حالی که محمد اصلاً سردار و پسر وی را نمی‌شناخت و هیچ انگیزه‌ای برای این کار نداشت. اگر وی قتل کرده بود کارت سوخت را به برادرش نمی‌داد که استفاده کند. محمد معتاد بود ولی جوان بی آزاری بود. همه اهل محل دوستش داشتند و دلشان می‌سوخت که اسیر شیشه شده است.

گفتنی است، طبق گزارش واحد آمار سازمان حقوق بشر ایران ۱۴۲ اعدام از میان ۵۳۰ اعدام در سال ۲۰۱۶ با اتهام قتل عمد صورت گرفته است. عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com