رابطه‌ی جنسی فعال، هنگامی‌که به روشی درست و سالم مدیریت شود، می‌تواند یکی از بزرگترین هدایای زندگی باشد. این مقاله به دلیل حضور من در یک کارگاه آموزشی حرفه‌ای، در رابطه با درمان رفتارهای جنسی غیرقابل کنترل (یا اعتیاد جنسی) نوشته شده است. این دوره‌ی آموزشی یک تحقیق عالی در رابطه با دنیای “اعتیاد جنسی” بود، که توسط روانشناس پائول سیمپسون ارائه شد.

✅ آیا به سکس اعتیاد دارم؟
وقتی انجام سکس باعث می‌شود تا در زندگی روزانه‌ی شما اختلال ایجاد شود و تبدیل به تمایلی می‌شود که حواس شما را از وظایف زندگیتان پرت می‌کند، همچنین اگر به جای اینکه شما سکس خود را کنترل کنید، سکس رفتار شما را کنترل ‌کند، این‌ها شاخص‌هایی هستند که ممکن است نشان‌دهنده‌ی اعتیاد باشند.
عوامل دیگری که توسط سیمپسون در رابطه با اعتیاد جنسی به آن‌ها اشاره شده است شامل: از دست دادن درک محدودیت‌های جنسی و ارتباط جنسی همراه با تمیز و تشخیص جنسی محدودتر.
پرخطرتر شدن فعالیت‌های جنسی فرد.
به رغم هزینه‌های جسمی-مالی-عاطفی که این نوع رفتار به بار می‌‌آورد فرد به رفتار خود ادامه می‌دهد.
داشتن فکر دائم و وسواس جنسی.
از دست دادن زمان و انرژی.
بی توجهی به مراقب شخصی و مسئولیت‌های مهم.
افزایش ناتوانی و عدم مدیریت، مشخصه‌های اعتیاد جنسی در حال رشد هستند.
آیا تا به حال فکر کرده‌اید که رفتار جنسی شما برایتان مشکل ساز شده است؟ درست مانند هر گونه اعتیاد دیگری، انکار مسئله، می‌تواند جدی بودن وضعیت شما را در ذهنتان به حداقل برساند و درک واقعیت آنچه که در جریان است را برایتان مسدود کند.
می‌تواند آسان باشد تا این داستان را باور کرد که گی بودن به معنای داشتن مقدار زیادی سکسِ تصادفی است و هیچ محدودیتی برای آنچه برایتان خواستنی است، وجود ندارد. به خصوص با جنسی‌سازی شدن فرهنگ گی، که توسط رسانه‌ها و خود جامعه‌ی گی (گهگاه با رفتارهای جنسیشان) به شدت درحال شیوع است، این مسئله بیشتر و بیشتر برایتان تایید شود.
اشتباه نکنید! این پزشکینه کردن آزادی جنسی یا محکوم کردن آن‌هایی که آزادی‌خواه (در رفتارجنسی) هستند، نیست، بلکه این صرفا اشاره‌ای است به اهمیت گسترش یک مفهوم از آنچه که رفتار جنسی سالم را در برمی‌گیرد و مسئولیت در دوری کردن از عواقب منفی ناشی از سوءاستفاده‌ی احتمالی.

✅ چرا دچار اعتیاد می‌شویم؟
هر رفتاری دنباله رو یک هدف است. هرکاری که می‌کنیم معنایی دارد و قرار است تا به نیاز پاسخ دهد و یا به نتیجه‌ای برسد. ریشه‌های اعتیاد جنسی با توجه به گستره‌ی انگیزه‌های زیست شناختی و روانی آن، برای هرشخص مخصوص به خود او است.
به گفته‌ی سیمپسون، مواردی که در ادامه بیان می‌شوند، برخی از علل زمینه‌ساز انجام بی‌رویه‌ی عمل جنسی هستند.

• هیجان: نیاز به تجربه‌ی هجوم آدرنالین، که به خصوص توسط شرایط “خطر” و “هیجان” ایجاد می‌شود.

• راحتی: رابطه جنسی به عنوان راهی برای مقابله با استرس و ایجاد تسکین و آرامش؛ همچنین ممکن است راهی به عنوان جایزه و تشویق خود به علت یک موفقیت مثبت باشد.

• گریز: نیاز برای وارد شدن به یک حالت نشئگی (بیهوشی احساسی) برای دوری کردن از عواطف و احساسات غالب؛ این می‌تواند نقش تخریبی داشته باشد و سبب شود تا فرد کارهایی انجام دهد که در حالت عادی از انجامشان خودداری می‌کند.

• تأیید: استفاده از سکس به عنوان راهی برای احساس ارزش و اعتبار داشتن؛ می‌تواند به عنوان یک افزایش دهنده اعتماد به نفس و نیاز به خواسته شدن و مورد توجه قرار گرفتن، عمل کند.

• بی تفاوتی: با انجام سکس برای تایید باوری، که شخص در مورد خودش به عنوان شخصی پست و ناقص دارد، صحه بگذارد.

• قدرت: سکس به عنوان راهی برای پر کردن اختلالات روانشناختی با استفاده از سلطه و کنترل بر دیگران.

• انتقام: در این حالت خشم به چیزی اروتیک تبدیل می‌شود و زخم‌های روانشناختی سرباز می‌کنند و دست به عمل می‌زند.

اگر فردی دچار مشکل رفتار جنسی غیرقابل کنترل است، باید از خود سوال کند که چه نیازهای رسیدگی نشده‌ای سبب این نوع عمل جنسی در او می‌شوند؟ مشخص کردن انگیزه‌ها از این جهت مهم هستند تا فرد بتواند به این نیازها از راه‌های سالم‌تری پاسخ دهد. چه چیزی باعث درد می شود؟ چه چیزی در زندگی گم شده است؟ تمایلات جنسی چگونه خود را آشکار می کنند؟

✅ رفتار جنسی خود را کنترل کنید
اعتیادجنسی چیزی نیست که شما بتوانید با خواندن یک کتاب یا تنها به کمک اراده‌ای قوی آن را ترک کنید. این مشکلی بسیار قوی است و باعث پریشانی و درد زیادی در فرد درگیر این مشکل و همچنین عزیزان و کسانی که به او وابسته‌اند می‌شود. همکاری با یک متخصص آموزش دیده در زمینه‌ی اعتیاد جنسی، امری حیاتی و ضروری است. برای بعضی از افراد ممکن است دارودرمانی لازم باشد و مشکلات اولیه یا ثانویه‌ی سلامت روان و سایر اعتیادهای فرد نیز ممکن است به درمان نیاز داشته باشند.
اگر از اعتیاد جنسی رنج می‌برید یا مشکوک هستید که دارای چنین مشکلی هستید همین حالا از افراد متخصص درخواست کمک کنید. درمان این مشکل می‌تواند یک راه طولانی و چالش برانگیز باشد و شما نیاز زیادی به حمایت و تشویق خواهید داشت.

ترجمه و تلخیص

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com