وزیرا ، راز بگشا !
سخن هر چه گویم بسی گفته اند            بر باغ بی حاصلی رفته اند
محضر مبارک عالی جاه استوار بنیان جناب آقای دکتر ( سید ) هاشمی ، وزیر محترم بهداشت ، درمان ، و آموزش پزشکی ، اطال الله بقائه
چنانکه در بیت فوق الذکر تقدیم حضور انورتان شد ، به بی حاصلی نامه نگاری ام نیک آگاهم و چه بسا حاصلی جز خسران نداشته و مرا که ” خسر الدنیا ” هستم به درجه ای بس هولناک تر فرو غلتانده و از مصادیق بی تردید ” خسر الآخره ” نیز بشوم ، چنانکه شاعر می گوید :
” تو دانی که اکنون حدیث ، میخ است و سنگ                     چو با سنگ به حرف اندری ، میشوی کوه ننگ ”
صد البته ، بر آن مقام رفیع و منیع مستور نیست که ” در مثل مناقشه نیست ” و مخاطب بیت اخیر شخص محترم وزیر نیستند ، بل اشارتی است به شرایطی که انگیزه ی نوشتن این بیان نارساست .
حضرت استادی؛
به عنوان یکی از کوچک ترین اعضای جامعه ی پزشکی – که خوشبختانه هفته ها و شاید هم آخرین روزهای حیات دنیوی را سپری می کندو بسیار خرسند است که بر اساس شرایط و معیارهایی که گفته اند و شنیده ایم و بر اساس شرایط متضاد و متناقض هم ، حیات اخروی اش بسیار دل پسند تر و زیبا تر و طرب انگیز تر خواهد بود ! و چندان زنده نخواهد ماند تا بازگشت به دوران ” حکیم باشی ” ها را شاهد باشد ، دوره ای که با سرعتی چند برابر و بر خلاف دنیای منحط غرب به سویش می تازیم – بیان چند مطلب را ، رخصت می طلبم. هر چند پیشتر، و از مجرای فضای بس آلوده ی مجازی ، دو مرتبه مصدّع شدم لیکن اشارتی به پاسخ دریافت نکردم . شوربختانه ، چنانکه رسم عقده گشایان فرصت طلب است، هر گاه تصور شود – خواه در عالم واقع و خواه بر سبیل وهم وخیال – که مجالی و میدانی مهیاست، روده درازی و ژاژ خایی رخ می نمایاند. از این رو ، پیشاپیش پوزش می طلبم و تلاش می کنم چنان نشود !

جناب آقای دکتر ، وزیر محترم؛
به عنوان صاحب نظری ذی صلاحیت ، چند پرسش از محضرتان دارم؛
چگونه حجامت یا فصد می تواند در درمان ” سائیدگی مفصل ” مؤثر افتد ؟ سائیدگی دو سطح صیقلی در اثر وزن بالا ، کار سنگین ، عادات نادرست ، یا افزایش وزن را با گرفتن مقداری خون از سطح بدن چه ارتباط است؟
دیگر اینکه ، آیا آلودگی هوا و ذرات آلاینده و دود از عوامل تشدید آسم یا شروع حمله ی آن هستند یا خیر ؟! اگر آری ، پس نقش ” عنبرنسارا ” – پشکل مادّه الاغ – در پزشکی نوین و ” متحول شده ” ی ایران چیست؟ و اگر نه ، کتب معتبر و مرجع بین المللی پزشکی چه می لافند ؟!
پرسش دیگر اینکه ، اگر به واقع چنین است که تبلیغات ” بازیگر و فوتبالیست محور ” سایت و شرکت “۵۰۴۰.ir ” می گویند، پس وجود این همه پزشک ( درست تر و زیبنده تر ، ” حکیم ” بعد از این ) بی مو – کچل متعارف – در کشور، چرا ؟ آیا حکیمان از داشتن موی زیبا ناخشنودند ؟!
اگر راست باشد به دنیا چنین معجزه              هر آن کو نگردد به گردش بود پر بزه
وزیرا ، مهربانا ، بی نیازا ، راز بگشا !
خدا را ، راز بگشا و عیان کن آنچه باید           خردمندا ، سکوت چون تویی دیگر نشاید
جناب آقای دکتر ، وزیر مقتدر ! عالی جاه؛
آیا فرهنگ سازی و تلاش جهت برچیدن باورهای نادرست و اعتقادات غیر علمی و بعضاً خرافیدر حیطه ی بهداشت و درمان ، از وظایف حضرت عالی نیست ؟ و به راستی ، شما به مردم تعهد دارید یا ثروتمندان قدر قدرت ؟ این را ، به واقع عرض کردم ! من نمی دانم شما – طبق قانون و شرح وظایفتان – به مردم تعهد دارید یا صاحبان زر و زور و زر !
و به راستی ، چه کسی در پشت پرده ی این روند سراسر دروغ و عوام فریب و مال مردم خوار ایستاده است که حتی وزیر بهداشت و درمان کشور ، شهامت ندارد نامی از او ببرد ؟
مصیبت بزرگ تر در این است که آقای وزیر مسئولیت اساسی خود را رها کرده و در کسوت آخوند افاضه ی کلام می فرمایند ! آنجا که می فرمایند : ” خانم دکتر مریم میرزا خانی نماد زن ایرانی بود ” ! ( نقل به مضمون). گویی در مملکت به کمبود آخوند گرفتار ! آمده ایم و اکنون وزیر بهداشتمان احساس وظیفه عذابشان می دهد و مجبور می شوند در افشانی فرمایند !
جناب استاد ، بر این کمترین و امثالش منت گذارده و بفرمائید ، دقیقا” کدام جنبه از زندگی روان شاد دکتر میرزا خانی ، نماد زن ایرانی بود . و چرا ایرانی ها همواره پس از مردن آدمها به اهمیتشان پی می برند و از دیگر سو ، آدمیان بی ارزش و مزاحم و سر بار را در دوران زندگی بسیار بیشتر از قدر و ارزششان بها می دهند ؟
آقای وزیر؛
از من به شما کلامی تضمین شده ! به هیچ روی نگران جایگاه خود و واکنش مردم نباشید . حضرتتان – بعونه و کرمه – در معرض کمترین چشم زخم یا تزلزل منصب و جایگاه اجتماعی نیستید چرا که از عزیزان نور چشمی هستید . در خصوص مردم نجیب و همیشه در صحنه هم ، آن جناب بسیار بیشتر و بهتر از من می دانند . منت خدای را که مردم ایران – در سایه ی الطاف بی انتهای خفی و جلی – در دوران جنینی ( و به احتمال قریب به یقین ، در زمان انعقاد نطفه ) واکسینه شده و ایمن به این دنیای فانی و بی ارزش پای می نهند و حرف هایی اینچنین ( و حتی آنچه به عنوان افشاگری به اطلاعشان می رسد ) را جوک و مطایبه پنداشته و با پوزخند یا حد اکثر ” قهقهه ای مستانه ” ! بدان واکنش نشان می دهند . مگر جناب وزیر متعهد و اخلاق مدار چه می خواهند بگویند که از کلاه برداری – ببخشید ، اختلاس – های میلیاردی با اهمیت تر جلوه کند ؟ پس ، ” ترسی به دل نداریم از رنج و بی دوایی ” ، هر چند همواره ” فریادمان بلند است ” !
آنچه من حضور آن دانشمند بزرگوار و مردم دار و اخلاق محور عرض کردم ، صرفاً یاد آوری و انجام تکلیف حسنه ی ” سفارش به معروف و تحذیر از منکر ” بود و بس ، چرا که به یقین می دانم آن بزرگوار در روز حساب ، با سری افراشته در محضر رب العالمین حاضر خواهند شد و چنانکه در دنیا بوده اند ، در آخرت هم ” رو سفید ” خواهند بود چون ” حق الناس ” را به نیکی و به نحو اکمل و احسن ادا نموده اند و مهم تر اینکه جنابشان (انارالله برهانه ) به این مطلب ایمان راسخ دارند.
والسلام من التبع الهدی ( گو اینکه من معتقدم واژه ی درست ، باید هوی باشد ، یعنی ” والسلام من التبع الهوی ) – مسعود ولایتی ( متخلص به ” ججر ” و ججر یعنی ” جامع جمیع رذائل ” ، صفتی که این روزها در ایران . . . ) – چهارم امرداد نود وشش – ایران .

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com