خواندن، یک فعالیت مفید برای سلامت شناختی و روانی است. دانشمندان مدت‌هاست که خواندن در اوایل دوران کودکی را به عنوان یک عامل قوی در زمینه‌ی هوش زبان شناختی و هوش هیجانی می‌دانند. این رابطه از دوران مهد کودک هم فراتر می‌رود، زیرا خواندن کتاب برای مغز بزرگسالان نیز مزایای زیادی به همراه دارد.
در حالی که بسیاری از این فواید می‌تواند بدون در نظر گرفتن این‌که آیا شما کتاب‌ها را در کتابخوان الکترونیکی خود یا از روی یک کتاب کاغذی می‌خوانید، وجود داشته باشند، مزایایی هم هستند که تنها با خواندن کتاب کاغذی بدست می‌آیند که جای بحثی جدا دارند. در ادامه برخی از مزایای ذهنی و شناختی خواندن کتاب را توضیح داده‌ایم:
📚 خواندن به شما کمک می‌کند تا استرس را از خود دور کنید.
اولین و شاید واضح‌ترین منفعت خواندن کتاب این است که می‌تواند یک کاهنده‌ی استرس فوق‌العاده خوب باشد. یک مطالعه هدایت شده توسط محققان دانشگاه اسکس، نشان داد که مطالعه‌ی روزانه تنها به مدت ۳۰ دقیقه حتی از گوش دادن به موسیقی آرامش بخش یا نوشیدن چای، استرس‌زدایی بیشتری دارد که این نتیجه بسیار مهمی است زیرا کاهش سطح استرس، نگرانی بزرگ بسیاری از مردم جامعه‌ی مدرن است.
📚 خواندن باعث توسعه و رشد هوش هیجانی می شود.
وقتی که شخصیت مورد علاقه‌ی خودمان را در داستان دنبال می‌کنیم. مهارت‌هایی را برای یادگیری نحوه‌ی ادراک شیوه‌ای که آن شخصیت احساس می‌کند را در خود گسترش می‌دهیم. درواقع ما شروع به حس کردن احساسات مشابهی با آن شخصیت داستانی می‌کنیم.
این فرایند ذهنی، از نظر علمی به عنوان “mirroring” یا “بازتاب” نامیده می‌شود و اغلب به نام “همدلی” از آن یاد می‌شود، که نشانگر قوی هوش اجتماعی و عاطفی است.
روزنامه‌ی “اخبار صبح سیدنی” گزارش می‌دهد: “داستان‌ ادبی به طور گذرا آنچه که به عنوان “نظریه ذهن” شناخته می‌شود را تقویت می‌کند_ توانایی برای تصور و درک وضعیت روحی دیگران.”
📚 خواندن با بهبود هوش زبان‌شناختی و هوش ریاضی می‌شود.
بسیار واضح است که خواندن می تواند مهارت‌های واژگان و دستور زبان شما را بهبود بخشد. بدیهی است، هرچه بیشتر در معرض کلمات و ساختار جمله قرار بگیرید، بیشتر این استعداد را در خود به وجود می‌آورید. در این مورد، آنچه ممکن است کاملا واضح نباشد، این است که خواندن همچنین می‌تواند مهارت‌های ریاضی را به ویژه در کودکان بهبود بخشد.
دکتر آلیس سولیوان در گاردین نوشت: “ما کودکانی با پس زمینه‌ی اجتماعی مشابه که توانایی‌های مشابهی را در سن پنج و ده سالگی به دست آورده بودند را مقایسه کردیم و کشف کردیم کسانی که در سن ۱۰ سالگی اغلب کتاب می‌خواندند و در سن ۱۶ سالگی بیش از یک بار در هفته کتاب می‌خواندند نتایج آزمون بالاتری از کسانی که کمتر مطالعه می‌کنند، داشتند. به عبارت دیگر، کتاب خواندن برای لذت بردن، به پیشرفت فکری در راستای رشد دایره لغات، املاء و ریاضیات کمک می‌کرد و با آن‌ها در ارتباط بود.”
📚 خواندن کتاب‌های واقعی باعث ایجاد هوش فضایی می‌شود.
در نهایت، خواندن یک کتاب فیزیکی نیز می‌تواند یک نوع سومی از هوش را تحت تاثیر قرار دهد: “هوش فضایی”.
هوش فضایی یعنی درک اینکه چگونه فاصله‌ها و جهت‌ها با هم تعامل دارند. به خصوص در مورد درک موقعیت خود در فضا و محیط اطراف. این نوعی از هوش است که برای خواندن نقشه، ساخت و ساز، برنامه‌ریزی و حتی ورزش کردن مورد نیاز است. براساس کمپین ملی خواندن، خواندن کتاب به شما کمک می کند تا آگاهی فضایی ایجاد کنید، زیرا شما متوجه خواهید شد که شما در خط سیر و تسلسل زمانی داستان در کجای آن هستید.

منبع
راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com