اقلیت‌های جنسی همصدا با زنان: «به لباس من کاری نداشته باش»

‍استانبول در روز شنبه شاهد تظاهرات صدها نفر از زنان در اعتراض به خشونت‌های فیزیکی، کلامی و جنسی علیه زنان بود.

تظاهرکنندگان چوب‌لباسی‌هایی با شلوارک و لباس‌های دیگر در دست داشتند که این شعار بر روی آن ها چسبانده شده بود: «به لباس من کاری نداشته باش». زنان شعار می‌دادند به شلوارک من، این که من چه ساعتی کجا هستم و به کجا می‌روم، زندگی من و پوشش من کاری نداشته باش.

تظاهرات مملو از پرچم رنگین‌کمان بود. همجنسگرایان و ترنسجندرها که رژه افتخار آنان برای سومین سال پیاپی توسط دولت ممنوع اعلام شده بود به خیابان‌ها آمدند و همصدا با زنان از حق انتخاب پوشش دفاع کردند.

ایده این حرکت آنجایی صورت گرفت که مردانی خودسرانه جلوی ورود دو زن را به پارک گرفتند و به آن ها گفتند پوشش آن‌ها باعث تحریک دیگران است.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات می‌گویند در ماه‌های اخیر آمار خشونت‌ها مردان علیه زنان به خاطر نحوه پوشش آنان افزایش قابل توجهی داشته است. زنان در معابر عمومی مورد حمله کلامی و فیزیکی قرار گرفته و در بسیاری موارد مردم این خشونت‌ها را تنها تماشا می‌کنند.

یکی از زنان شرکت کننده می‌گوید ۵۴ سال دارد و از اینکه در سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی آزاد و راحت با هر پوششی تردد می‌کردند و از اینکه در این روزها به این وضعیت دچار شده‌اند اظهار تاسف می‌کند.

Turkey

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان زن جوانی است که تمام زن‌ها را به خیابان دعوت می‌کند و می‌گوید مبادا در برابر آنچه بر سر بقیه آمده ساکت بنشینیم که به سر خودمان هم خواهد آمد.

دولت اردوغان نشان داده است که نمی‌خواهد یا نتوانسته است از امنیت و عدالت برای زنان و اقلیت‌های جنسی حمایت کند.

قتل‌های ناموسی در ترکیه رو به افزایش است. آمارها نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ میزان قتل زنان ۱۴۰۰ درصد افزایش داشته است (https://goo.gl/5Yv6g1).

در سال گذشته حزب حاکم تلاش کرد قانونی را به تصویب برساند که طی آن مرد متجاوز در صورت ازدواج با قربانی تجاوز از مجازات معاف می‌شد. این لایحه جنجال برانگیز موارد تجاوز بدون «زور، تهدید یا محدود ساختن رضایت از رابطه جنسی» با دختران ۱۵ ساله و کوچکتر را مشمول می‌شد که با اعتراضات گسترده مردم و فعالان ناموفق ماند (https://goo.gl/MTvSZ1).

درود بر زنان شجاعی که در برابر سرکوب و خشونت ساکت ننشسته، ارتجاع را پس می‌زنند و حق خود را به صدای رسا طلب می‌کنند. حق ساده امنیت فارغ از هر چیزی که پوشیده‌اند.

با #شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی همراه شوید:
🌈💙 https://t.me/Iran6Rang
🌈💙 https://www.facebook.com/6rang.Iran
🌈💙 https://www.instagram.com/6rangiran
🌈💙 https://www.youtube.com/user/6rangIran
🌈💙 https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org

#زنان #همجنسگرایان #ترنسجندر #ترکیه #استانبول #تظاهرات #اقلیت_جنسی #آزادی_پوشش

 #KıyafetimeKarışma

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com