روز جاری عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به وضعیت نامساعد جسمانی مهدی کروبی، خواستار پایان حصر خانگی شده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، امروز نهم مردادماه عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از وضعیت جسمانی مهدی کروبی ابراز نگرانی کرده و از مقامات ایران خواسته است که به بی‌عدالتی علیه مهدی کروبی و همچنین میرحسین موسوی و زهرا رهنورد پایان دهند.

ماگدلنا مغربی، معاون خاورمیانه و شمال آفریقا عفو بین الملل، در این خصوص گفته است: «گزارش‌های مربوط به وخامت سلامت مهدی کروبی در پی وقفه‌های عمدی و بی‌رحمانه در روند درمان او توسط مأموران اطلاعاتی عمیقاً نگران‌کننده است. او شش سال گذشته از عمر خود را همراه با دیگر رهبر جنبش اعتراضی موسوم به جنبش سبز میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد در حصر خانگی خودسرانه بدون حکم قضایی، اتهام یا محاکمه به سر برده است. سلب آزادی از آنها به این شکل ناعادلانه نشانگر عدم وجود هرگونه رواداری سیاسی از سوی مقامات ایران نسبت به مخالفان سیاسی است.»

وی در پایان افزوده است: «مقامات ایران باید به بی‌عدالتی علیه مهدی کروبی و همچنین میرحسین موسوی و زهرا رهنورد پایان داده و اطمینان حاصل کنند که تا زمان آزادی کامل، هر سه نفر به تمام مراقبت‌های لازم پزشکی دسترسی داشته باشند.»

مهدی کروبی طی روزهای اخیر به دلیل مشکلات قلبی دو بار به بیمارستان منتقل شده است.

خانواده آقای کروبی در بیانیه‌ای در روز شنبه هفتم مرداد از «تلاش نماینده وزارت اطلاعات در مختل کردن عامدانه روند درمانی» و «مانع‌شدن از پیگیری امور درمانی محصورین» خبر دادند.

مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ بعد از برگزاری انتخابات بحث‌برانگیز آن سال، با اعتراض‌های گسترده مردمی که معتقد به تقلب در شمارش آرا بودند، همراهی کردند. اعتراض‌های مردمی پس از گذشت ماه‌ها همچنان ادامه داشت و حدود یک سال ونیم بعد و در بهمن سال ۱۳۸۹ با فراخوان دوباره رهبران جنبش سبز، راهپیمایی جدیدی در تهران برگزار شد که در نهایت به حبس خانگی مهدی کروبی و همسرش فاطمه کروبی و میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد انجامید. فاطمه کروبی همسر مهدی کروبی پس از مدتی آزاد شد، اما زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی همچنان در حصر ماند. حبس خانگی رهبران معترضان در ایران، بدون محاکمه و بدون طی مراحل قانونی انجام شد و تا کنون ادامه دارد. آنان نه در دادگاهی حاضر شدند و نه فرصت دفاع از خود یافتند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com