چرا فریدون فرخزاد سلّاخی شد.

۲۵ سال پیش در چنین روزی،۱۶ مرداد ۱۳۷۱، افرادی به عنوان مهمان به خانه شاعر و مبارز ایرانی، فریدون فرخزاد در شهر بون آلمان رفتند و او را درحالی که در تدارک مهمان نوازی از آنها بود، غافلگیر کرده و با ضربات متعدد چاقو وی را به معنای واقعی‌ کلمه به شیوه وحشیانه‌ای سلاخی و مثله کردند. قاتلان که گفیته میشود عوامل جمهوری اسلامی بودند، شکمش را دریدند و زبان و گوش و دماغش را بریدند. گفته میشود حداقل ۳۷ بار بر پیکر او چاقو وارد کردند. گویی قاتلان علاوه بر آنکه میخواستند مطمئن شوند که قربانی آنها مرده، بلکه با این طرز فجیع و وحشیانه میخواستند به مصداق آیه النصر بالرعب(پیروزی در ایجاد وحشت است) پیغامی روشن به فعالان سیاسی و مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور برسانند.

بنا بر اسناد بیشماری که منتشر شده است، ترور‌های خارج از کشور همواره مبتنی‌ بر اخذ فتوا‌های شرعی از سوی عالی‌ رتبه‌ترین مقامات روحانی رژیم است که با اطلاع و تایید رهبر جمهوری اسلامی همراه بوده است. این پروسه اخذ فتوا در جریان ترور موسوم به میکونوس که در آن عده‌ای از سران اپوزیسیون کرد ترور شدند بیشتر روشن و جنبه سندیت یافت که به رسوائی بزرگی برای رژیم نیز تبدیل شد. رژیم جمهوری اسلامی نه تنها در ترور خارج از کشور بلکه در ترور‌های داخل ایران نیز از چنین پروسه ای، یعنی‌ اخذ فتوای مذهبی‌ جهت پیشبرد اهداف خود و قطع منتقدان و مخالفان خود بهره جسته است. قتل‌های زنجیره‌ای پاییز ۷۷ که در آن ده‌ها نویسنده به شیوه‌های مختلف و عمدتاً فجیع به قتل رسیدند نمونه معروف آن است.

در این نوشتار، تلاش دارم به چرایی صدور فتوا‌های ترور بپردازم و نشان دهم چه چگونه روحانیون حاکم بر ایران با بهره گیری از آیات قرآن و بعضا احادیث اسلامی فتوای‌هات قتل مخالفان را صادر و از طریق وزارت اطلاعت و سپاه قدس آن را عملی‌ میکنند. با همین آیات قرآنی است که قتل دگرندیشان را توجیه شرعی میکنند و قاتلان نیز به تصور اینکه حکم خدا و قرآن را جاری میکنند، مطابق این دستور العمل‌های اسلامی قربانیان خود را بیرحمانه ذبح میکنند.

جمهوری اسلامی برای هر رفتار سیاسی خود همیشه سعی‌ می‌کند از سیره پیامبران و امامان شیعه الگو برداری کند. برای رفتار با دشمنان خود نیز از همین شیوه نهایت استفاده را می‌کند. در سوره احزاب آیه ۲۱ به چنین الگو برداری نیز تاکید شده است: “ لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَهٌ” (قطعاً برای شما [اقتدا به شیوه] رسول الله سرمشقی نیکوست. در سوره توبه آیه ۱۲۳ قرآن نیز بر ایجاد ارعاب و وحشت و خشونت در میان کفار و مرتدین تاکید شده است و بدین نحو وارد کدن ۳۷ چاقو بر پیکر فرخزاد و فرخزاد‌ها توسط حاکمان جمهوری اسلامی توجیه شرعی میشود: “یا ایها الذین امنوا قاتلوا الذین یلونکم من الکفار و لیجدوا فیکم غلظه واعلموا ان الله مع المتقین” (ای کسانی‌ که ایمان آورده اید با کافرانی که مجاور شما هستند قتال کنید و آنان در شما باید خشونت ببینند). در سوره النفال آیه ۶۰ نیز بر لزوم ایجاد وحشت و ترس در میان کافران و مرتدان تاکید دوباره میشود، اتفاقاً این آیه در آرم و لوگوی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی- که یکی‌ از بازوان سرکوبگر رژیم میباشد- نیز قرار داده شده است: “وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ.” (و هرچه در توان دارید از نیرو و اسب‌ها آماده کنید تا با این دیشمن الاه و دشمن خودتان را …. بترسانید). همچنین سوره توبه آیه ۷۳ بر لزوم سختگیری بر کفار و دشمنان می‌گوید: ” یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ جَاهِدِ الْکُفَّارَ وَالْمُنَافِقِینَ وَاغْلُظْ عَلَیْهِمْ ۚ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَبِئْسَ الْمَصِیرُ .” (‌ای پیامبر با کافران و منافقان جهاد کن و بر آنان سخت بگیر و جایگاهشان دوزخ است، و چه بد سر انجامی است). دوباره باز در سوره توبه آیه ۳۶ بر لزوم قتل همه مشرکان و انتقام از آنها تاکید میشود: ” قتلوا المشرکین کافه کما یقتلونکم کافه و اعلموا ان الله مع المتقین .” ( و همگی مشرکان را بکید همان گونه آنها همگی‌ شما را میکشند). باز سوره توبه آیه ۵ در باب قتل مشرکین صراحتا می‌گوید: ” فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکِینَ حَیْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ وَاقْعُدُوا لَهُمْ کُلَّ مَرْصَدٍ.” (مشرکان را هر کجا یافتید بکشید و نان را دستگیر کنید و به محاصره در آورید و در هر کمینگاهی به کمین آنها بنشینید). در سوره النسأ آیه ۸۹ با مضمونی مشابه دوباره حکم قتل صادر می‌کند: “وَ اقْتُلُوهُمْ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ لا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ وَلِیّاً وَ لا نَصیراً…” (هر کجا آنان را یافتید به اسارت بگیرید و بکشیدشان…). در سوره محمد آیه ۵ حتی حکم به گردن زدن میدهد:”فَإِذَا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّىٰ إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّىٰ تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَٰلِکَ وَلَوْ یَشَاءُ اللَّهُ لَانتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَٰکِن لِّیَبْلُوَ بَعْضَکُم بِبَعْضٍ وَالَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَن یُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ…” (پس چون با کسانی‌ که کفر ورزیده اند برخورد کنید، گردن‌های آنان را بزنید…). آیات متعدد و فراوان دیگری از این دست در قرآن هستند که از حوصله این نوشتار خارج است.

ترور مخالفان در رفتار سیاسی پیامبر اسلام نیز وجود دارد و رژیم ایران نیز که مدعی حکومت اسلامیست با سرمشق قرار دادن رفتار پایمبر و آیات قرآن مبادرت به ترور مخالفان خود می‌کند. خود پیامبر در موارد متددی دستور ترور مخالفان سیاسی خود را صادر کرده است. برای مثال، “کعب بن اشرف یهودی”، شاعری بود که با سرودن اشعار به قول امروزیها به شیوه مدنی و مسالمت آمیز با پیامبر مخالفت میکرد، ولی‌ پایمبر اسلام تحمل شنیدن صدای مخالف را نداشت و فتوای قتل و ترور او را صادر کرد و برای کشتن او از یاران خود داوطلب خواست. شخصی‌ به نام محمد بن مسلمه اعلام آمادگی کرد و سپس به عنوان مهمان به خانه آن‌ شاعر نگون بخت رفت و او را سر برید.

اکنون نیز، تاریخ تکرار میشود، اشخاصی‌ به عنوان مهمان, خانه شاعری نگون بخت در آلمان میروند و او را سلّاخی میکنند. اما اینبار به جای محمد، علی‌ خامنه‌ای است که بر مسند او تکیه کرده و بجای محمد بن مسلمه، اکبر خوشکوش‌ها و وکیلی راد‌ها مخالفان حکومت اسلامی را می‌درند.

فضائل عزیزان فعّال سیاسی نیمه شب ۲۱ مرداد ۹۶ آمریکا

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com